Sylvia

Alla inlägg den 5 oktober 2013

Av Sylvia - 5 oktober 2013 14:46

Jag (vi) har tydligen bristande kunskaper i engelska språket! Sitter nu och vilar på en restaurang utanför Vatikanmuseet. Jonas beställde en risotto al forno med diverse läckerheter från havet. Eftersom jag inte tycker om musslor tog jag en pasta with clams, som jag trodde betydde kräftstjärtar. Blev något besviken när jag insåg att jag beställt pasta med BARA musslor!! Men nu vet jag iallafall vad musslor heter på engelska.

Av Sylvia - 5 oktober 2013 09:56

Ännu en dag i vackra Rom. Igår letade vi upp Circus Maximus samt den äldsta, fortfarande brukliga bron från 62 fKr.


Tröttheten tog över oss båda igår. Det blir väl så när den hysteriska stressen hemifrån släpper och lugnet tar vid. Det blev många mysiga pauser på några av de hundratals uteserveringar som finns precis överallt här i Rom. Längs via del Corso grenar sig små trånga gator, alla fulla med uteserveringar och små butiker. Rom känns inte så stort och vi har nog gått på varenda gata (och in i varenda väskaffär) vid det här laget.

Igår åt vi på en jättemysig restaurang i en gränd vid Fontana di Trevi. Utsökt pasta (såklart) och gott vin. Hit går vi nog ikväll igen. Vin är ingen bra kombination med trötthet vilket kan ha varit orsaken till att vi tog fel buss när vi skulle åka till hotellet. Det blev en omväg på en timme men vi hade ganska kul ändå, dessutom "tjuvåkte" vi eftersom vi inte hittade någon biljettautomat, man kan inte köpa busbiljetter på bussarna!

Idag vaknade vi till ett rejält åskoväder. Soliga och varma Rom har förvandlats till ett grått och blåsigt, höstlikt Rom. Så såg väderprognosen ut innan vi åkte hit och därför har vi passat på att besöka alla sevärdheter utomhus första dagarna. Idag blir det Vatikanstaten med Sankt Peterskyrkan och Sixtinska Kapellet. Vi köpte biljetter igår via nätet så vi ska slippa köa!

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards