Sylvia

Alla inlägg under maj 2017

Av Sylvia - 31 maj 2017 23:09


Go'kväll...

Onsdagen är snart slut och den har passerat utan några sensationer.
Vi har mycket att stå i på jobb och ännu mer såhär i månadsskiftet med en hel drös med överlåtelser (tillträden).

Trots att det är en helt vanlig onsdag så är ingen dag helt vanlig längre. Inte nu sen Jesper kom in i mitt liv. Vi turas om att bo hos varandra och det är så härligt att veta att jag har någon att äta middag med och som vill höra om hur min dag varit och jag får höra om hans dag, vi tittar på TV tillsammans, promenerar med Chilla...bara myser av vardagen och känslan av att vara två.

Det är liksom vardagen som måste kännas bäst!




MORSDAG

Det var morsdag i söndags och det är med en hel del sorg jag "firar" den dagen numera. Jesper och Alma väckte mig med present på sängen. Så oerhört fint av dem. En fin box från Rituals. Tusen tack! Frukost serverades sedan på uteplatsen och sen väntade en dag med lite utflykter.




Första besöket gjordes i Höganäs på Lager 157 och därefter åt vi glass i hamnen vid Kvickbadet. Mmm...vilken god glass!


Tillbaka i Helsingborg körde vi genom Pålsjö skog till minneslunden. Jag ville tända ett ljus för mamma denna dag.

Minneslunden är så fridfull och lugn. Även om tårarna rann och det kändes tungt att vara där så känner jag att hon har det bättre där hon är nu.



Nästa stopp blev hos Linnea trädgården på Maria park. Jesper inhandlade en fin blomma till sin mamma, så det blev även ett litet stopp på hemvägen för att lämna den.

Väl hemma fick jag, Alma och Anton order om att hålla oss borta från köket. En överraskningsmiddag så här på morsdag var på G!


Det luktade sagolikt gott ända ut på uteplatsen där vi andra softade under tiden Jesper briljerade i köket. Det var värt väntan....


Köttfärsbiffar (innehållandes stekt bacon och dijonsenap), stekt lök, gräddsås och kokt potatis. Självklart med ättiksgurka och lingonsylt. Som vi åt....jösses SÅ gott! Husmanskost och en riktig söndagsmiddag får man ju säga :)



Jag och Alma stod för efterrätten. Jesper satte igång grillen bara för detta ändamål. Jag menar....vad gör man inte för två chokladälskare?!


Mmmmm......bananer fyllda med Marabou schweizernöt, inlindade i aluminiumfolie och lagda på en perfekt glödbädd i 10 min. Till detta serverade vi vaniljglass.

Gott eller gott eller GOTT!

En fin och mysig dag som ni förstår. Men ingenting är ju perfekt. Jag väntade hela dagen på två samtal som aldrig kom. Jag hade behövt höra deras röst. Jag hade velat bli uppmärksammad på morsdag av de två jag älskar så mycket och gör allt för. De tänkte väl inte på det antar jag! Jag får tjuva till mig någon extra kram på fredag när de kommer.

Ta hand om er!

Kram
S

Av Sylvia - 29 maj 2017 21:59


Hej där....

I lördags hade jag och Alma en riktigt mysig dag. En tjejdag då Jeppe och Anton körde till Malmö för att se SM-finalerna i handboll.

Vilket VÄDER vi fick sen då :)


Vi började dagen med ett besök på Tomatens hus i Vallåkra.
Alma gillar tomater och hade aldrig varit där så det blev ett trevligt stopp denna dag. Vi plockade på oss några olika sorter som vi tyckte såg fina och goda ut.


Efter det fortsatte vi till Rydebäck där vi mellanlandade i min lägenhet för att byta om till beachen, packa matsäck och lämna av Chilla. Nästa stopp var Fortuna strand. Äntligen en dag på stranden, vågornas sus och sand mellan tårna. Jag älskar det!

Påväg från Vallåkra till Rydebäck hann vi stanna till och fota de fina gula rapsfälten som pryder vårt vackra skånska landskap.


Fortuna riviera levererade denna dag....



Vi solade, pratade, plockade snäckskal och stenar. Alma hjulade, grävde ner sina fötter i sanden och gick ner i splitt...härliga Alma full av sprudlande energi.


Alma passade på att hjula hela vägen ner till vattnet och ta sig ett dopp!
Är man en gymnastiktjej så är man.


Vi gick till Rosa kiosken och köpte lite gott till oss....pommestallrikar fyllda till bredden!
Och....glass såklart.


Vi hade helt enkelt en jättefin dag och enligt Alma den bästa dagen på länge. Har jag äntligen funnit mitt strandsällskap som liksom jag aldrig vill lämna stranden?

Vi fick ge oss tillsist då vi lovat fixa maten till grabbarna när de kom hem från Malmö. Det gick sådär...vi kom hem typ samtidigt :)

Men det blev pastasallad med grillad kyckling och knaperstekt bacon som utlovat och med en massa goda tomater!


Tack Alma för en fantastisk tjejdag och för att du valde mig som sällskap denna dag!
En ära.


Kram
S

Av Sylvia - 28 maj 2017 18:33


Hej igen....

Hoppas ni har haft bra lediga dagar...kanske en del av er rent av har varit långlediga med en röd dag i torsdags och med en efterföljande klämdag i fredags.

Min tanke var att ta semester i fredags och hänga med mina killar som var lediga från skolan men det blev ju inte så nu när jag fick gå hem från jobb i tisdags och även stannade hemma i onsdags. Kroppen, huvudet och själen behövde samla sig. Jag valde att jobba i fredags för att sedan ha helgen som kom till ytterligare återhämtning.

Det är inte lätt att förklara hur man mår när man har utmattningssymptom. Jag blev rådd av läkare att sjukskriva mig när det var som värst dvs perioden efter mammas bortgång, min operation och skilsmässan. JAG ville kämpa på OCH det finns ingen ekonomisk möjlighet att vara sjukskriven.

Ibland finns det ändå omständigheter som påverkar mig så jag klappar jag ihop...MEN...jag reser mig alltid och jag hoppas att jag kommer att göra det alltid framöver också.

Vad är utmattningssymptom? En enkel och väääldigt kort förklaring kommer här. Först lite vanlig begrepp....

Fysisk trötthet - kroppslig ansträngning.
Psykisk trötthet - nedstämdhet.


Mental trötthet - hjärntrötthet.

Hjärnan producerar en massa tankar och din hjärna rustar för strid. Den försöker ta hand om oro, sorg, besvikelse, jobb, barn, ekonomi. Tankarna far som ett virrvarr hela tiden, hjärnan stänger inte av. Tillsist orkar den inte sortera alla dessa tankar. Man blir hjärntrött! Det var bland annat det som hände i tisdags när jag inte ens redde ut att skriva in mitt lösenord på datorn som jag gjort tusentals gånger förut!




I torsdags vaknade vi upp till blå himmel och en strålande sol. Huvudet kändes fortfarande konstigt och tröttheten och huvudvärken var där trots en hel natts sömn.

Jag åt en lång härlig frukost på balkongen och njöt av en skön start på dagen. Melvin hade sovis hos en kompis och Oliver sov.



Efter frukosten tog jag och Chilla en promenad i vårt fina Rydebäck.



Efter lunch kom Melvin hem och lagom till eftermiddagsfika kom Jesper, Alma och Anton.



Mer mys på balkongen :)



.....vissa valde dock PS4!!

Kvällsmaten intogs ute vid Fortuna strand. Det krävs lite list för att få ut ungdomarna...haha!! Bollspel och lite boule sen grillade vi korv.



Mys på filten :)

Vilket gäng :)

Barnen (alla utom Melvin) hade tagit med badkläder...


....och ja...de badade faktiskt. Galningar om ni frågar mig!!


En underbar dag som kändes som bomull för min själ. Det finns hopp för en lugnare framtid fylld av kärlek och skratt.


Tack för en fin torsdag fylld av skratt och omtanke!

Kram
S

Av Sylvia - 24 maj 2017 09:15


Hej där...

Veckan började mindre bra!
Måndagen blev en dag där jag kämpade med tårarna hela tiden. Känslan av att hela tiden ta sig framåt i motvind blev övermäktig.

Suck...igår orkade jag inte hålla garden uppe! Kroppen sa ifrån ordentligt och jag blev rädd. Det kändes konstigt i kroppen redan på morgonen och jag fick sätta mig ner en stund mitt i sminkningen...jag kunde inte andas riktigt. Jag tog mig till jobb men en huvudvärk som jag inte känt tidigare slog till på vägen och när jag kom till kontoret gjorde det så ont att jag inte vågade röra mig. Jag svettades och jag vet inte hur många gånger jag skrev in lösenordet innan det blev rätt för att starta upp datorn. Jag försökte börja jobba...tänkte att värktabletten skulle kicka in...men nej...det blev bara värre. Kunde inte ens dricka kaffet....DÅ är något fel!! Tårarna började rinna och jag lät garden falla... Bara det är jobbigt!

Jag fick skjuts hem av en kollega/chef och blev tillsagd att vila. Jag gick in klädde av mig och somnade. Huvudvärken höll i sig till eftermiddagen och när den väl släppte kändes min kropp överkörd, rent av manglad och med en trötthet som om jag sprungit ett maraton.



Precis innan jag lämnade kontoret kom ett blomsterbud från Jeppe. En underbar bukett av vita pioner. Tre fina månader tillsammans igår! Det känns sååå mycket längre.
Fina, fina Jeppe....tack för dessa månader!

Igår skulle jag också haft ett efterlängtat utvecklingssamtal/lunch med mina chefer men det blev nu inte av.

Igår skulle generellt varit en bra och givande dag. Men orken tog slut!
Skit :(



Trots kärleken har jag haft en tuff period ett tag nu och som vanligt kämpar jag på...men det finns krafter som sätter hinder i vägen. Besvikelsen över detta blev helt enkelt för stor!

En tackling som kändes men jag kommer att resa mig igen!


Kvällen blev väldigt lugn...Jeppe kom till mig med sina barn. Vi ville ju fira våra tre månader. Han gjorde våfflor till oss alla. Det fick bli vår middag! När Oliver gick till sin träning gick vi andra i sakta mak ner till stranden. Det bästa stället att hitta ny energi för en trött själ och fylla lungorna med ny frisk luft.


Mina fina.... Melvin och Anton har springtävling och skymtas längst ut :)
Vi andra tog det mycket lugnare....




Inatt har jag sovit som en stock! Väckningssignalen från mobilen ljöd som vanligt imorse. Huvudet känns tungt, ögonlocken likaså. Trycket över bröstet är kvar. Barnen har kommit iväg till skolan och jag ska bara vila.

Jag reser mig igen!

Kram
S

Av Sylvia - 21 maj 2017 20:35


Go'kväll...

Söndagen försvann i ett nafs!

Även denna morgonen väcktes vi av väckarklockan i mobilen. Men vi får faktiskt ändå säga att det varit bra tider på fotbollsmatcherna i helgen med första samlingstid klockan 11 både igår och idag.

Under blå himmel och sol körde vi till till Laröds IP där 05-orna skulle möta Hittarp.


Det blev en jämn match med spänning in i det sista och till slut en vinst får våra röda killar.

Melvin följde med Melker hem och jag och Jeppe tog oss hela vägen från Laröd till Exercisfältet i Landskrona där 02-orna mötte Wormo. Oliver hade fått skjuts av sin tränare till samlingen och matchen hade hunnit starta när vi kom.

Ingen vinst här tyvärr.


Väl hemma i Rydebäck fick den lilla ludna och en liten stund av mig. Två fotbollskillar och en hund...ibland känns det lite tufft men jag ska inte gnälla. De är mina älsklingar alla tre men efter en dag kringflackandes till olika matcher kände jag att jag behövde en lugn stund på min balkong!


Kaffe och lite bloggläsande! Oliver kom ut och höll mig sällskap en stund med sitt läxläsande. Det är skönt att sitta där ute!!



Stannar ni upp och njuter av vårens grönska?
Om inte...gör det!!

Jag tycker våren är fantastisk nu när allt fullkomligt exploderat...även om allt på balkongen är täckt av gult pollendamm och det kliar lite i ögonen. Det finns värre saker!

Nu laddar vi inför en ny vecka med möten och prov men också en kort vecka innehållande en röd dag (och en klämdag för er som kan nyttja det).


Men först....kramar vi det sista ur söndagen som är kvar!
Ta hand om er.

Kram
S

Av Sylvia - 20 maj 2017 22:04


Hej fina...

Lördag underbara lördag!



Morgonen började bra med gott frukostbröd, kaffe och ingefärsshot. Solen sken och trots en förkylning i kroppen med ömmande förkylningsblåsor i munnen så kändes det i hela kroppen att det skulle bli en skön dag.


Frukostbordet förgylldes av Klongvasen där dessa fina kvistrosor som Jeppe kom med till mig igår fick sin plats.



Ingen helg utan fotboll! Så är livet som fotbollsmorsa det kan vi vara överens om :)

Tyvärr försvann solen som vi fått vakna till.
Vad hände där liksom :(

Det var kallt att sitta som åskådare under Melvins match på Hedens IP men som Jesper sa "matchen värmde"! Killarna bjöd på fint spel och en vinst. Melle gjorde ett mål och två assist. Kul!

Pappa kom också till matchen och njöt av spelet.



Eftermiddag bjöd inte på den värmen som vi önskat så istället för att ta en promenad ner till stranden bakade jag och Melvin kladdkakemuffins och en jordgubbskaka.

Kvällen bjöd på grillning på min balkong. Jeppe var grillmaestro och pappa höll honom sällskap. Uppladdning inför kvällens semifinal i hockey mellan Sverige-Finland :)
Den DÄR sporten alltså!!!!

Haha...ja jag kommer aldrig ifrån den och ja....det kan vara ganska mysigt.



Vinst blev det dessutom för Sveriges räkning så det har varit en bra dag för de DÄR sportfånarna :)
Fotbollsmorsan var också väldigt nöjd.




Så här hade vi det i pausen mellan period 1 och 2....gotte!!!



Mums!!



Igår kväll satt vi här ute på balkongen långt in på kvällen. Älskar dessa varma balkongkvällar men ikväll är det för kallt. Tända ljus kan vi iallafall ha även här ute då vi ser balkongen från soffan.
Mysfaktor på hög nivå.

Härlig dag!

Imorgon väntar mer fotboll och mer hockey.

Njut av lördagen mina fina läsare.
Tack för att ni kikar in!

Kram
S

Av Sylvia - 19 maj 2017 19:28


Hej på er....

Nu håller jag helg!

Tvättat lite sängkläder, packat upp killarnas kläder och dammsugit så nu blir det full njutning resten av fredagen.


Killarna är ute med kompisar och jag väntar på att Jeppe ska komma hit till oss.
Jag ser fram emot en hel kväll på min balkong. Första balkongkvällen av många detta året hoppas jag. Jag vill tända ljus och mysa med god mat och...vem vet...kanske ett glas rosé!



Förmodligen även en härlig promenad ner till stranden. Jag fullkomligt älskar att jag numera får sällskap på mina och Chillas många promenader.



Här är receptet på ingefärsshot:

200 g ingefära
4 citroner
2 msk flytande honung
4 dl vatten

Skala ingefäran. Riv fint. Pressa saften ur citronerna. Blanda med övriga ingredienser. Låt stå och dra i ca en timme i kylskåp. Sila vätskan och häll över i en flaska. Se till att pressa ur all saft ur den rivna ingefäran.

Förvara flaskan i kylskåp. Håller ungefär i två veckor.

4 cl per dag ska man ta så mår hela kroppen bra...

Hepp hepp!!

Trevlig fredag

Kram
S

Av Sylvia - 16 maj 2017 22:24


Go'kväll....

En helt vanlig tisdag kan ju bli en väldigt mysig tisdag...det är ju upp till var och en att förgylla vardagen.

Jag, Jeppe och pappa besökte den italienska restaurangen här i Rydebäck...
Trattoria Ridibecco.

Det var fullt med folk och en härlig stämning. Ägarinnan lyfte snabbt in ett extrabord till oss och dukade fint med röd/vit rutig duk.


Pappa och Jeppe tog en god italiensk öl.



Pizzorna här är heeeelt fantastiska och jag kommer nog aldrig njuta av en vanlig pizza igen!!
Jag valde en Skagen med tomat, mozzarella, handskalade räkor, citronmajo, dill och pepparrot.

Oh...lala....


Pappa tog en Polpette och Jeppe en Parma.

Kvällskaffet intogs i grannhuset (hos mig) med lite TV-tittande. En mysig och skön kväll med fantastiskt sällskap och lika fantastisk mat.



Jag hann fixa ihop en egen ingefärsshot efter jobb idag innan Jeppe och pappa kom. Jag har tänkt att jag skulle göra det länge och nu blev det äntligen gjort.

Ingefära är bra för magen, lindrar förkylning och innehåller en massa antioxidanter. Ingefära verkar anti-inflammatorisk, ökar blodflödet och är alltså bra för hjärtat. Ingefära ökar matsmältningen, lindrar illamående och motverkar inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl (lindrar migrän).


En shot (4 cl) varje morgon ger ett friskare liv alltså :)
Värt att prova!

Receptet kan jag skriva ner till er imorgon.


Kram & natti
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards