Sylvia

Alla inlägg under juni 2011

Av Sylvia - 29 juni 2011 21:14

   Härliga dagar i solen har vi haft nu i några dagar. Vi har verkligen försökt att ta vara på dessa eftersom man vet hur snabbt det kan ändras. Jonas har gett upp sina tappra försök med att laga den sönderklippta poolen. I söndags var det jag som körde till Rusta och köpte hem en ny. Till barnens STORA glädje hade jag köpt en större pool av misstag. Nu har vi en gigantisk pool, känns det som, i vår trädgård. Som sagt killarna är supernöjda och de får plats att plaska runder med uppblåsta badleksaker utan problem.

  

   Oliver har gått på friidrottsskola på Heden dessa dagar och är väl ganska nöjd med detta då han slipper vara på fritids. De har fått prova på lite olika saker som höjdhopp, tre-stegs-hopp, kast med liten boll osv. Imorgon är det avslutning och då ska alla (142 barn) ha med sig vattenpistoler..snacka om vattenkrig!


   Förutom plask i poolen har vi haft nöjet att bara vara utomhus och njuta i trädgården så mycket som möjligt. T o m Zimba är mer ute än inne och trivs alldeles utmärkt med det. Han är faktiskt lite som en hund. Han kommer springande när jag tar fram kopplet, sitter fint medans jag tar på honom det och han fixar att gå i lång lina själv i trädgården (även om han snurrar in sig i bord och buskar då och då). Han visar tydligt när han behöver gå in och göra sina behov och kommer ut när det är klart och får kopplet på sig igen.


   Igår bestämde vi oss för att äta middag på stranden. Vi grillad korv medans barnen badade. Sen åt vi alla med stor aptit. Olivers kompis Olle och hans familj hängde också på. Det var faktiskt deras förtjänst att vi fick korven grillad..vår engångsgrill ville inte tändas och då hämtade Olles pappa en underbart söt mini-klotgrill! Snacka om att det är härligt att bo så nära stranden.


                                  Njut av att sommaren är här på besök! 

Av Sylvia - 25 juni 2011 22:08

   Trötta efter en jättetrevlig midsommarafton i Asmundtorp med underbart god mat. Alltifrån den traditionella sillen och potatisen till laxpaj och västerbottepaj med sparris och broccoli. Supergott! För att inte tala om sällskapet. Alltid lika mysigt. Vi trotsade kylan framåt småtimmarna och satt ute med lager av filtar, för ute skulle vi sitta.


   Idag sov vi länge, låg hela familjen i vår säng och mornade oss och hittade på gåtor ett bra tag innan vi åt frukost. När frukosten precis blivit undanplockad och morgonsysslorna påbörjats ringde Jonas bror och undrade om de kunde hälsa på ett tag. De hade vägarna förbi och självklart ficke de göra det. Det var bara att snabbt hoppa ur nattlinnet och i något anständigare och bädda sängarna. Vi fikade tillsammans och sen gick vi en lång runda här i Rydebäck för att spana in några hus som är till salu. Senare på eftermiddagen kom vi på att vi inte ätit lunch och att vi var väldigt hungriga, det blev pizza för hela slanten för oss alla.


   En mycket skön och avslappnad dag. Alla var lika dagenefter och det var trevligt att hänga tilsammans helt enkelt. Nu sussar barnen söt och det borde väl jag också göra. Så skönt att ha ytterliggare en dag kvar att vila upp sig på och få lite vettigt gjort. Ha en skön kväll!

Av Sylvia - 24 juni 2011 12:00

   Sprungit min runda längs Fortuna Strand. Doften av salt och tång och ljudet från vågorna gjorde det uthållbart att springa trots motvinden. Älskar att bo så nära vattnet. Många höll på att förbereda för stundande midsommarfest med partytält och långbord. Härligt!


   Barnen leker och själv sitter jag och pustar ut i trädgården. Vädret är ok ännu så länge. Lite ute kan man nog vara idag. Skönt med 3 dagars ledighet.


                        En skön och glad midsommar önskar jag er alla!

                                      (..och blöt...inombords!!)

Av Sylvia - 22 juni 2011 21:26

   ...det gör att noppa ögonbrynen! Har inte brytt mig så mycket om det tidigare (och gör det egentligen inte nu heller) men på senare år har jag låtit min goa frisör Cecilia ta hand om de små brynen varje gång jag klipper mig. Glömde det dock sist och tänkte att det borde inte vara så svårt...men AJ vad ont det gör. Det gör ännu ondare än när någon annan gör det tydligen. Usch vad mycket vi tjejer ska stå ut med!!!

                                                  


                                                  

   Har sprungit min runda ikväll när killarna körde iväg på fotbollsträningen. Kände verkligen inte för det, är såå trött igen, men jag tvingade mig ut. Kändes ok men det är ingen jättenjutning under själva turen. Efteråt däremot känns det fantastisk. Önskar bara att få komma ut fler gånger i veckan så att man fick upp flåset och tempot ännu mer. Tiden ska räcka till mycket! Men det är ju som de vise säger, tvätthögen ligger kvar och väntar på dig när du kommer tillbaka. Och visst var det så...!


   Barnen hade vars en kompis med sig hem idag och vi passade på att inviga vårt nya utemöblemang. Barnen fick glass till fika ute i det fina vädret. Kvällsmiddagen intogs på samma plats. Det fina vädret höll i sig någon timme och nu hör jag på fönsterna hur regnet pladdrar på. Midsommarafton känns lite hotad! Man borde vara van vid det här laget (37 somrar i bagaget), svensk sommar är svensk sommar. Man blir så besviken när vädret inte blir bra. Det är inte mycket som klår en perfekt svensk sommar dag och kväll. De dagarna är så få och så underbara. Håller fortfarande tummarna inför fredag!                                                   




                                                  


  

Av Sylvia - 19 juni 2011 16:10

   Fotbollsskolan är slut och en glad Melle är supernöjd med dessa tre dagar. Han har fått, förutom bra undervisning, god mat, tröja, vattenflaska, fotboll och diplom. Dessutom fick de träffa och bli inspirerad av Filip från "Talang" som visade sina fantastiska kunskaper i Football Freestyle. De små knattarna började självklart själv att försöka sig på några av tricken...kan säga att det kommer att krävas lite övning!  För övrigt har jag lärt mig efter dessa dagar att man som fotbollsförälder inte klarar sig utan följande saker: Kaffetermos, brassestol, regnjacka och en mobil med gratis surf!


   Nu precis har vi fått upp vårt nya trädgårdsmöblemang. Får dock beundra det inomhus med näsan tryckt mot fönstret då regnet genast invigde möblemanget innan vi själva fick provsitta. Svensk sommar! Nu är det iallafall helt klart i trädgården så när som på min hängmatta som lyser med sin frånvaro och poolen som Jonas hela tiden hittar nya små hål i!!

Av Sylvia - 17 juni 2011 18:43

   Killarna har haft sina avslutningar även om det fortfarande innebär fritids och dagis en tid till. Vi var lediga alla i tisdags för att vara med på Olivers skolavslutning. Trots ösregn på morgonen klarade vi oss hela tiden själva avslutningen varade. Resten av dagen blev fin. Vi fikade på Fahlmans, åt glass på Pistachia och strosade runt lite på stan. På kvällen åt vi på Rya golfkrog tillsammans med Olivers bästis. En mycket trevlig dag!

 

    I onsdags hade Melvin "hemlig utflykt" med dagisfröken och de två kompisarna, Hjalmar och Tilda, som också börjar "nollan" till hösten. De fikade på stranden och fick gå på geocaching-äventyr. En slags skattjakt med hjälp av gps i mobilen.

Igår hade de avslutning på avdelningen och ny fikafest och de tre 6-åringarna fick fina halsband av fröknarna och varsin studenthatt. Hämtade hem en supernöjd Melvin.


 

  

Av Sylvia - 12 juni 2011 19:39

   Det har varit en perfekt dag idag! Barnen har lekt med kompisar medan jag och Jonas fått gjort massor i trädgården. Svetten lackade och våra ryggar är svedda av solen, men så nöjda vi är. Jättefint blev det! Filtduken är lagd, den danska sjöstenen är på plats och fina blommor till de nya betongkrukorna är planterade. Ett av äppleträden är nedklippt och borttaget av mig (gjort plats för min hängmatta..hehe!!). När vi ändå höll på och vi hade stenar över, grävde vi bort de fula stenar som fanns längs gaveln på ena hussidan och la dit de fina svart, vita och grå sjöstenarna istället.


   Vi har haft riktigt flyt med tiden idag. Vi åt fattiga riddare på en filt i gräsmattan och hade picknickmys mitt i allt ihop. Jonas och Melvin  hann ut till Härliga Hem för att hämta hem det sista exemplaret av trädgårdsmöblemanget vi såg ut för någon vecka sedan, men inte fått tummarna loss att få hem. Trodde inte vi skulle få in det i bilen men det gick med någon millimeters marginal och två turer till Hyllinge. Gräsmattan blev färdigklippt precis lagom till de första regndropparna föll. Bara någon minut senare öppnade himlen sig! Nu återstår det bara att montera bordet och ställa upp de åtta stolarna. Gött! Hoppas på fint skolavslutningsväder.


   Lille Zimba har varit ute hela dagen med oss i trädgården. Han har vant sig vid att gå i koppel och älskar att få vara ute. Nu ikväll är han lika trött som vi och sover som en gris i min säng!


Av Sylvia - 11 juni 2011 21:54

  Sov till 09:30 idag, jag och Jonas! Vi hade en mycket trevlig kväll igår när vi var med och firade att mitt kusinbarn Simon tog studenten. God mat, tårta och dricka hos familjen Nilsson sedan flyttades festen till deras granne, vars son också tog studenten. Det blev mer god dricka, dans och tillsist korvgrillning. Vi kom hem vid två-tiden och somnade gott! Och klänningen....den blev faktiskt riktigt bra! Ångrar inte mitt inköp längre.


   Barnen som sovit hos farmor och farfar kom hem strax efter lunch. Strax efter kl 13 var det samling på Örby och Fortuna P9's sista match för säsongen. Varmt och soligt och ett härligt gäng föräldrar och barn. Vid tre var matchen slut, snabbdusch och iväg till bowlinghallen på barnkalas för Olivers del. Jag, Jonas och Melvin stack en runda till Väla (var tvugna) och där åt vi bla middag. Nu ikväll har vi slappat i soffan och haft godismys. Imorgon är det trädgårdsdag igen! Stenarna vi beställt har kommit och de ska ut där det annars varit rabatt. Ska bli kul att få fint längs häcken och äntligen ska jag fixa med blommor i mina nyinköpta krukor. Det blir även en liten runda för att kolla in trädgårdsmöbler i Fjärestad.


                                           Trevlig helg!

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards