Sylvia

Alla inlägg under september 2014

Av Sylvia - 30 september 2014 22:05

Saknaden efter mamma visar sig på olika sätt. Mina tankar finns med henne vareviga dag och ändå känns det som om jag aldrig hinner sörja. Ofta tänker jag på henne när jag kör bil ensam till eller från jobb. Det är kanske den enda stunden på dagen då jag kan få vara ostörd. Det ger möjlighet till att låta tankarna vandra iväg men bara lagom långt. Jag stänger av när det gör för ont.



Ikväll har jag varit hemma hos pappa och "stylat" inför fotografering imorgon. Det är mitt jobb (såklart) som ska sköta försäljningen.


Det kändes jobbigt att vara så nära alla minnen som ikväll. Sorgen kom som en käftsmäll. Hela min uppväxt, alla barndomsminnen, julaftnar, kalas första kärleken och lukten av hemma.

Jag och pappa möblerade om i vardagsrummet, tog bort en del prydnadssaker och flyttade runt på andra. Pappa hade köpt en höstbukett till köksbordet och jag tog med mig några ljus, sängöverkast och prydnadskuddar.
Nu får fotografen göra sitt.
Låt det bli bra bilder, många spekulanter och en sjuhelsikes budgivning. Pappa är värd varenda krona. Minnena från mamma likaså!




Kram Ya

Av Sylvia - 29 september 2014 21:41

Det är måndag och vi har lämnat helgen bakom oss.

Ikväll åt vi middag på Mc Donalds på Väla. Melvin och Oliver behövde skor och någon varmare tröja därav ett Välabesök. Även om vi haft en enastående fin dag idag också, så slår väl höstrusket till förr eller senare. Inte helt otippat kom vi hem med tröjor, skor och jacka till Melvin och ingenting till Oliver. Den sistnämnde är envisare än synden och vi kom inte överens helt enkelt!


Jag själv köpte en glödlampa med mig hem!


Om man följer inredningstrenderna så ska det vara stora och häftiga glödlampor utan lampskärmar som belysning i höst. Fick ännu mer inspiration hemma hos Mia och Tomas i lördags då de hade just en sådan glödlampa. Så igår skickade jag upp Jonas på vinden för att rota fram en gammal lampfot.


Förra helgen var jag på ett Zelected by Houze party hos Ingrid. Det fanns mycket fint att shoppa men för min del blev det bara två ljushållare, en i brons- och en silverfärgad.


Det roliga med dessa är att man kan sätta dem i flaskor, glas, vaser m.m Den bronsfärgade fick pryda en urdrucken Prosecco flaska! Med ett tyghjärta runt halsen.


Go' kväll på er!

Av Sylvia - 28 september 2014 16:10

Hej på er!
Nu sitter jag i min fotölj och reflekterar över denna turbohelg. Pappa/Morfar sitter i soffan med Chilla och tittar på allsvensk fotboll. Oliver är med kompisar och Jonas och Melvin cyklade ner till skolan en sväng för att spela "korg".

I fredags hade vi middagsbjudning här hemma för Gith (min kusin), hennes man Niklas, Chirley, Stefan och hela familjen Wallertoft.



Min höstdukning!

En vacker höstbukett som kom med blomsterbud i torsdags till Jonas! Mer om detta en annan gång...


Samtidigt denna fredagskväll spelade Melvin match hemma på Rydebäcks IP. Jonas såg 1:a halvlek sen kom gästerna.


Fick så fina värdinnegåvor av våra goa gäster! Vacker blombukett, doftpinnar från Rituals och en jätterolig och perfekt grej till köket, "microwave bacon tray and splatter lid" från Joie msc. I den gör man knaperstekt bacon i micron på bara några minuter.




Igår lördag, började vi dagen med fotboll på Västergård. Efter en knapp förlust (6-5), mot ett år äldre Glumslöv i fredags vann de överlägset mot jämnåriga Eskil igår med 15-2!!
Efter den matchen körde vi hem och åt en snabb lunch för att sedan köra till Örby och se Oliver i en tuff och dramatisk match där Fortuna orättvist förlorade med 1-2 mot Kågeröd. Våra killar fick ett mål feldömt (2-2 skulle det varit) mot sig och hade sedan oflyt hela matchen. Det härliga var att se att de kämpade på till sista sekund.

Lördagen bjöd därefter på en snabb tur till Väla för mig och sedan en trevlig höstmiddag några hus bort hos Mia och Tomas.


Vacker höstdukning med prydnadskål, hortensior och ljus.

Så efter två sena kvällar tog vi oss en rejäl sovmorgon idag. För att inte få abstinens fick det ju bli en match även idag. Oliver spelade på Rydebäcks IP kl 13. Jag hämtade pappa lagom till matchen. En vinst till grabbarna mot Åstorp med 7-1 fick avrunda denna fotbollshelgen.

Oliver vill inte bli fotograferad :)

Nu sitter vi här och slappar med Kalmar-Häcken på TV. Förstår ni hur mycket fotboll jag utsätts för......

Jag skulle såååå väldigt gärna få se musikalen Evita med Charlotte Perrelli på Göta Lejon i Stockholm. Tänk en helg i huvudstaden med lite flärd, fika, shopping och musikal. Långt från fotbollsplaner, stinkande fotbollsstrumpor och taktiksnack! Så underbart det hade varit....som omväxling alltså!

Kram

Av Sylvia - 24 september 2014 22:42

Äntligen ligger jag i min säng efter en höstkväll på Olympia. Vi såg HIF vinna över Brommapojkarna med 3-1. Vinst till HIF men inte på någotvis imponerande spel!

Mitt jobb bjöd sina anställda med respektive och barn på denna HIF-match med fördrink på Mollbergs. Ett mycket trevligt initiativ, både för företagets teamkänsla men också för att stötta stadens lag och evenemanget #fullsattolympia.


En blåsig och blöt kväll och nu kan man konstatera att hösten är här.
Idag är det exakt tre månader kvar till julafton!

Men först och främst har vi nedräkning till kommande resa...


Natti!

Av Sylvia - 23 september 2014 22:44

Go'kväll!
Ligger i sängen i tid för en gång skull. Måste bli bättre på just detta!

Vi ska ha middagsbjudning på fredag och jag har funderat lite fram och tillbaka på vad vi ska bjuda på. Eftersom det fick bli en fredag för att få ihop ett datum då alla kunde så blir det begränsat med tid till att göra maten. Vi blir ett gott gäng på åtta vuxna och fyra barn så det ska helst vara något som även kan slinka ner i barnens magar. Inte helt enkelt...men problemet är löst!

När barnen var iväg på sina träningar ikväll körde jag och handlade all mat på Ica. Ska nämligen göra huvudrätten redan på torsdag för att den ska bli så god som möjligt. Förrätt och varmrätt har jag sedan två och en halv timme på mig att göra på fredag. Visst är det kul att göra mat när man får gäster, men det bästa är ändå att få duka fint. Har tänkt mig ett riktigt höstbord med löv och kvistar från naturen bland tallrikar och ljuslyktor. Dukningen ska alltså också få lite tid i anspråk. Med betoning på lite denna gång...med tanke på tidsbristen.



När jag går på middag tycker jag själv att det känns extra kul att få sätta sig till bords vid en dukning där det lagts ner lite extra tid och omsorg. Som gäst känner man sig lite mer välkomnad då på något vis. Även om det innebär att det ligger löv och grenar på bordet :)

Imorgonkväll är det bara en sak som gäller!

#fullsattolympia

För ni ska väl se HIF möta Brommapojkarna på Olympia imorgon? Hela familjen Olsson är bjudna av mitt jobb. Alla kollegorna med sina familjer är bjudna. Allt för att stötta vårt HIF. Det ska bli kul.



Sweet dreams!

Av Sylvia - 22 september 2014 21:33

Hösten är här och idag var det kyligt. Nu ikväll behövdes både vantar och mössa när Chilla skulle ut i blåsten. Tänk, i fredags var det shortsväder!

Det har varit en måndagseftermiddag och kväll ensam med barnen. Jag har hämtat ut Olivers mobil, det blev en helt ny, på Telenor (den gamla drunknade i hans ryggsäck) och hjälpt Oliver igång med den. Vi har pluggat spanska 1-20 och eftersom han glömt spanskaböckerna (suck!) i skolan fick vi ta hjälp av Google. Vad skulle man göra utan internet? Där får man till och med hjälp med uttalet.


Till middag önskade pojkarna Olsson stekt bacon och äggaröra. Tacksam för att de faktiskt kom med önskemål och vi åt en middag utan gnäll!

Nu ligger Melvin i sin säng och jag sidan om. Varmt och skönt och jag vill inte resa mig. Orkar inte! Hösten har precis börjat och jag känner mig drenerad på energi. Väck mig till våren!


Lite grön inspo från vårt hem. Nu under en tid har jag köpt på mig lite gröna växter. Har i princip inte haft några sedan vi flyttade hit, förutom någon liten enstaka mindre växt på min skänk. Men nu kände jag att hemmet blir lite mer levande och känns fräschare med något grönt. Det får absolut inte vara något svårskött för några gröna fingrar har jag inte!


Alovera - senaste tillskottet här hemma.


Till och med toaletten har fått en mini-sicksackbuske :)

Ha en go måndagkväll! Kom gärna med enkla och trevliga tips på hur man får ny energi.

Av Sylvia - 21 september 2014 17:10

Får ju börja med att be om ursäkt för dålig uppdatering senaste dagarna. Har helt enkelt inte haft någon inspiration och ork.


Om jag summerar de senaste dagarna lite kort så har det varit tre fotbollsmatcher, lite mer höstaktigt väder, pizzaträff för P05, sovis, fondue hos Lilja, besök på minneslunden och zbh-party hos Thorsson's.


I förmiddags körde jag och Oliver till minneslunden. Oliver har inte varit på krematoriet sedan vi var där efter begravningen och han ville verkligen följa med. Många frågor och funderingar kring döden, själen och livet efter detta. Kloka och fina tankar från en 12-åring som mist sin mormor alldeles för tidigt. Det kändes skönt att vara på minneslunden tillsammans med Oliver. Skönt att få dela sorgen.

Hoppas er helg varit fin!


Av Sylvia - 18 september 2014 23:03

Det är heeelt sjukt hur dagarna rullar på!!

Idag hämtade jag pappa efter jobb och körde hem. Slängde ihop en lasagne, förhörde Oliver på glosor och skickade sen båda killarna på träning. Melvin åkte med en kompis både till och från träningen ikväll. Det underlättade mycket för mig och gjorde så att jag och pappa fick lite tid.

Vi gick ner till Rydebäcks Stationsgata och kollade på kvarteret Sandholmen som sakta växer fram. Rolig känsla att stå där och se dörr nr 126 och veta att det är pappas blivande lägenhet.
Vi spanade runt utanför inhängnanden och skämtade om att han kan stå på balkongen och ropa ner sin beställning till Primo pizzeria :)

Det blev en härlig promenad dit och hem i det helt fantastiska septembervädret. Det gäller att njuta fullt ut för snart är det förmodligen slut.

En damm full av näckrosor som pappa troligtvis kommer att se från sin balkong.

På tillbakavägen hoppade Jonas av bussen precis när vi passerade bussabacken. Vi gick hem tillsammans och jag började röra ihop ingredienserna till en Cookie pie när Melvin kom intrillandes med tårarna sprutande. Han hade trillat med kicken bara någon meter från dörren och slagit sitt knä riktigt ordentligt. Full kaos och en hysteriskt ledsen Melvin gjorde att pajen och kvällskaffet intogs kraftigt försenat. Är det något pappa fått vara med om senare tid är det iallafall hur galet och uppskruvat det kan vara hos oss en helt vanlig vardag!!


Läste ni förresten tidningen Hallå! i onsdags? Eller kollade hd.se? Där finns en intervju med min kollega Hannah Kjell och en bild på kontorshunden Chilla!

Voff voff...

Crazy...men det är fredag imorgon!!

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards