Sylvia

Alla inlägg under mars 2014

Av Sylvia - 31 mars 2014 21:33

Hur bloggar man om den tragedi som utspelades i Helsingborg igår? Hur kan en så vacker vårdag präglas av så mycket oförståeligt hat? Hur är kan en oskyldig människa mista sitt liv för att två lag ska möta varandra i en fotbollsmatch? Hur är den/dem funtade som kan begå en sådan brutal handling? Jag känner sådan avsky, sådan sorg för barnen som sa hejdå till sin pappa som de nu aldrig mer får krama igen.

Jonas och Oliver var på Olympia. Tänk om det hade hänt dem något! Ingen gick säker igår, ingen. Inte ens barnen. Otaliga berättelser har lagts upp på Facebook och andra medier idag som vittnar om barnfamiljer och andra som sprang för sina liv. De som bara skulle se en fotbollsmatch! Jag och Melvin stannade hemma. Vi hade biljetter men jag ville inte gå med tanke på vad som utspelat sig under lördagskvällen och natten. Nu vet jag inte om jag någonsin kommer att låta mina barn få gå på någon fotbollsmatch igen.

Ikväll har en manifestation mot supportervåldet ägt rum #DetRäckerNu. Fin gest och jag hoppas innerligt att det kan få någon förlorad själ att tänka efter. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att "Hur har det fått gå så här långt"? Varför ska en oskyldig människa dö och en fru bli änka med fyra små barn först. Varför har man tillåtit dessa "supportrar", avskum, få hålla på. Varför låter man dessa galningar som inte bryr sig om själva sporten få komma nära vanliga människor, riktiga supportrar, som inte behöver dölja sina ansikten och inte behöver skrika ut sitt hat.

Jag önskar av hela mitt hjärta att du/ni som slagit ihjäl denna 4-barnspappa blir avslöjade och straffade så hårt som det bara går. Jag önskar att du/ni fick se de förtvivlade barnen gråta efter sin pappa. Att du/ni skulle få träffa dessa barn, se dem i ögonen och förklara för dem varför du/ni gjorde som ni gjorde. Ni kallar er supportrar men ni är ingenting, ingenting. Den sanna supportern är den pappa ni dödat.

Bilder från Facebook

Av Sylvia - 30 mars 2014 10:29

Har ni flyttat klockan en timmes fram nu? Jag ligger och drar mig i sängen efter att ha varit ute med Chilla i det ljuvliga vårvädret. Oliver kom precis ner och Melvin sover.

Gårdagen började med träningsmatch för P02 på KG. Oliver kunde inte spela för att han har sträckt sitt ben. Vi cyklade ner och hejade på ändå. Jonas var dessutom med som tränare.



Klockan två var det kalas för lille Elias som fyllt 3 år. Billkillen nummer ett hade önskar sig en Hot Wheelsbana och blev överlycklig när han fick just en sådan av oss.


Anna hade bakat jättegoda chokladtårtor och muffins. Mums!

Lillebror med sin Anna.

Från Maria Staden till Svalöv och kalas nummer två som började klockan sex. Ännu mer godsaker och jösses vad mätt man kan bli!


Vi kom hem kring midnatt och det var riktigt skönt att lägga sig efter en lång dag.

Idag är det HIF på Olympia som gäller och allsvensk premiär. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska följa med. Det hade varit väldigt skönt att få vara hemma i trädgården och bara ta det lugnt en fin dag som denna. Vi får se hur det blir!


Ha en riktigt skön söndag!

Av Sylvia - 28 mars 2014 22:20

Igår kväll bloggade jag från Espresso House på Bruksgatan. Jag mötte sedan upp killarna från jobb på den nyöppnade Jou San som serverar asiatisk tapas.


Kvällen fick tyvärr ett abrupt slut efter maten då jag fick ett sms från Jonas. Han satt på barnakuten med Melvin! Efter fotbollsträningen hade Melvin fått kraftiga smärtor i bröstets vänstra sida. Melvin blev undersökt med bl.a EKG och fick lämna rör med blod. Jag kom upp till dem precis när detta var gjort. Blodproven skulle analyseras för att utesluta hjärtfel. Det blev en dryg timmes väntan. Enormt trötta och med en väldig anspänning. Vilken sjukt trist dag det blev! Proven var bra och även om de på EKG:et upptäckte ett s.k bifynd som innebar att de elektriska signaler som gör att hjärtat drar ihop sig är något försenade, så är det ofarligt och inte orsaken till smärtan. Vi fick åka hem igen då smärtan hade avtagit. Vi somnade strax efter midnatt.

Idag tog Jonas och Melvin lite sovmorgon innan skola och jobb. Jag och Chilla tog bussen in till stan efter en väldigt trött morgon. Precis när jag skulle gå till bussen går mitt pärlarmband i sönder vilket resulterade i pärlor över hela golvet! På bussen in till stan bromsar chauffören in så kraftigt vid en busshållplats att min väska trillar i golvet och alla saker trillar ut...! Ville gråta en liten skvätt där och då men det var bara att le och plocka upp sakerna.




Resten av dagen har gått bra och vädret har bara varit helt fantastiskt. Killarna är nyklippta och fina efter ett besök hos frisören i eftermiddags. Melvin är på sovaöverkalas några hus bort hos Jacob. Vi andra slappar i soffan efter pizzafrosseri. Tror faktiskt att jag ska lägga mig nu då jag känner mig både överkörd och manglad i både huvud och kropp!

Av Sylvia - 27 mars 2014 19:08

Vaknade med migrän och illamående imorse. Ett toppen bra sätt att börja sin dag - eller NOT!!

Den värsta värken släppte strax före lunch tack vare Eeze. Har en molande värk kvar och känner mig trött och som en zombie i huvudet. En mjuk säng, mörker och total tystnad hade varit skönt.


Det är så typiskt för ikväll ska vi tacka av en kollega som slutar imorgon. Har tagit bussen in till stan och sitter nu på Espresso House med en mocha latte.


Vi ska äta japanskt lite senare och jag behövde lite koffein och kolhydrater för att kvickna till. Ska vara med och äta har jag tänkt sen tar jag bussen hem igen.

Hoppas ni andra har en skön kväll!

Kram

Av Sylvia - 26 mars 2014 21:17

Snart är onsdagen slut och ni kommer ihåg det där med vippbrädan va?


Är nöjd med min arbetsdag då jag lyckats med något som inte ingår i mina dagliga arbetsuppgifter. Det handlar om en så löjlig sak som att göra ikryssningsbara rutor i en webbenkät!! Alltså det var ett tag sedan man gick i skolan och lärde sig Word. Men tack gode Google, you just saved my as! Det blev en riktigt bra enkät. Sälj eller köp din bostad via 3etage så ska jag skicka enkäten till er och ni kan få kryssa i mina fina rutor!

Efter jobb körde jag och Oliver till Väla. Melvin lekte med en kompis. Det värsta man kan få i uppdrag är att handla skor åt Oliver och idag fick jag det uppdraget. Får ändå säga att det gick någorlunda smärtfritt...




Ikväll har jag tagit en tur på crosstrainern, men det kändes tungt! Men jag gjorde det...20 minuter.

För övrigt har det rullat på som det alltid gör speciellt när man är ensam med killarna. Jonas har varit på kvällsmöte och precis landat i soffan.


Mellan jobb och Väla hann jag snabbt inom djuraffären och fick klippt klorna på Chilla. Det gick bra denna gången med. Det finns så mycket man skulle vilja köpa till henne när man är i djuraffären. Snart fyller hon 1 år och då måste hon ju få några presenter iallafall. Min lilla prinsessa!


Om ni såg någon morgontrött och frusen typ som liknar mig i Lokaltidningen som delas ut i Hbg idag, så var det jag!

Av Sylvia - 25 mars 2014 19:02

Ni har väl inte missat att det är våffeldagen idag? På mitt våffeljärn står det crispy hearts och det är ju just vad våfflor är, krispiga hjärtan. Det passar väl bra att bjuda små hjärtan på dem man tycker om, så idag packade jag våffeljärn och diverse olika saker med mig till jobb. En lite överraskning till killarna helt enkelt.

Det blev uppskattat!

Självklart måste mina favoritkillar hemma också få våfflor så det var bara att gå på det igen nu ikväll!

Succé även här! Synd du inte är hemma Jonas...


Måste visa mina fredagstulpaner som slagit ut i full blom. Så himla fina. Det är inte så ofta man får tag på så fina tulpaner som blommar länge och fint. Tack IKEA!


....och när jag ändå visar blommor så måste ni ju se min lilla pärlhyacint som precis börjat slå ut. Love it!

Hur har ni det med semesterplaneringar? Har ni bokat någon resa? Vi brukar boka vår sommarsemester kring nyår men så har det inte blivit i år. Om jag hade fått bestämma så hade vi inte rest någonstans i år eller nästa år utan istället byggt ett uterum. Men nu får inte jag bestämma...tyvärr! Oliver har kommit med ett toppenförslag (enligt honom) på hur jag ska få ihop pengar till ett uterum. Han tycker att vi ska ta valpar på Chilla och sälja dyrt! Kreativ idé men det blir mååånga kullar med valpar och jag tror inte Chilla är med på det. Å andra sidan hade Jonas dött lååångsamt om jag sagt att jag ska bedriva hunduppfödning i vårt hem för att driva in pengar, så det kanske kan fungera som skrämseltaktik? Hm...tack för tipset Oliver! Synd att vi kastrerat vår birmakatt....

Ha en fin tisdag!

Av Sylvia - 24 mars 2014 18:46

Hej alla ni kära bloggläsare! Hur har ni det med konditionen? Har ni också några extrakilon som ni går och bär på? Ni kanske rent av har lite ångest över att "alla" tränar och kämpar med bli smala, fasta och snygga? Ungefär där är jag.

Jag har aldrig varit överviktig men de senaste fem åren känns det som jag bara lagt på mig kilo och de vägrar lämna min kropp! Jag har har testat diverse olika (men hyfsa sunda) dieter men tappar bara 3-4 kg sen är det tvärstopp! De senaste dagarna har jag tänkt extra mycket på vikten och hur jag ogillar att jag inte känner mig bekväm. Det är såklart mycket för att våren och sommaren närmar sig som gör att det känns jobbigare. Jag vet också att jag inte är ensam.

Jag har i alla fall idag ställt mig på crosstrainern här hemma. Ingen mer än jag, Chilla och Wilma är hemma. Ingen som kallar på mig och ingen som kommenterar något. Det har tagit emot ska ni veta, att ställa sig på den. Jag gillar inte att träna! Tjugo minuter i lagom tempo (för mig) blev det iallafall. Med hög och bra musik i lurarna som sällskap och en mycket skeptisk Chilla som undrade om jag mådde riktigt bra!



Förra gången (längesedan) när vi precis köpt crosstrainern så körde jag 3-4 stenhårda 40-minuterspass i veckan. Det var riktigt jobbigt och jag vill inte och känner inte mig motiverad att köra så långa pass. Ni kanske inte tycker det är länge med 40 minuter, men med crosstrainern inställd på olika motstånd så kan det bli riktigt, riktigt tufft. Efter sex veckor hade jag inte gått ner ett gram, men kroppen blev lite fastare och det kändes på något vis lite omfördelat! Det hade varit bra om jag kunde känna så igen. Så jag tänker att jag ska försöka....försöka motivera mig till att gå 20 minuter så ofta jag kan. Till en början i alla fall. Inga höga krav men mer än så kan jag inte ställa på mig just nu.

Nu till lite roligare saker!


Längtar till att värmen är här så man kan klä sig i tunna kläder i ljusa vår- och sommarfärger. De rosa tofflorna från Drömhus står på min önskelista inför våren. Visst är de ljuvliga?


Sen måste jag tipsa er om detta gloss-stick från Isadora. Själv är jag ingen läppstifttyp utan mer åt läppglanshållet och allra helst åt lypsylhållet! Men det känns ju lite trist att bara köra lypsyl och jag glömmer oftast att kleta på läppglans. Detta gloss-stick är som ett färgat lypsyl. Jag är verkligen supernöjd. Favoriten är 01 Toffee men om jag känner för liiite mer färg så är 10 Lovely lavender också ett tips. Kanske något för er andra lypsylslavar?

Nu väntar jag hem mina pojkar från kompislek och träning vilken minut som helst.

Önskar er en riktigt fin måndagkväll!

Av Sylvia - 23 mars 2014 09:52

Jag sitter kvar vid frukostbordet och Melvin och Jonas har stuckit iväg till fotbollsträning och gym. Oliver ligger i soffan och slappar med Chilla. Jag kan bara konstatera att lördagen passerade i full fart.

Igår hade vi gäster på kvällen så under förmiddagen fixade jag maten. Pulled pork och pulled chicken stod i ugnen från 09:15 till sen eftermiddag. Till det gjorde jag egen coleslow och syltad rödlök. Från början var min tanke att bjuda på hemmabakade hamburgerbröd men jag fick tänka om. Det blev klyftpotatis och köpta bröd istället. Oliver spelade nämligen sin första 11-manna fotbollsmatch med 01-orna på KG och det ville jag inte missa.

Vi fick en trevlig kväll med familjen Butt. Min oro för att bjuda en kock på middag var obefogad. Maten blev godkänd och jag måste säga att pulled pork är en suverän bjudmat. Har ni inte testat göra denna rätt så måste ni göra det. Till dessert gjorde jag en citronkräm av kesella och lemoncurd. Serverade den i höga glas med blåbär i botten och krossade digestivekex på toppen. Syrligt, gott och superenkelt!


Fina, underbart lilla tulpaner fick jag och en flaska Prosecco. Så trevligt!


En annan bra anledning att göra pulled pork är att det oftast blir mat över. Så idag har vi bjudit hit Jonas bror med familj för att gå loss på resterna samt planera resa. Känns som en bra söndag!

Kram till er

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards