Sylvia

Alla inlägg under november 2010

Av Sylvia - 28 november 2010 20:19

   Igår pyntade vi huset inför advent idag. Julstjärnorna kom upp i alla fönsterna och tomtarna likaså. Barnen fick själv pynta sina rum och det älskar dem att få göra. Det blev till och med en mini-gran utanför dörren. Hela dagen vräkte snön ner och förhöjde stämningen hur mycket som helst. Det får gärna vara såhär hela december för min del. Jag gillar snön!


                  


   Idag fortsatte vi traditionen som påbörjats för 15 år sedan, dvs adventsfika med våra vänner. I år struntade vi i att besöka julskyltningen i stan först. Fikabordet bestod av små julsmörgåsar med diverse pålägg så som kalvsylta med rödbetor, skinka med grovkornig senap och sist men inte minst Asmundtorps prickiga korv! Utöver detta fanns det givetvis glögg, julmust, pepparkakor (mjuka som hårda), clementiner och julskum. För att få den riktiga julstämningen tände vi alla ljus vi kunde MEN vi missade för första gången JULMUSIKEN!!! Äh, vi hade det mysigt ändå. Barnen lekte fint och vi hann till och med att kolla in videon från Tunisien. Lite kontraster vädermässigt alltså!


                                   GLAD 1:A ADVENT PÅ ER!  














Av Sylvia - 25 november 2010 18:34

   Mysigt med snön som kom idag. Hoppas den får ligga. Mycket trevligare när det är vitt runt omkring istället för bara grått och blött. Hämtade barnen och så fort vi kommit hem och läxan var avklarad för Olivers del stack de ut och lekte i snön tills maten var klar. Rosiga om kinderna kom de sedan in och högg in i järparna som jag tillagat...även om man nuförtiden får tvinga Melvin till att äta. Han har kommit i en period där allting är äckligt!! Efter maten blev det några rundor UNO (jag förlorade hela tiden!) Nu sitter de bäddade i soffan och kollar på TV. Snart natti natti. 


    Nu längtar faktiskt både jag och barnen efter att få komma igång med julpyntandet. Grannarna har börjat och det ser mysigt ut i fönsterna. Köpte en fin hyacintvas och en ljusstake på Granit idag. En liten present till mig själv för att jag överlevde dagen! Höll på att få hjärtsnörp imorse när min käre kollega som håller på att lära upp mig behövde "vabba". Vi har ett tillträde imorgon där papperna skulle förberedas idag och det krånglade lite grand men jag löste det..tror jag! Har också förberett bilder inför annonsen som ska göras imorgon. Måste säga att mäklarna är väldigt trevliga och verkar måna om att hjälpa mig så att det ska fungera. Även om jag fortfarande våndar för att bli själv om en vecka, så var det en nyttig dag idag. "Tappade" bara bort ett samtal som skulle kopplas till en mäklare!!


   Imorgon är det fredag och avslutning på simskolan för Oliver och Melvin. Sen är det fredagsmys och IDOL.   

       

                                 En sådan här gran vill jag ha i år!!!               



Av Sylvia - 23 november 2010 20:36

   Det går lite framåt på jobb. Både igår och idag har jag bokat in några möten för tillträden med olika banker, ringt och fått lösenuppgifter på lån så att jag kunnat göra preliminära likvidavräkningar som ska gå ut till kunder tillsammans med kallesen inför tillträdet. Jonas förklarade igårkväll exakt vad det innebär när eventuella lån ska lösas i en bostadsrättsuppgörelse och vad de olika orden betyder. Puh...! Lätt som en plätt....! Ja, kanske om ni frågar mig igen om några månader. Känns dock fortfarande omöjligt att jag ska sköta detta och en massa annat helt själv om en och en halv vecka...panik! 


   Lite trassel fortfarande efter vår käre Roxy's bortgång. Fick fakturan i fredags från djursjukhuset och den var på 11 000 kr!! Det gick som tur var på försäkringen, men det har varit lite strul med att få det klarlagt att det var ett dolt fel. Trots att vi fick det beskedet direkt av vetrinären så ville försäkringsbolaget krångla lite. Nu ser det dock ut som att allt löser sig så att vi även får pengarna tillbaka för Roxy. Förra veckan fick vi även besked på att askan efter Roxy var klar att hämta. Jonas körde till djursjukhuset och hämtade en vit träurna med hans aska och hans transportbur med filten kvar i sedan den fredagen allt hände. Grymt...! Stod och luktade på hans filt en stund innan jag la den i tvättmaskinen. Nu står urnan här hemma och vi väntar på "rätt tillfälle" att ha vår cermoni. Tror faktiskt vi väntar tills vi har en ny katt här hemma och gosa med. Vet ni vad....helt ärligt vill jag inte heller strö ut askan i detta kalla, gråa och superdeprimerande vädret. Jag vill ha en fin och solig dag, då känns det kanske inte lika hemskt, blött och kallt. 


   Idag var vi hemma hos Ingrid, Hugo och Axel i Görarp på en mysig fika. Ingrid bjöd på nybakade lussebullar, pepparkakor och kaffe. Barnen lekte och det var mysigt att bara sitta och småprata. Tack vare denna lilla fikastund fick jag lite inspiration till att kanske ta tag i att göra åtminstonde en julgrupp...! Hade tänkt strunta i det men det ryckte lite i pysselfingrarna när jag såg att Ingrid börjat! Man ska kanske besöka någon blomsteraffär i helgen och "proviantera".


 

Av Sylvia - 21 november 2010 18:11

   Hela huset luktar gott av ett nyinköpt badskum som barnen fick användning av nu ikväll. Det var jättelängesedan de ville bada och leka i badkaret tillsammans. Det luktar såå gott att jag blev jättesugen på ett skumbad själv...kanske med lite levande ljus. Hade säkert haft en lugnande inverkan på min stressade själ och mitt höga blodtryck som verkligen känts av denna veckan på mitt nya jobb. Igår mådde jag så himla kass, var superyr, mådde illa och var helt svag i kroppen. Idag har det känts lite bättre tack och lov, trots att Melvin sov hos mig inatt för han fick krupphosta igår. Det blev inte många timmars ordentlig sömn kan jag säga. Barnen har haft fullt schema idag. Melvin gick på barnkalas eftersom han inte är direkt sjuk av sin krupp. Oliver har tränat innebandy och sedan fotboll här i Rydebäck. Sen fick vi lite tid för en gemensam fika innan det bar av igen för ett barnkalas för Oliver på Laserdome. Trots alla aktiviteter har vi spelat Melvins favorit kortspel, UNO, från och till under dagen. Riktigt kul och mysigt faktiskt.


   Jag fick en timme helt för mig själv idag när alla var iväg på diverse håll och då passade jag på att gå igenom och renskriva alla anteckningar jag gjort under veckan. Måste försöka spalta upp och få en struktur på alla momenten. Just nu känns det liiiite bättre. Det är många saker som man ska komma ihåg men det ser nog ändå lite klarare ut. Jag tror själv att jag inte kan något och sen när jag berättar för Jonas så säger han till mig: "allt du precis berättat har du ju greppat!!" Så sant...."Learning by doing".


   Barnen pratar julklappsönskningar och jag har så nätt börjat fixa lite här hemma inför advent nästa helg. Köpte en fin liten vit/silvrig julbock och några julblommor när jag handlade igår. Nästa lördag ska jullådorna ner från vinden och mina julstjärnor upp i fönsterna. Själv funderar jag lite på vad jag ska önska mig. Här kommer lite bilder på mina funderingar:


Babell kakfat från Koziol


viggo guld 146Pappelina plastmatta Viggo i guldmetallic

       

  

            Såg jättefina muggar i underbar syrenlila färg i somras när vi besökte Höganäs. Till dessa muggar hade de dukat med ljusgrå assietter. Supersnyggt! Kanske dax att slå sönder lite gammalt porslin här hemma....!


Ja...jag får väl erkänna att jag aldrig har haft problem med att komma på vad jag önskar mig, så det lär nog inte bli några problem i år heller!


Av Sylvia - 19 november 2010 19:50

   ....det är helt stopp i mitt huvud efter första veckan på nya jobbet! Kallelser, likvidavräkning säljare, likvidavräkning köpare, gemensam likvidavräkning, förlupen ränta, ränteskillnadsersättning, HSB förening, köpbevis, förmedlingsprovision, klientmedelskonto, innanmarknadsföring, eftermarknadsföring, handpenningsöverföring osv osv....! Detta är några av momenten jag ska sätta mig in i och dessutom lära mig datasystemet där detta ska utformas i. Att utforma annonserna i lokaltidningen och i HD är också en av mina arbetsuppgifter. Jag är helt slut i mitt huvud och trött så jag mår illa. Har haft många stunder denna vecka då jag tänkt "det kommer aldrig att gå" Det är många bollar i luften hela tiden och vissa saker går inte att förbereda. Så lätt att missa något och då blir det inte vidare bra...! Samtidigt är det kul och jag vill verkligen lära mig detta. Tur att jag har två veckor kvar att lära upp mig på.


   Idag skulle vi hämtat Maskot, men givetvis blev det inte så! När man köper en kattunge så skall den genomgå en besiktning där massvis av olika saker undersöks. Vetrinären måste skriva upp minsta lilla sak som de hittar. Nu hittade de en nästan helt utläkt förkylningsblåsa på tungan...vilket ju absolut inte är något att bry sig på...om det inte vore för att försäkringen då inte gäller fullt ut om något skulle hända som kan härledas till detta. Därför får vi vänta i två veckor då det är ombesiktning och hoppas att allt är ok då! Vi som hade sett fram emot denna dag. Inte kul alls! 


   Nä...nu ska jag gå ner till övriga familjen och se IDOL och ha fredagsmys...tyvärr då utan kisemisen. Imorgon är det kalas i gamla "hembyn" Bårslöv hos barnens kusin Alvin som fyllde tre onsdags.  

Av Sylvia - 15 november 2010 20:35

   Puh...så var det gjort! Första dagen som mäklaradministratör. Mina nya arbetskamrater verkar trevliga och framförallt tjejen som håller på att lära upp mig! Synd att hon lämnar om tre veckor! Det var såklart många intryck och mycket nytt så när klockan blev 15.00 var jag något snurrig i huvudet. Snacka om att vara spindeln i nätet! Ser dock redan fram emot imorgon så det känns bra. Var till och med i tidningen idag...City Helsingborg där vi hade objekt med! De har inte uppdaterat hemsidan men på bilden i tidningen hade dem hunnit få med mig, snacka om ett skönt välkomnande! För engångskull var det jag som fick vara med i tidningen...  


   Vår käre lille Oliver har haft otur IGEN! Han blev tacklad under en fotbollsmatch på skolgården förra veckan och fick ett fult skrapmärke. Det har nu blivit infekterat så att vristen svullnat och han kunde inte stödja på foten i helgen! Han skulle sovit över hos Tim lördag till söndag men vi fick hämta honom på lördagkvällen för att han hade så ont. Det blev ett läkarbesök igår från kl 10.30-17 inkl röntgen och med penicillin i bagaget. Som tur var visade röntgen att det inte var någon spricka eller brott utan BARA en kraftig infektion i såret! Lagom till att jag skulle börja mitt nya jobb idag...juh! Som tur var (om man nu kan kalla det tur) är farfar sjukskriven för sin rygg och Oliver sov över från igår till idag hos farmor och farfar. Idag har farfar och Oliver tagit det lugnt, spelat spel, tittat på TV och spanat in leksakskatalogerna som passande nog kom med posten igår. Han kan gå på foten ganska bra nu ikväll och vi planerar att han ska kunna gå i skolan imorgon med HÅRDA   restriktioner, dvs ingen fotboll på rasten eller annan liknande aktivitet. Helst bara sitta och trä pärlhalsband eller dylikt!


   Tack för alla "lycka till" hälsningar ang mitt nya jobb. Ni é bara så goa!


                                   

Av Sylvia - 14 november 2010 10:30

   Det låter kanske konstigt att vi nu helt plötsligt bestämt oss för en annan kattunge än den som jag la ut bild på tidigare. Men denna lille herre var nämligen tingad när vi var och hälsade på hos uppfödaren. Nu är han inte det längre och vi fick denna underbara möjlighet att köpa honom istället. Han heter Maskot och är äldre än pojken vi tingat tidigare vilket innebär att vi ska få hämta hem honom redan nästa helg. UNDERBAR känsla. Vi saknar att ha katt så in i bombens mycket. Är så glad! Dessutom är Maskot helt otroligt fin.....kolla bara in ögonen. Jag är kär! Ingen katt kan ersätta Roxy...men det här känns bra i själ och hjärta! Till och med namnet är passande....om det nu inte blir Zimba ändå!

  Titta och njut......


                

                                                 Maskot    

Av Sylvia - 12 november 2010 20:47

   Igår var jag och Melvin lediga och spenderade några läskiga timmar på Tropikariet. Det var mitt förslag sedan jag läst om deras spindelutställning i HD för ett tag sedan. Hatar spindlar, för att inte tala om ormar, men vad gör man inte för sina barn!!?!!?                

                 

   Igår kväll lagom när stormen kom till Helsingborg kom Carina och hämtade mig för att köra till Väla. Det var öppet 20.30-23.00 med kanonerbjudande i alla butikerna. Det vi inte hade räknat med var att det skulle kännas som Ullared när vi kom dit!! Folk till tusen och köer. Hittade tuffa täckbyxor till Oliver och fick kölapp nr 53 och de var på 958....hm! Eftersom jag nu var ute i sista minuten vad det gällde byxor till honom vågade jag inte släppa dem. SUCK! Trötta efter allt köande och pga att klockan var 23.00 när vi körde hem i storm och ösregn konstaterade vi att vi gärna åker till Väla och småmyser en vanlig kväll istället och då kanske hinner med en fika också. Med mig hem fick jag denna lilla väskan.......cool va?

Jonas höll på att skratta ihjäl sig!!


   Idag var således min sista arbetsdag på J&D efter 4 år och nästan på dagen 1 månad. Fick ett nagellack från KostaBoda (design Åsa Jungnelius) av chefen. Blev jätteglad.make up nailpolish red 146Det är ca 20 cm högt och TUNGT!!    

  

   Av mina älskade och underbara arbetskamrater fick jag en fin present från Cult Design. Mitt i prick! Känns sorgligt att jag inte längre ska arbeta med dem men jag vet ju att vi kommer att träffas ändå. Istället ser jag fram emot måndag och mina nya arbetsuppgifter. Det känns rätt och bra på alla sätt.

                             Puss och kram till "mina" Juveler! 

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards