Sylvia

Alla inlägg under december 2009

Av Sylvia - 31 december 2009 12:32

     Vill bara passa på att önska er alla ett riktigt gott slut på 2009 och en god början på 2010 så hörs vi som vanligt under det nya spännande året     .


              Var rädd om er i trafiken och om fingrarna vid midnatt   !!


                                           KRAM PÅ ER!

                                             

Av Sylvia - 30 december 2009 14:05

   Ännu en sovmorgon! Barnen somnade i tid igår och ändå sov de till klockan nio idag. Underbart skönt. Vi åt frukost i lugn och ro sedan ringde en kompis till Oliver och vi bestämde att vi alla skulle vara ute i det fina vädret. Vi promenerade ner till stranden och plockade snäckor och stenar, Oliver och hans kompis hittade sedan en kojja inne i en träddunge där de började leka indiana jones. Ett gammalt rep blev en lian i trädet och fantasin flödade för fullt, skönt för det har blivit lite väl mycket tv-spelande de senaste dagarna.


                            

  

   Nu är vi inne i värmen igen och har ätit lite och nu väntar vi på att alla snäckor och stenar ska torka så vi kan börja pyssla med dem.


   Själv funderar jag på vad jag ska fixa för dessert till nyår. Vi ska fira med familjerna Andersson och Ståhl.  Vi har delat upp förrätt, huvudrätt och efterrätt på varje familj och detta året blev det jag som ska fixa efterrätten till 12 personer. Det ska ju helst vara lite festligt en kväll som denna och vara ganska lätt att slänga ihop och dessutom tilltala alla barnen, inte helt enkelt. Men jag tror jag har något på gång....

Av Sylvia - 29 december 2009 13:28

   Ho ho..finns det några snälla barn? Svaret på den frågan är nog JA för visst kom tomten tillslut på Julafton även om väntan blev lång.  Oliver vaknade ju som jag tidigare nämnt klockan fem julaftons morgon! Alla fick sina julklappar och vi fick mat i mängder och när firandet var över var vi vuxna nästan lika trötta som barnen. Speciellt Oliver var helt slut eftersom hans väntan varit extra lång denna julafton, han var så spänd så han mådde illa och ville kräkas!!  På Juladagens morgon fick vi sova till halv nio, sen spenderade vi hela dagen i pyjamas på barnens rum där vi bygde lego och playmobil, allt från starwars och indian jones till djurparker och drakborgar. Annandagen vaknade vi med ett ryck halv tio...då Melvin kallade, så skönt det var att få sova så länge. Det blev till att fylla på förråden här hemma inför julfirande på söndagen med mina bröder och deras barn så en tur till Ica Maxi stod på schemat. Klockan tre var det julträff hos Jonas moster Bette och hennes man Göran...och ännu mera julmat.


                                

                        Starwars killar     Julafton i Svalöv med kusinen Liam


   Ännu en sovmorgon fick vi på söndagen och det behövdes då en dag med nytt julfirande med kusinerna Filip, Oskar, Ludvig och Alvin var planerat. Jansons frestelse och en mängd andra juldelikatesser skulle fixas så det rådde full aktivitet i köket direkt på morgonen. För andra gången denna jul kom tomten på besök med en hel del julklappar. Vi lärde oss av misstaget från julafton och lät inte barnen få vänta sent in på kvällen innan de fick sina julklappar, utan tomten knackade på hos oss redan före maten denna gång. När allt lagt sig kunde vi sedan avnjuta maten i lugn och ro.


               

                                                 

                 Finns det några snälla barn?               Matdax!


   Jonas jobbar och jag och barnen är lediga. Igår sov vi till klockan tio.........underbart. Ola, Carina och deras killar var här igår kväll. Vi hade resemöte för att komma fram till vart vår höstresa nästa år ska gå. Just nu lutar det år Cypern. För övrigt denna vecka passar vi på att vara hemma och slappa och leka med kompisar i massor. Idag har vi haft Olle här och just nu är Hugo här hos oss. Han är hemma från Shanghai över julen och ska snart resa tillbaka.

Av Sylvia - 24 december 2009 10:15

    Hur ska man göra med dessa stackars barn när man både själv som förälder och allt i deras omgivning bygger upp sådan förväntan och spänning inför denna stora dag nämligen självaste JULAFTON?  Melvin är ju uppspelt som en duracellkanin men kunde ändå varva ner och somna sött igårkväll, men Oliver han låg och vände och vred sig i en timme och tillsist fick vi ta ner honom till oss. Han fick sitta med och spela bingolotto och när klockan blev tio kände han själv att han var så trött men kunde INTE komma till ro, han till och med bad Jonas sjunga vaggvisa för honom!!!! Han ville verkligen somna så att det snabbt skulle bli julafton men kunde inte.  Han somnade dock till slut MEN klockan 4 imorse kallade Melvin och undrade om det låg något i hans julstrumpa! Tack och lov nöjde han sig med att tomten inte varit här än och somnade om. En timme senare kallade Oliver och denna gång var det kört....han var klar vaken och även om vi fick honom till att stanna kvar i sin säng, kallade han säkert 5 gånger fram till klockan 7...suck! Klockan 7 kallade Melvin också och då var det bara att inse att någon sovmorgon skulle vi inte få. Mycket riktigt låg det en julklapp i deras strumpor och till deras stora förtjusning var det Indiana Jones Lego. Tur för oss bygde de och lekte fint i en timme så jag och Jonas kunde ligga och halvslumra. Men hur ska vi orka hela långa dagen när vi i princip varit vakna sedan fyra?? Barnen, lär ju också bli lagom trötta till Kalle Anka. Men glädjen är SÅÅÅ stor för barnen, de sjunger och stutsar runt hela tiden! Vi får helt enkelt ta dagen som den kommer och dricka mängder med kaffe. Imorgon är det stora slappedagen så vi hoppas på en rejäl sovmorgon då istället. (Snälla)!

    

Önskar Er alla en underbar dag. Ni som ska ut på vägarna, ta det försiktigt!

Kram Sylvia

Av Sylvia - 21 december 2009 19:58

   Ja, nu räknar vi ner, en arbetsdag kvar för oss sen håller vi jul hela familjen Olsson. Barnen har varit på dagis och fritids idag och så även imorgon, men det är ingen trängsel precis. På Melvins avdelning var de bara fyra barn. Något fler var de på fritids men mot normalt fem fritids är det nu bara två öppna. Men som sagt från och med lillejulafton är vi långlediga. Jag och Jonas har delat upp det lite så barnen kan få vara hemma så länge som möjligt.

  

   Igår hade vi pyssel- och lekdag! Jonas och barnen hade kul i backarna och åkte pulka och snowracer medan jag hade (skit) kul på Ica Maxi där all julmat inhandlades! Efter fika med Olivers nyfunna vänn Olle (klasskamrat som bor jättenära) klädde vi granen och limmade ihop pepparkakshuset och dekorerade det. Resultatet kan skådas nedan!


                     

  

   Som de flesta gånger jag bloggar är det medan barnen håller på att möta John Blund. Är ganska trött själv måste jag säga och hes, hostig och snuvig fortfarande. Börjat undra om det blivit kroniskt!! Vi har haft mysstund i soffan med tomtegröt med kanel och julkalendern. Eftersom vi fortfarande har kallt i huset (lever ju med en man som drar sig för tekniska övningar!) gäller fleecetröja, ylleskor, filtar och att sitta tätt ihop i soffan plus en mängd levande ljus. Men faktum är att mysfaktorn är hög. Jonas har lovat ta tag i fenomenet värmeslingor i golv, men jag vet inte om han menade denna vintern!


                    

                                      Min julklapp till mig själv!        

Av Sylvia - 19 december 2009 19:24

   Lämnade våra goa killar i Svalöv igår hos farmor och farfar eftersom både jag och Jonas jobbade idag. Detta innebar att vi hade barnledigt igår kväll. Borde egentligen bara varit hemma och tagit det lite lugnt eftersom jag fortfarande har något skit i kroppen (hosta, snuva och hes som en kråka!!) men hur ofta är vi barnlediga en fredag samtidigt som vi inte har något inplanerat? Typ aldrig! Vi passade därför på att gå ut och äta och sedan blev det bio - 2012. Den var bra men vi kom hem vid midnatt och det var inte bra för mig. Trööööööt idag och jättemycket att göra på jobb. Från det vi öppnade till klockan blev halv tre gick det i ett hela tiden sen avtog det fram till vi stängde, kul men tröttsamt, speciellt när jag knappt har någon röst!

  

   Men jag är glad för julkänslan har äntligen börjat infinna sig på riktigt nu och killarna fixade gran innan de kom och hämtade mig vid fyra tiden idag. Jag har faktiskt gått och köpt en julklapp till mig själv idag, en 1 m hög kandelaber...såå fin och eftersom vi har typ 17 grader kallt i vårt hus så har jag tänt ALLA ljus som jag bara kan hitta här hemma inklusive min nya fina kandelaber. Imorgon är det dax att klä granen, pynta pepparkakshuset och handla julmat. Vi hörs!

Av Sylvia - 15 december 2009 20:04

   Igår var jag ledig från jobb vilket i och för sig är skönt men inte blev det någon sovmorgon här inte! Gick upp 06,45 för att väcka Oliver och fixa frukost till honom och själv göra vid mig. Halv åtta väckte jag Melvin, yrvaken fick han följa med ut i bilen och skjutsa Oliver till skolan. Sen hem igen för att ge Melvin och mig själv lite frukost. Klockan nio kom vi till dagis lagom i tid för utvecklingssamtal med fröken Marie. Allt fungerade super duper bra, precis som vi känt att det gör. Han är före i sin utveckling vad det gäller det mesta (språk, tal, motorik) och det var han faktiskt redan i Bårslöv enligt fröknarna där. Kul att dessa fröknarna säger det samma utan att ha läst igenom papperna som följt med honom från Bårslöv. Marie hade valt att inte läsa dem för att först bilda sin egen uppfattning om Melvin, enligt henne är det annars lätt att bli färgad av vad där står. Hon tycker han är en jättego kille med ett gott hjärta. Sånt värmer att höra. Stannade kvar en stund på dagis och fick vara med om att klä granen och ha fruktstund och se att tomten minsann lämnar små brev till barnen varje dag i en julstrumpa! Efter dagisbesöket körde jag och Melvin in till stan för att fixa en hög julkort på expert. Köpte lussebullar på Fahlmans och fikade hemma när vi hämtat Oliver.


   Klockan 17 var det så dax för dagens höjdpunkt - tomtetåget med stort T.

Melvin hade längtat så och tyckte att det var så spännande. Alla föräldrarna samlades på gården och efter en stunds väntan kom alla söta små tomtenissar och tomteflickor. De sjöng sååå fint och självklart blev man lite rörd. Melvin log, sjöng och vinkade till oss där han stod så fint, tjock och go i overall med tomtedräkt ovanpå! När sången klingat ut blev det servering av korv med bröd och pepparkakor. Iskalla drog vi oss sedan hemåt. Frusna bäddade vi ner oss i soffan och kollade på julkalendern och drack varm choklad & chai latte......mys!

                                 

Av Sylvia - 13 december 2009 15:18

   Helg igen med allt vad det innebär. Jobbade till stängning i fredags, ganska

trött men om ni frågar mig så är det faktiskt som bäst att jobba i butik när det är jul. Oftast glada och jultaggade kunder och även om det stundtals kan bli stressigt är det ju då som tiden bara rinner iväg. Fullt lika kul är det inte att själv bege sig ut i julhandeln för att handla. Men helgen började med final i IDOL och jag hejade som vanligt på Erik och han fixade det hela vägen. Han är grym!

Igår körde vi Oliver till ett barnkalas i Bårslöv med sina gamla klasskamrater, så kul att de fortfarande räknar med honom. Det innebär dock att vi har barnkalas typ varje helg eftersom det då bjuds från både den gamla och den nya klassen. Men Oliver klagar inte! Jag, Jonas och Melvin fortsatte till Toys 'r' us för att ta ett sista ryck med julklapparna. Vi var INTE ensamma! Med önskelistor långa fick vi faktiskt fixat allt utom två julklappar till de två minsta kusinerna, men det ordnar jag i veckan i stan. Hämtade Oliver vid två och körde hem och svidade om till nästa kalas. Thomas (Jonas bror) hade kalas i Svalöv klockan fyra. Vi fick jättegod mat, tårta och godis. Så nu har jag gått upp de 2,5 kg jag tappade den veckan jag var sjuk, attan oxå!!            

                   


   Lucia och tredje advent och lussebullsbak idag. Vi lyckades även ta det traditionella julkortsfotografiet. I fjor avvek vi från traditionen och tog ett poolfoto från vår Nazarresa till Turkiet. Men i år är det tillbaka till traditionerna alltså. Lite kul är att vi fick Nazars nya resekatalog och på bilden över hotelpoolen (Pegasos World) är Oliver med! Fotot är taget uppifrån men man ser att det är Oliver i poolen med sin simring och spidermanbadbyxor. Han blev ju stolt som en tupp när vi visade honom! Imorgon är jag ledig från jobb och jag och Melvin ska på utvecklingssamtal på dagis. Passar på att stanna och leka en stund för det har jag lovat Melvin. Imorgonkväll är det luciafirande på dagis och snart är det alltså jul. Man fattar det inte riktigt.            

         


Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards