Sylvia

Alla inlägg under oktober 2009

Av Sylvia - 30 oktober 2009 22:15

   Underbara höstlov! Barnen tycker om att ha lov men faktiskt även vi, jag och Jonas. Så skönt att få några extra dagar att få vila upp sig och rå om barnen och varandra.


   Idag tog vi oss till Tropikariet och med oss hade vi mormor och morfar som aldrig varit på Tropikariet tidigare. Vi spanade in hajar, krokodiler, alla möjliga sorters apor, ormar (till min stora fasa - avskyr dem) och grävde fram dinosaurieskelett. Killarna var modiga och höll i kackorlackor och deltog i en rittävling där vinsten kan bli att få vara med och mata hajarna. Det hela avslutades med en fika innan vi skjutsade hem mormor och morfar igen.

Krokodilspan  

Oliver fångad av apa  

Melvin håller kackerlacka  


   Vi hann med en snabbvända till Toys 'r us och Väla idag också. Baloo och Henki fick sin gunga!

Sen bar det hem igen och medan killarna bygde lego fixade jag kvällens rätt - Taco! Efter godismys i soffan till Melvins favorit TV-program Mr Bean fick han sedan krypa till kojs. Vi andra bänkade oss framför TV:n, jag nere med idol och Jonas och Oliver uppe med en Indiana Jones film till Olivers stora glädje. Han fick se en i somras och har tjatat om att få se en till även om Jonas får hålla för hans ögon när det blir lite för läskigt!



Av Sylvia - 29 oktober 2009 21:45

   Äntligen lediga alla och underbart höstväder, kallt men soligt. Vi kom snabbt fram till att vi inte ville vara inomhus denna sköna dag så vi ringde till familjen Andersson och hörde om de var pigga på att grilla korv och leka i hembygdsparken i Ängelholm. De var med på idén! Strax efter lunch packade jag och Carina in alla fyra killarna med Jonas som chaufför i vår bil....och sen tog vi täten, jag och Carina hennes bil, i lugn och ro. Väl framme i Ängelholm steg en något lomhörd Jonas ut ur bilen, resten vällde ur med mössorna på sne och rusade ut som hästar på vildbete. Alla i Ängelholm förstod att något var på gång...nä, inte riktigt så, men nog hörs våra glada och härliga killar. Engångsgrillen slocknade innan den ens börjat brinna, men nu har vi ju varit med förr....så Jonas drog fram tändvätskan och fick igång en brasa som nära nog höll på att elda upp närmsta paveljongen, men korvarna blev grillade och barnen åt som bara den, vi oxå! Kallt var det denna fina dag och korv med bröd smakar som bäst precis så här. Kaffe och fikabröd och bus och lek blev det de närmsta timmarna innan vi gav upp och tog oss hemåt. Planen var att vi skulle bjuda på middag hemma hos oss men nu råkade det vara så att vi inte hade en speciell kanal som råkade visa en speciell hockeymatch denna torsdagkväll.........Till alla killars glädje (mest Ola och Jonas) tog vi vår mat med oss och tillagade den i Asmundtorp istället, och det gick ju lika bra det. När maten var uppäten och vi precis konstaterat att vi glömt efterrätten hemma i vår frys kom glassabilen förbi så det blev glasstårta till kaffet!

Alltså en underbar dag ute och inne med härliga vänner, stora som små.


Linbaneåkning i hembygdsparken  

Kanonkillar i hembygdsparken  

Av Sylvia - 28 oktober 2009 21:24

   Nu har höstledigheten börjat även för oss. Jonas, Melvin och Oliver har varit lediga idag och haft det skönt. Själv  jobbade jag sista dagen idag, heldag (9.30-19) en ganska seg dag men nu när många vill vara lediga och hemma med sina barn har vi tagit in de gamla goa töserna igen, så trots dåligt väder och lite kunder fick vi en mysig dag. Nu är jag också ledig tillsammans med resten av familjen resten av denna veckan, ska bli skönt.


   Imorgon ska vi hitta på något kul med Carina, Anton och Ludvig som även de tagit höstlovsledigt. Vi har lite olika alternativ bla Tropikariet och Bowling, vi får se vad det blir. På lördag är det kalas för Olivers och Melvins näst yngsta kusin, Ludvig som fyller 1 år. Har inte träffats sen Olivers kalas i augusti så det är verkligen hög tid, det ska bli superkul.


   För er som undrar hur det går för vårt kära par Henki & Baloo, kan jag lugnt meddela att de verkar komma bättre överens och igår kunde de till och med äta kvällsmat tillsammans, framsteg. Kampen om gungan ser faktiskt ut att ha vunnits av Baloo....men jag tror ändå det blir inköp av en gunga till nu under höstlovet!

  


Av Sylvia - 25 oktober 2009 20:04

   Jo men visst...det är ju pumpatider så det är ju självklart att man ska ha en pimpad (uppsnoffsad) pumpa utanför dörren. En åtta kilo tung och fin pumpa inhandlades och släpades hem förra helgen och i torsdags var det dax att fixa till den. Det tar ju ett tag att få ur alla kärnor och gojs och sen var det bara att ta fram de mest konstnärliga dragen i sig. Pressen var stor med två killar som tydligt påtalade att jag skulle göra det snyggt! Man kan ju inte ha en FUL pumpa heller....eller hur? Puh...mitt konstverk blev godkänt och tillsammans bar vi ut pumpan utanför dörren och tände ett ljus i...och där stod vi tre i mörkret och beundrade vårt verk.

            Antar att de flesta barn gillar Halloween även om det är lite läskigt på samma gång. På onsdag kväll ska barnen här på gatan gå spökrunda och vi får väl se vem som är coolast då...barnen eller föräldrarna...hihi. Trick or Treat?


  


Och nu till dagens stora händelse.....vi har fått tillökning i familjen. För lite drygt ett år sedan köpte vi en undulat och vi har väl på senare tid tyckt att hon sett lite ensam ut, därför åkte vi idag till djuraffären och köpte en kompis till henne. Denna gången tror vi att vi fått en hane, en nästan kritvit sådan. Jättefin är han. Vår första är gröngul och fick namnet Henke (efter Henke i HIF), men fick sedan döpas om till Henki då det visade sig vara en liten tjej!

Oliver ville SÅKLART att vår nya fågel skulle heta Zlatan.....men jag bara vägrar ha en fågel som heter Zlatan...så barnen enade sig till sist och bestämde sig för Baloo. Just nu håller de på att lära känna varandra, Henki & Baloo....och man kan milt säga att fågelfjädrarna yr i huset, men det ser ändå ut att börja lugna ner sig lite nu efter ett par timmar. Det är mest en gunga de bråkar om så jag får väl köpa en till om de fortsätter...hm man kan ju undra varför man skaffar sig fler individer där man ska lösa konflikter pga att de slåss om samma leksak?

Av Sylvia - 21 oktober 2009 22:20

   Det har varit en låååång dag på jobb idag. Har just nu arbetsuppgifter som jag önskar jag kunde byta bort. Vi har inventerat OCH bytt kassasystem och gissa vem som fick äran att reda ut denna soppa? Rätt gissat, jag! Men men jag börjar skymta ljuset iallafall och vem vet kanske blir det klart denna veckan. Har ju andra uppgifter som blir lidande pga detta. Det är så länge sedan jag stod i butiken och sålde nu så jag känner mig som en yr höna de gånger jag måste rycka in. Ser fram emot nästa vecka, höstlov, och lite ledigt. Ska vara ledig torsdag och fredag och bara mysa med barnen. Jonas har faktiskt också tagit ledigt så det blir lite av en mini-familjesemester.


   Igår hade jag några trevliga tjejkompisar på en planeringsmiddag.....får se vad det blir av det hela! Om detta får ni kanske höra mer om senare.


   En liten kille som också haft en lång dag idag är Oliver som hunnit med att baka äpplemuffins i skolan (han skulle ha ett skalat äpple med sig), haft gymnastik, följt med en kompis hem efter fritids och haft sitt första handbollspass idag. Han tyckte det var jättekul med handbollen och vill gärna fortsätta, kul eftersom han träffar och lär känna fler barn. Tiden är dock sådär bra eftersom handbollen börjar 16.30 och Jonas slutar jobba typ då och jag jobbar till 19 alla onsdagar. Denna gången erbjöd sig en skolkompis mamma vars pojke också spelar handboll att hämta på fritids och sedan följa dem till sporthallen här i Rydebäck. Supersnällt! Men det kan man ju inte räkna med varje gång, så han får helt enkelt lära sig att gå från fritids till hallen själv och sen kommer Jonas när han hämtat Melvin. Det är kanske bra med lite ansvar, fastän mamma tycker att det känns lite läskigt....huhu. Han kommer ju dock ha sällskap av den här andre killen som också ska spela så det borde gå bra! Om de nu inte hittar på något bus på vägen och glömmer bort att......, ja ni fattar.....hm!


   Näpp....nu ska mamma gå nanna! Ny dag imorgon igen, men snart är det helg och kalas i Svalöv hos svärföräldrarna vilket alltid är lika trevligt och mysigt.

Av Sylvia - 18 oktober 2009 19:21

      Igår var det som jag nämnde i tidigare inlägg, barnkalas hos Anton i Asmundtorp för Oliver. Övriga familjen fortsatte till Jonas moster Bette för en "andra frukost" i nya uterummet. Fantastiskt fint hade det blivit. Det gör så mycket med stora fönster och mycket ljusinsläpp, man mår så bra av ljuset. Vi fick en mysig fika med massor av olika sorters bullar och pålägg men bäst av allt Bettes hemmagjorda äpplekaka med vaniljsås, gud vad gott! Fick ju genast lite ångest med tanke på hur mycket GI den är!! Jenny, Thomas och Liam kom också, kul att se hur lille Liam växer och ändrar sig från gång till gång. Resten av dagen blev faktiskt lugn. Vi stannade en liten stund hos Ola och Carina när vi hämtade Oliver och sen bar det hem till Rydebäck igen. Gjorde god höstgryta med kött,lök, kryddstarka korvar, oliver, paprika, hackad ättiksgurka och grädde till middag, till detta blev det ris och matvete.


   Idag söndag, veckohandling......mitt stora nöje här i livet...hahaha! Men det ska ju göras och det var lika bra att ta tag i det direkt efter frukosten. Klockan ett var det nytt barnkalas för Oliver vilket gav oss andra i familjen två och en halv timme i Ramlösa Brunnspark, ett underbart ställe som jag hoppas alla som bor i Helsingborg med omnejd verkligen utnyttjar. Här är så fint och lummigt och lika fint som det är på våren är det nu när hösten är här. Vi hade kaffekorgen med oss och tog en rejäl promenad. Ett enorm kastanjeträd tappade sina kastanjer för fullt och vi plockade en hel korg full. Det fanns önskemål om att göra gubbar med dem och tandpetare och jag själv vill ha att dekorera med. Halv fyra var det hämtning av Oliver och inköp av en bautastor pumpa som vi ska fixa till inför halloween. När vi kom hem lekte barnen fint med grannbarnen och jag satte mig en stund med kvällstidningen, men blev lätt stressad över att fönsterna såg såååå grymma ut efter stormen för någon vecka sedan, så jag for ut och tvättade lite fönster!! Jonas blev också rastlös och började fixa i trädgården. Söndagar känns som den mest effektiva dagen att få allt möjligt gjort faktiskt. Njut av våra fina höstbilder.

  

  

Melvin i Ramlösa Brunnspark  

Av Sylvia - 16 oktober 2009 23:28

   Så har det blivit helg igen och aldrig är det väl så skönt som när man har allt framför sig, som nu, fredag kväll och två lediga dagar framför sig. Som vanligt var det IDOL för min del och jag fick faktiskt sällskap av mannen. Barnen sover sött och Melvin som fick sin vaccination mot svininfluensan i onsdags börjar kunna använda sin arm igen!! Låter kanske värre än det är men han har varit jätteöm i sin arm framförallt igår men även lite idag med. Han var superduktig i onsdags och sa bara AJ när de stack honom. Jag jobbade så det var Jonas som följde med, ganska skönt att jag slapp faktiskt eftersom jag HATAR sprutor. Oliver ska få sin i skolan nästa vecka så jag antar att han och sjuksköterskan fixar det utan att föräldrarna följer med. Själv undrar jag vem som ska följa med mig när det blir min tur???? Hatar verkligen att bli stucken och tänker jag för mycket och ingående på vad som komma ska får jag faktiskt lite hjärtklappning....fjantigt eller hur? Har aldrig svimmat eller sprungit därifrån (om man bortser från när jag var liten och låste in mig på sjukhusets toalett) och alltid fixat det men det söker mig.


   Imorgon är det barnkalas för Olivers del hos Anton i Asmundtorp kl 10 och medan han är där är vi bjudna till Jonas moster i Häljarp på en "andra frukost" i deras nybygda uterum, ska bli mysigt. Resten av dagen är blank, vilket idag känns såååå skönt, men imorgon efter vi varit hos Bette kommer jag känna mig rastlös....sådan är jag. Så vi får se vad som händer imorgon eftermiddag. På söndag är det barnkalas IGEN för Oliver här i Rydebäck och jag antar att det blir den vanliga rundan till det vanliga stället _ C _  _ A _ I .......Ja ni kan ju gissa själv vart man kör för att fylla på skafferiet inför nästa vecka. Är så jä...la trött på at göra veckomatlista, handla och laga mat och ofta när man ställer fram maten så låter det från vissa munnar....öhhh, vad är det, blörk det gillar inte jag.....varför kan vi inte ha pannkakor?? Inför denna vecka fick jag spel. Jag har provat på nya recept och struntat i vad barnen normalt vill ha. Ibland känns det som att det som funkade ena veckan är totalt super äckligt nästa...så varför bry sig! Otroligt nog fick jag godkänt på två av två nya recept denna vecka. Go mama go!

Av Sylvia - 12 oktober 2009 18:11

   Usch ja, jag som bloggat på här om hur mycket jag gillar hösten bla bla bla....och nu känner jag mig trött och lite off!

Hoppas och tror att det bara är tillfälligt. Helgen var lugn, vädret var ju inte precis jättebra så vi ringde och bjöd in oss på fika hos lillebror, Tessan och gose Alvin. De skulle varit och hämtat hem en liten kattunge som vi ville gosa med, men ingen katt där inte. Vi fick dock lite fika och en trevlig pratstund. Kvällen fortsatte i lugnets tecken framför TV:n och fredagens IDOL för min del och Jonas intog TV:n uppe och kollade in någon dålig fotbollsmatch ;) !!

I söndags var jag och mina arbetskollegor hemma hos chefen på kurs. Vi lärde oss mer om diamanter och pärlor, två ämnen som är hur STORA som helst. Men det kändes inte så tungt att lära efter en välkomsdrink på mousserat vin och apelsinjuice. Vi fick även jätte god brunch bestående av parmaskinka, kryddstarka korvar, inlagda oliver och minipaprikor, sallad, goda bröd och ostar. Sen blev det kaffe och nybakade blåbärsmuffins. Sämre kurs finns säkert!


   Ny vecka och ja....det är lite tungt....men det känns kanske bättre imorgon igen. Jag har haft huset fullt med killar sen jag kom hem idag och jag känner mig trots allt väldigt tacksam för att Oliver och Melvin har fått det precis så som jag önskat. Härligt att de fått många nya kompisar som bor på gångavstånd. Nu ska jag gå ner och tända alla mina ljus överallt i mitt fina hus, så infinner sig nog höstmyskänslan igen! Kram på er alla.

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards