Sylvia

Alla inlägg under augusti 2009

Av Sylvia - 30 augusti 2009 21:11

   Turbohelg, så kan man nog sammanfatta helgen som gått med släktkalas och barnkalas. Oliver vaknade i lördags 07.45 och började direkt fråga när gästerna skulle komma! Vi uppvaktade honom med våra presenter på morgonen trots att det var idag han fyllde och som han önskat fick han kladdkaka till frukost.........fy kanske inte vad man ska ge sina barn till frukost men fyller man år så gör man. Sen var det en lång väntan fram till tre då gästerna äntligen kom. Första kalaset i Rydebäck och det gick jättebra. Vi åt tacos och tydligen var det lite nytt för vissa av våra nära och kära som behövde lite instruktioner hur man skulle göra och alla blev mätta och belåtna. Barnen lekte superfint och stundtals undrade vi om det överhuvudtaget fanns några barn i huset. Tusen tusen tack Filip som tog kontroll över Legobyggandet av starwarsskeppen, det besparade mig flera långa timmar av byggande idag, är helt imponerad av att du gjorde det så snabbt, kram kram kram!


   Idag var det barnkalas och även om alla lekte jättefint och var duktiga och snälla så MÄRKTES och HÖRDES det att det fanns 11 killar och 3 tjejer i huset och jag tror verkligen att det är värt att ha det någon annanstans än hemma nästa gång. Oliver tyckte iallafall att det var kanonkul att få visa sitt nya rum och de var ju faktiskt ute och sparkade fotboll ett bra tag vilket antagligen räddade mig från att bli allt för hysterisk. Jonas som absolut ville steka korven istället för att som jag tänkt bara koka upp lite vatten och lägga dem i höll på att bränna vid korvarna när det samtidigt skulle öppnas presenter och videofilma!! Tur att vi fick hjälp av grannflickan på 11 år som ville vara med och bla ta hand om Melvin, så nu har Melvin förutom Julia på nya dagiset, en förälskelse i henne. Han faller för alla lite äldre tjejer....vad ska det bli av honom?


   Nu är det söndagkväll, barnen sover, vi har röjt upp det mesta efter kalasen och jag erkänner att efter 4 veckors semester+föräldraledigt har jag jobbångest. Imorgon är det först lämning av Oliver kl 8, sen hem med Melvin igen och ny frukost och sen lämning av honom kl 9, hur det nu ska gå (har ångest över det också!) Ja det är väl lika bra att gå och lägga sig så man är så pigg som möjligt imorgon antar jag.  Kram på er alla som firade Oliver och gjorde honom så glad.

Av Sylvia - 27 augusti 2009 20:29

   skiner på Melvin om dagarna på hans nya dagis på just avdelningen Solen.

Håller på med inskolning av Melvin denna veckan och det går väl som förväntat. Det går hur bra som helst medan jag är med men igår när jag skulle lämna honom bara en liten stund blev han lite ledsen och idag när jag skulle lämna honom halv nio till efter lunch blev han jätte ledsen - och jag med!!!!!!!! Hatar att gå ifrån honom när han skriker efter mig helt förtvivlat, varför inte bara slita hjärtat ur mig!!!! Ringde direkt när jag kommit hem och själv sansat mig och då lekte han så fint och han hade inte alls varit ledsen särskillt länge. Gör han det bara för att jäklas med mig???? Nä, det tror jag väl inte men det är så JOBBIGT. Hämtade honom kl 12 och då satt han och åt så fint. Fröken Anna sa att det gått bra hela tiden men att han gärna ville hålla sig nära någon av fröknarna vilket bara var naturligt, skönt att höra. Måste bara berätta att hans nya kompisar heter Hjalmar & Tage....gulligt va?


   För Oliver går det jättebra i skolan. Han hade bara sådan otur med sin halsfluss som inte gick över utan blossade upp igen så han fick ny penicilin och var hemma i måndags. Nu ska vi bli skickade till öron/näsa/hals för undersökning och ev borttagning av hans mandlar. Det är nog lika bra det för 6 halsflussar på mindre än ett år är bara för mycket. Idag när jag hämtade honom på skolan passade vi på att följa med till fritids och det är sååå fint och ganska nytt. De har en linbana och en liten bäck där de får gå och fiska varje torsdag. Han har också bestämt med en ny kompis till imorgon efter skolan, så det här känns bra.


   Själv är det min sista föräldralediga dag imorgon sen är det jobb som gäller på måndag. Men först är det släktkalas på lördag och barnkalas på söndag, Oliver fyller ju 7 år!

Av Sylvia - 21 augusti 2009 08:59

   Känns sorglig men det är bara att bita ihop. Oliver började ju ettan igår så på något vis kändes det som att semestern slutade redan då. Nu är det upp i ottan igen för alla utom Melvin som fortfarande sussar gott. Oliver och Jonas är i skolan och själv känner jag mig bara rastlös, har satt igång tvätt men annars går jag mest runt och gör ingenting. Borde klart passa på att lägga mig en stund, kanske läsa lite men har absolut ingen ro. Väntar också på ett samtal från dagis här i Rydebäck. Det är sådant strul och indragningar av personal på Melvins dagis i Bårslöv så att vi känner att vi inte vill han ska tillbaka dit. Hans favoritfröken har omplacerats på ett annat dagis och en till ska sluta. Blir så arg när det ska sparas pengar och de gör ändringar som blir så negativa, alltid är det barnen som drabbas. Tycker så synd om berörd personal som inte alls ville bli omplacerade och vår avdelning har varit så otroligt bra och trygg att jag inte finner ord och nu är allt bara splittrat. Tydligen finns det för lite barn på avdelningarna, men nästa år är det kanske tvärtom igen. Har träffat andra föräldrar som är helt förtvivlade och deras barn gråter. Fy f-n för de som sitter och bestämmer som inte fattar hur det påverkar barnen och dess familjer. Nu skulle vi flytta på Melvin så småningom ändå, men vi hade tänkt att Oliver skulle kommit tillrätta först. Man blir bara så besviken....


   Olivers första dag gick jättebra iallafall. Han tyckte det kändes lite konstigt eftersom han inte känner mer än en kille av 53 barn, men det kommer ju säkert snart ändras på. Han har faktiskt redan en lekdate imorgon! Själv ska jag till Köpenhamn på smyckesmässa med jobb. Vi stannar till söndag, så det blir lite kick-off samtidigt.

Av Sylvia - 19 augusti 2009 20:30

   Min lille stora kille som börjar ettan imorgon tappade sin första tand nu ikväll och det som ni säkert förstår är en STOR händelse ;=)

Nu pirrar det i hans lille mage extra mycket, för inte bara är det skolstart med helt nya barn på en helt ny skola, utan nu är den stora frågan om tandféen finns OCH hur mycket man får för en tappad tand?

Av Sylvia - 19 augusti 2009 19:14

   Vi hade två sköna dagar i Göteborg. I måndags besökte vi Universeum i några timmar vilket var riktigt trevligt. Det var mycket att titta på och upptäcka. Hajakvariet var nog det som var roligast speciellt när vi fick se dem mata hajarna. Det fanns förutom vanlig haj en sågtandad haj och den var häftig tyckte killarna. Vi tog en tur med Paddan men oturligt nog började det regna och det blåste rejält så vi blev ganska nerkylda. Vårt hotell hade dock en bubbelpool så där avslutade vi kvällen innan det var dax att krypa till sängs. I går blev det karusellåkning inne på Liseberg, killarna älskar att åka karuseller. Oliver vågade sig på Lisebergsbanan och Melvin åkte Rabalder (mindre variant av Lisebergsbanan) och givetvis många många andra. Till Olivers stora glädje vann Jonas stjärnvinst på Daimhjulet så nu har vi hur mycket daim som helst hemma - INTE bra för mig som återgått till min GI-mat efter 2 1/2 veckas slarv. Har faktiskt varit ute och mätt upp en runda här i Rydebäcks härliga omgivningar, känns riktigt bra att ha kommit igång igen, så nu blir det powerwalk några gånger i veckan framöver.


   Imorgon är det skoldax för Oliver som börjar 1A kl 8.00 Resten av familjen har semester veckan ut. Vi var ute och cyklade allihop idag för att se ut en bra väg till skolan och det visade sig vara bra cykelväg och nära så Oliver ska nog kunna cykla till och från skola och fritids själv så småningom.

Av Sylvia - 16 augusti 2009 19:20

   Vi köpte en fågelholk förra året när vi var på utflykt i Kivik och Simrishamn. Nu under våren och sommaren hade vi turen att få följa först ett par talgoxar som la ägg i vår holk och när deras ungar flugit ur boet, checkade ett par gråsparvar in och även de ruvade sina ägg där. De hann precis flytta ut när det var dax att ta ner holken inför flytten till Rydebäck.

Eftersom vi vill ha nya gäster i vår holk så har jag renoverat den. Den var röd från början men nu har den målats vit och sen dekorerade jag den med lite snäckor och limmade även dit en pinne (träplugg) utanför hålet så de kan sitta och kolla läget utanför sin holk. Hittade en liten söt skylt bland mina pysselgrejor och vips hade holken fått sin egna "Home Sweet Home" skylt med gatuadressen så att våra kommande gäster hittar hem ;=)


   Igår när det regnade mest hela dagen gjorde vi ett premiärbesök på Olympic Bowling med barnen, mormor & morfar. Vi spelade och åt sedan middag där. En mycket trevlig dag och både Oliver och Melvin var superduktiga. De använde olika teknik och stil för att få klotet att rulla och det var en fröjd för ögat måste jag säga. Måste även tillägga att jag vann över Jonas och morfar hehe......kändes väldigt bra. Helt klart något vi ska göra igen. Imorgon bär det av till Göteborg. Vi ska besöka Universeum och åka Paddan mm och på tisdag blir det Liseberg. Detta är sista roliga grejen innan skolan börjar på torsdag.

Av Sylvia - 14 augusti 2009 21:31

   Lediga från skola, dagis och jobb är vi men inte från baskiluskerna! Nu är det Olivers tur att få en släng halsfluss, hur jag nu överhuvudtaget kan smitta med tanke på att jag är inne på min andra penicillinkur. Jaja...nog om detta.


   Vi hann med ett besök på High Chaparral där vi förvandlades till cowboysare och cowgirl. Melvin & Oliver fick välja sina pickadoller och hölster sen var vi redo för att möta bla Lucky Luke och bröderna Dalton, indianer och ösregn!! Jag fick låna Melvins hatt då och då för att skydda mig mot regnet. Vi åkte tåg som blev överfallet av rånare och Oliver var den enda av barnen på vår vagn som vågade skjuta mot bovarna, Melvin flög upp i Jonas knä med STORA ögon, och där blev han resten av tågresan. Vi provade ångbåten, lekte och såg några shower sen var vi nöjda, speciellt Melvin gav upp och somnade i skrindan med pickadollan i handen! Stackars Oliver ville till sist bara hem för han hade så ont i halsen och kroppen. Dagen avslutades på distriktläkarmottagningen, tur att de har öppet sent på kvällen så man slipper akuten iallafall.


   Nu har vi kurerat oss några dagar och bara gjort några småutflykter till Öresundsakvariet i Helsingör (kan varmt rekomenderas) och Ransvik i Mölle.

 Har bokat hotell i Göteborg mån-tis nästa vecka där vi tänkt åka lite karuseller på Liseberg och lite annat smått och gott. Håller tummarna för att vi är friska.

Av Sylvia - 9 augusti 2009 21:44

   Igår fick vi besök från Klågerup av en gammal ITS-kurskompis (Internationella Transporter & Spedition) från läsåret 98/99. Jättekul att vi fortfarande håller kontakten 10 år efter avslutade studier. Det är inte så svårt att förstå varför egentligen för Annelie & Jörgen är jättegoa och det är alltid lika mysigt att träffas, extra kul är det nu när vi träffas då både jag och Annelie har vars två små killar i ungefär samma ålder. Vädret överrumplade oss lite grann för jag hade gjort iordning räkbaguetter och kylt ölen för att vi skulle fika på stranden, men vi hann bara gå utanför tomtgränsen när vi såg den svarta himlen och hörde åskan. Jag är inte särskillt förtjust i åska och avrådde med det bestämdaste att vi skulle trotsa vädrets makter och gå ner till stranden iallafall så vi böjade packa upp ur kylväskan för att äta i trädgården, men inte heller det lyckades då stora regndroppar började falla. Vi fick snällt gå in och äta våra baguetter! Tur i oturen så drog ovädret förbi ganska obemärkt trots allt och vi fick några sköna timmar på stranden och det nu nästan traditionella krabbfisket som även engagerade Gustav och Oscar. Kvällen blev lång hemma i trädgården efter stranden och vi grillade och bara satt och hade det trevligt. Synd att tiden går så snabbt när man har det trevligt. Hoppas vi ses snart igen.


   Idag var det HIF hemma och då var det dags för Oliver att se sin 2:a match någonsin live på Olympia. Men först hade vi besök av Jonas moster Bette och Göran som även han följde med på matchen. Likaså farfar Johnny och min lillebror Lalle (Andreas). När Bette kört hem (trött efter att ha haft 17 personer på kräftskiva igår) blev det bara jag och Melvin kvar. Vi cyklade till en rolig lekplats här i Rydebäck. Den föreställer ett havsbrutet skepp med en massa klättermöjligheter, där lekte vi ett tag och fikade sen cyklade vi hem och tittade på en Lillefot-film och norpade lite av godiset från igår. Mysigt att få lite ensamtid med bara en av killarna ibland, både för ens egen skull och deras.

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards