Sylvia

Alla inlägg under mars 2010

Av Sylvia - 30 mars 2010 21:08

   Japp...nu är det påsklov för mig och barnen, sex hela underbara dagar har vi framför oss. Hoppas innerligt att vädret blir bra så vi kan vara ute mycket. Oliver har sparat ihop till en ny kick (sparkcykel) och vill ju såklart ut och "göra" Rydebäck. Imorgon ska vi köra till mamma och pappa som bjuder på eftermiddagsfika och middag. Har ju inte varit hos dem sen i höstas eftersom mamma inte varit så bra, men nu ville hon så gärna att vi kom och hälsade på. På torsdag blir det nog mest lek och städning. Familjen Björk från Bårslövstiden skulle egentligen kommit på fika och lek, men har blivit sjuka, så vi bokar om vår date!  På långfredagen väntar vi hit Roger, Teresa, Ludvig, Oskar, Filip, Lalle, Tessan, Alvin, mamma och pappa på påskbuffé, om alla nu håller sig friska. Påskafton är det kalas i Svalöv...så vi lär ju inte känna oss sysslolösa. Önskar besöka konstrundan någon dag också för att leta tavla till nedanvåningens soffvägg. Men just nu väntar soffan och en film!

Av Sylvia - 28 mars 2010 13:29

   Igår väcktes vi vid halv sju av att det haglade något så fruktansvärt! Ägnade förmiddagen åt att försöka hitta gymnastikskor till killarna på Familia. Det blev ett par fotbollsskor till Oliver och ett par vanliga gympa till Melvin. Resten av dagen bestod av min vanliga veckohandling och bakning! Det var längesedan jag bakade och snart är ju påsken här så det kändes skönt att fylla på frysen lite! Chokladmuffins och chokladrulltårta med fyllning av grädde med nutella blev det, rulltårtan ska bli små bakelser till påsk då vi ska ha hit min föräldrar och mina bröder och alla barnen!


   Idag var det bara att ställa klockan (dessutom en timme fram) på åtta, drog mig tio minuter smög sedan upp och fixade till mig för att sedan köra till Glumslöv och möta upp tjejerna för en tjejfrukost på Örenäs Slott. Mysigt som bara den. Jättefin frukost och fantastisk utsikt. Vi satt länge och åt och snackade skit! Mätta och lite dästa var det skönt att promenera tillbaka till Hillesdals Gård där Agneta bor (Glumslövs backar). Kom hem lagom till lunch och möttes av ett köksbord fullt med barn! Oliver hade Joel på besök och Melvins Julia var här och lekte och åt lunch. Mannen hade varit duktig och dammsugat och städat toaletterna....så resten av dagen kan vi göra vad vi vill. Härligt!

Av Sylvia - 25 mars 2010 19:59

   Idag har det verkligen varit vår - så underbart väder det har varit. Man mår ju så bra och blir så glad av bara vädret, dessutom mår Oliver bättre och vi har hämtat vår nya bil, Audi A4 Quattro 1,8T, i Malmö idag. Spännande att få köra den, skön som bara den! När vi kom hem lekte Oliver med Olle och eftersom de bor så nära varandra springer de lite hur de vill mellan deras hus och vårt. Jag och Melvin plockade några kvistar videkissar från en hög beskurna grenar en bit bort från lekplatsen och på hemvägen stannade vi och gungade en stund och det var fullt med barn och mammor med fikakorgar på lekplatsen, så härligt! När vi kom hem satte vi oss på vår "ljugarbänk" och medan Melvin till sin stora förtjusning hittade vårens första nyckelpiga som underhöll honom en liten stund passade jag på att vända mitt bleka tryne mot solen. Oj vad man längtar efter ihållande sol och värme och idag fick man verkligen känslan att det är nära...  


                                                             

Av Sylvia - 23 mars 2010 14:58

   .....jag är sååå trött idag! Hatar känslan när man vaknar på morgonen och man är så trött att man längtar till kvällen så man kan få lägga sig igen!


   Igår var jag hemma med Oliver eftersom han skulle vila sitt huvud. Jag gick ändå upp vid sju för jag ville vara med på morgonmötet som vi skulle ha på jobb. Var hemma igen vid halv elva och då körde Jonas till banken. Fortsatte mitt städande och barnens rum fick sig en omgång med dammtrasan. Fixade sedan lite mat till kvällen då några goa tjejer kom på middag. Det blev soppa med torsk, lax, räkor, purjolök och spenat. Till soppan hade jag köpt ett jättemörkt men saftigt solrosrågbröd på Fahlmans, kan verkligen rekomendera detta supergoda bröd. Till efterrätt provade jag ett nytt recept som visade sig vara riktigt smarrigt. Kesella, lemon curd, hallon och kanderade mandelflarn...mums!


   Idag har Oliver fått gå till skolan och det har han verkligen tjatat om att få göra. Jag passade på att jobba några timmar för att sedan hämta hem honom när skoldagen var slut 13.20 Tänkte att det var en lagom mjukstart att slippa fritids. Nu sitter jag här med en kopp kaffe och killarna leker. Har precis deltagit i Vi i Villa's tävling där man kan vinna en braskamin. Brukar aldrig deltaga i tävlingar eller ens köpa lotter, men fick ett ryck! Ska nu försöka samla energi till att börja röja i barnens garderober. Det ska göras någongång denna veckan iallafall. Ska sortera ut kläder som ska säljas på loppisen i Glumslöv den 10:e april. Usch, puh......orkar inte!!

Av Sylvia - 21 mars 2010 20:04

   Idag vaknade vi till strålande solsken och man nästan "hoppade" ur sängen (nä....inte sant det där med hoppandet!), men det kändes ändå såååå skönt! Åt frukost i lugn och ro innan vi tog tag i allt som behövdes göras. Vi har tvättat och bäddat rent till oss alla, dammat, dammsugat och även tagit ett ryck utomhus. Jonas sopade bort all sand och gamla löv utanför huset och jag planterade en liten grupp penséer och påskliljor utanför dörren. Jonas hade verkligen ångan uppe och putsade alla fönsterna utvändigt, bra jobbat! Även fått upp några hyllor som vi tänkt sätta upp länge, men liksom inte tagit oss tid till att göra det. Känns toppen att få röjt undan.


   Oliver känner sig mycket bättre, men klagar ändå över yrsel emellanåt så jag håller honom hemma imorgon också. Idag mellan alla bestyr tog vi beslutet om vilken bil det blir... och i slutet av veckan som kommer lär vi nog köra Audi A4! Ska verkligen bli kul!


  

   Ok....inte exakt en sådan här...utan mer familjevarianten....  

Av Sylvia - 20 mars 2010 20:04

   Idag har vi tagit det väldigt lugnt och det behövde vi efter Olivers fall från sin våningssäng (1,20 m hög) i onsdagskväll. Han och Jonas busade och han lyckades falla över räcket på sängen och landa på huvudet med hela kroppens tyngd på nacken. Själv hade jag precis kommit innanför dörren efter att ha jobbat till stängning och möttes av ljudet av dunsen i golvet, några sekunders total tystnad och sedan skrik! Allt lugnade sig och trots att han klagade över huvudvärk verkade han helt ok när vi la oss. På morgonen efter hade han inte ont i huvudet men klagade över magont, men vi reflekterade inte så mycket över detta utan skickade honom till skolan med uppmaning till fröken att han inte skulle springa och busa på rasten. Redan på fm ringde fröken och vi fick hämta hem honom pga tilltagande magont. Jonas ringde vår husläkare och de ville kolla upp honom, de i sin tur skickade oss med remiss till lasarettet och vidare kontroll. Huvudet verkade vara ok men han hade ont i magen och hade lite lågt blodtryck. De ville ha oss kvar över natten för att hålla koll på blodtrycket för om det blev lägre kunde det tyda på inre blödning. En kraftig smäll mot mjälte och njurar kan leda till inre blödningar som i sin tur kan bli livshotande. Det blev en orolig natt för oss alla och stackars Oliver hade fått lämna hur många rör blod som helst och hade nu en slags kateter i armen ifall han behövde lämna fler rör blod eller få medicin direkt där i. Han gillade inte alls detta men var så enormt duktig. Dessutom väckte de oss var tredje timme för att ta trycket och kolla syresättningen. Alla prover var bra och trycket höll sig på samma nivå så igår fm fick vi komma hem. Så skönt för tältsängarna som föräldrarna får fälla ut sidan om barnens säng är inte till att rekomendera. Det var också lite trångt eftersom vi delade rum med en familj till.


   Vi skulle varit hos Ola, Carina och deras killar ikväll men ställde in pga att Oliver absolut skulle hålla sig lugn och vi var trötta efter oro och dålig sömn. För att ändå göra något idag så gjorde vi det vi planerat tidigare nämligen att kolla in bilar. Provkörde en alldeles ny Volvo V50 1,8F och jag får väl erkänna att den var fin men inte jättekul att köra, dock lockar det med möjligheten att köpa en -10. Fortsatte till Malmö för att provköra Audin (A4 1,8T -08) som jag hittat på nätet. Den var superskön att köra och vi blev förälskade alla fyra (om man nu kan bli det i en bil!). Nu ska vi sova på saken till imorgon.


   Oliver kände sig yr och illamående när vi körde till Malmö så vi blev lite lätt stressade och oroliga igen eftersom han normalt sett älskar att åka bil och vi tänkte att det var perfekt eftersom han skulle hålla sig lugn. Ringde till den avd på sjukhuset där vi varit inlagda och de tror att han fått en lätt hjärnskakning också och det kan hålla i sig ett tag. Ska bara hålla koll på att hans pupiller är lika stora och att han inte börjar kräka så kunde vi få stanna hemma, tack och lov! Bus i sängen är numera totalförbjudet i detta hus! Trevlig helg på er. 

Av Sylvia - 16 mars 2010 20:56

   Var ju och provkörde bilar igår. Vi var ju inne på en Volvo V70 2,0 och eftersom den bara har 146 hk ville jag verkligen provköra den. Men jisses vad jag blev besviken och inte bara på slöheten utan på hur den såg ut invändigt och hur högt billjudet var inne! Vår gamla V70 är ju tusen gånger bättre!! Nej...V70 blir det inte. Provkörde en Audi 1,8T med 160 hk och den var ju trevlig att köra och väldigt fin (det var en -10), och vad vi förstod är det enorm skillnad på en -08 som vi kan köpa och en -10, men det fanns ingen -08 att provköra här i HBG. Har även börjat spana in Volvo V50, en lättare och mindre bil och bättre priser. Jag hittade dock en Audi A4 på nätet ikväll som står i Malmö, så vi ska ringa dit imorgon och se hur mycket vi kan pruta på den!! Biljakten fortsätter alltså.


   Idag roade Melvin sig med att åka på safari med Felix som sällskap! (jag lovar att jag övervakade leken) Se så fina bilder vi fick på Felix som både fick träffa apor och en noshörning och köra safaribilen! Den stackaren sover nog sött ikväll.


             

Av Sylvia - 14 mars 2010 12:51

   Så kan det gå! Detta året har Oliver brunnit för Melodifestivalen och sett alla delfinaler och till och med fått vara med på genrepet i Malmö. Han, Melvin och kusinerna i Halmstad (var där igår för att fira Oskar 6 år) hejade på Manboy och bättre stöd kunde Eric Saade nästan inte få! Ola var också en favorit men att Anna gick och vann det var svårsmällt. Oliver blev jättebesviken att hon vann, tårarna var inte långt borta och underläppen darrade! Hm....vilket engagemang från denna lille kille! Igår var vi som sagt på kalas i Halmstad men innan det hann Oliver med ett bowling kalas för Oskar som gick i hans klass i Bårslöv. Full rulle med andra ord. Jonas som varit och firat av sin chef i någon stuga någonstanns vid gränsen till Småland kom hem lagom till luch, trött men ändå i ganska god form (bättre än jag förväntat mig alltså!). Förrätten som Jonas ansvarat för hade varit lätt att fixa till och blivit uppskattad. Det var ost och valnötsfyllda serranoskinkrullar penslade med fikonmarmelad och till detta melonskivor.


   Skönt med söndag idag, min veckohandling är gjord och huset är i vanlig ordning fullt med lekkamrater till barnen. Själv ser jag fram emot att mamma och pappa ska komma på fika. Mamma mår mycket bättre nu och kunde till och med vara med och fira Oskar igår i Halmstad. Jonas är iväg och kollar på bilar. Det är dax att byta och det är inte lätt att hitta någon som stämmer in på alla våra krav. Rätt pris såklart, färg och modell. Det lutade väldigt åt en Volvo V70 2,0 -09 men det visade sig att den bara har 146 hästkrafter och det bara vägrar jag. Dessutom har vi haft Volvo i åratal och jag tycker det är så tråkigt även om det är en bra bil på alla sätt, bra pris, säker, trygg bla bla bla = tråkig. Den vi har idag har 240 hästkrafter och turbo så det blir en extrem skillnad, man kanske inte ens kommer över åsen till Halmstad fler gånger! Kollar lite på en Audi också, modell

-08 med 1,8 T (170 hästkrafter) en jättefin bil men dyrare i drift och underhåll. Även Wolksvagen Passat har vi kollat på den är också fin. Vi hade en sådan för flera år sedan. Som sagt inte lätt! Vi får se vad det blir.

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards