Sylvia

Alla inlägg under oktober 2010

Av Sylvia - 31 oktober 2010 18:31

   Sådär...nu är hallen klar och jag är supernöjd. För att inte tala om fondväggen. Jag kan inte sluta titta på den! Vilken tur att vi valde den mörkare nyansen av de tre vi hade målat upp som prov. Här kommer lite bilder på hallen före och efter:

     Detta var då alltså FÖRE!

     Detta är EFTER..inte lika rörigt!

   Här är nyckelskåpet (med krittavla) och min söta postislåda.


   Skönt att det är gjort! Grabbarna tycker t o m att det är kul att ställa in skorna i skoskåpet och äntligen kan de själv nå att hänga upp sina jackor eftersom betjänten har krokar i lagom höjd till dem.


   Fondväggen som blivit rejält mörkare gör sig inte lika bra på foto som i verkligheten men här kommer också lite före- och efterbilder:

   och nu.....    


   Nu till en annan fråga....När firar man halloween egentligen? Ikväll har halva Rydebäck ringt på hos oss och frågat "Bus eller Godis"? Våra killar blev ju eld och lågor och hann precis svälja kotletten innan vi fick klä ut och släppa ut dem med de andra barnen. Nästa helg är det ju "alla helgons dag" men det är ju inte samma sak som halloween. Vi jagade pumpa i torsdags men fick inte tag på en sådan som i fjor. Då hade vi en riktig bamse-stor pumpa. I år fick det bli en mini-variant....men den blev riktigt söt. Fotgraferade den inne men nu står den utanför vår dörr och lyser upp höstmörkret så gott den kan. Det är Oliver som har gjort den fina girlangen med fladdermöss på fritids.

            

                           Glad Halloween.....när det nu är?!?!

Av Sylvia - 29 oktober 2010 17:06

   Fredag igen och jag kan ju inget annat än att tycka detta är skönt. Vaknade med jättehuvudvärk och varit rejält yr hela dagen! Tur att man har lite roliga saker som händer trots detta. I morse kom vår käre granne, målare till yrket, och satte igång med vår hallvägg och fondvägg. Resultatet kommer att bli strålande! Jag fegade ju när vi flyttade in och valde för mesig färg. Nu är den, passande nog för en chokladälskare som mig själv, riktigt marabou mjölkchokladbrun. Sitter just nu och väntar på att andra och sista strykningen skall bli klar. Tänk att en fondvägg kan göra så mycket. Det blev ju ett helt nytt rum. För att inte tala om hur bra den vita skänken och min Kartell-lampa kommer att göra sig mot denna lite mörkare bakgrund. Bilder kommer...


   Vi fortsätter i chokladens tema! Imorgon är det avslutningsdax för utefotbollen. Detta innebär att Fortunas alla spelare, från knattar och uppåt, mixas i olika åldersgrupper, flickor som pojkar, för att spela och ha kul. Det hela avslutas med prisutdelning till alla och det är här jag då hoppas chokladen kommer in i bilden (för varför heter det annars chokladfotboll!!). Jonas jobbar så det blir jag som ska stå och frysa i ett antal timmar för att se mina underbara killar spela fotboll. Hoppas innerligt att en liten chokladbit bjuds på mamma! Imorgon eftermiddag är det också tänkt att fira barnens kusin Ludvig som fyller två år. Det innebär att vi bara hinner hem och äta lite lunch, duscha och iväg för att hämta Jonas på banken och vidare till Halmstad. Skönt ska det bli att slippa tänka på matlagningen på kvällen...och det brukar alltid bjudas på god tårta efter maten..mmm! Oliver & Melvin längtar efter kusinerna.


   På söndag hoppas jag innerligt att vi kan få klart allt finlir här hemma. Det är verkligen inga stora ingrepp, utan helt enkelt bara att hänga upp en anslagstavla, den nyinköpta söta pluttenutte postlådan och nyckelskåpet. Foto kommer på detta också...


                               HA NU EN UNDERBAR HELG!   


     

Av Sylvia - 28 oktober 2010 09:33

   Igår var det nog första riktiga höstruskdagen. Regnet höll i sig hela dagen och det blev aldrig ljust. Jag kan tycka det är lite småmysigt men att inte få dagsljus påverkar en mer än vad man tror. Gjorde ett tappert försök med att pigga upp mig genom att köpa ett fint halsband från Pearls for Girls på jobb och nytt puder/foundation på Body Shop. Nu sitter jag här med mitt nya puder i fejan och halsbandet runt halsen och lika trött.......! Men det känns ändå lite kul.

Idag lämnade vi även Melvin tidigt. De skulle åka till konserthuset med dagis och det var samling 08.10 Han tycket det skulle bli så kul. Jonas tog bussen precis utanför dagis och jag körde vidare till Råå för att lämna lite blodprover och kolla trycket. Är ju fortfarande yr har huvudvärk varje dag och är sååå trött. Trycket var i stort sett det samma och vi får väl vänta och se vad blodproverna visar. Har haft domningar i benen och haft två stora fula blåmärken nu på kort tid utan att jag vet att jag slagit mig. Vill bara bli FRISK! Något jobbigt att ha ont i huvudet varje dag.


   Idag är det grabbarna Olsson som ska till frisören. De är väldigt långhåriga och i helgen nalkas det kalas. För övrigt ska vi se om vi kan få tag på en fin pumpa. Det är pimpa-pumpa-dax! Förra årets pumpa blev så fin så det återstår att se om jag lyckas i år igen.

    Såhär såg 2009-års pimpade pumpa ut.

Av Sylvia - 27 oktober 2010 09:34

   Har precis kommit hem från andra lämningen! Ska bli så skönt att slippa detta flackande fram och tillbaka på morgonarna. Idag lämnade jag och Melvin Oliver i skolan kl 8, sen hem så att Melvin fick lite frukost i lugn och ro och sen iväg för att lämna honom 9.15 Själv börjar jag kl 12!! Melvin skulle ut med 5-årsgruppen och det är tur att han har så snälla och förstående fröknar annars hade han missat mycket av den pedagogiska verksamheten. Speciellt viktig nu detta året eftersom 5-åringarna sakta men säkert ska förberedas inför "nollan" nästa år.

  

   Arbetade min första dag igår efter min sjukskrivning och ja......den slutade mest med besvikelse, frustration och migrän! Nu är det mindre än 3 veckor kvar till jag börjar som mäklaradministratör och vi alla kan komma iväg direkt på morgonen och istället ha eftermiddagarna tillsammans. Gissa hur skönt detta ska bli. Ser också fram emot min nya tjänst jättemycket. Fick mail från min blivande chef om att det nu inte var lång tid kvar (och en smiley-gubbe) och att de hoppades att jag vill följa med dem på deras julbord i slutet av december. Det vill jag ju såklart! Känner mig välkommen redan!


   Har sovit dåligt inatt och känner mig jättefrustrerad! Vill bara att det ska bli kväll så jag får mysa med mina killar igen.  

Av Sylvia - 25 oktober 2010 16:51

   Idag har jag och Melvin softat hela förmiddagen. När jag vinkat av Oliver och Jonas 07.45 la jag mig i min varma säng igen tillsammans med en kelig katt. Fortsatte med min fjärde bok av författaren Marian Keyes. Fick låna dessa fyra böckar av Mimmi förra året (eller var det förra igen!!!) och det skulle tydligen till ett njurstensanfall för att jag skulle komma igång att läsa dem!! Härligt är det iallafall och det blir nog till att gå till biblioteket och låna fler böcker av henne annars får jag nog abstinens. De är så härliga att läsa! Roliga, sorgliga, kvicktänkta och med en lagom dos romantik. De handlar om unga kvinnor i olika faser i livet och med olika karriärer. Inte bara gull-i-gull. Rekomenderas varmt!


   Oliver gick hem från skolan själv som han numera gör. Ganska skönt...även om det ibland tar väääääldigt lång tid för honom att komma hem. Vi har läst läxorna tillsammans och killarna har lekt fint, allt från att spela UNO till FIFA 10 och pysslat lite. Själv har jag grymt otäck känsla i huvudet idag. Huvudvärk och yrsel hela dagen så jag mår illa nu...toppen! Ska börja jobba imorgon och börjar såklart med en heldag med stängning kl 19. Vi får se hur detta kommer att gå. Har mailkontakt med min läkare och hoppas han kommer på någon ny lösning så att jag blir frisk snart. Tre veckor kvar till nya jobbet! Jonas är i Malmö på möte och lär inte komma hem förrän sent ikväll...också toppen! Vad som verkligen är toppen är att vår käre målare kom förbi igår och sa att det blir målning av hall och fondvägg i slutet av denna veckan...det är kul! Jonas fyller ju 40 snart och tjocka släkten kommer på kalas. Det hade ju varit kul om allt var fint då. Någon som har tips på vad man ska bjuda på? Som jag mår nu tänker jag inte stå och laga mat och baka tårtor till 23 personer. Smörgåstårta bjöd vi på i somras när jag fyllde år och exotisk buffébricka känns också som "kom med något nytt"....! Han nollar ju dock så man vill liksom att det ska kännas lite extra. 

Av Sylvia - 24 oktober 2010 11:57

   Gårdagen började med ett rejält crash bom bang och dessutom alldeles för tidigt! Roxy vaknade 06.45 och tyckte att det var mysstund. När han äntligen förstått att jag inte var gosesugen precis då kom Oliver tassande ner för trappan. Han har fått en ful ovana att vakna tidigt fast det är helg och sovmorgon. I och för sig lägger han sig i soffan och tittar på tv så vi brukar slumra vidare. Roxy kände sig dock lite avspisad och tyckte väl att vi som straff inte skulle få ligga kvar. Vilket han lyckades med! Han hoppade upp på skänken där min dyra fina Kartell-lampa står. Med ett jätte brak välte han den rakt ner i golvet och i sin flykt rev han ytterliggare några saker i golvet. Jag kom väldigt snabbt upp ur sängen och förtvivlan var stor tills jag insåg att lampan hade, otroligt nog, klarat fallet och de andra sakerna också! Puh....tur för Roxy! Han har varit så himla duktig och endast vält en blomkruka tidigare. Den gick i tusen bitar med jord, vatten och lekakulor över hela golvet som följd, men förutom att tidpunkten var illa vald (stod i dörren påväg att att köra Oliver till skolan) blev jag lite glad. Det var en gammal kruka och jag hade länge tänkt att köpa ny så nu fick jag en riktigt bra anledning.


   Det blev som sagt en rivstart igår och min yrsel tog i som aldrig förr. Gick ut i regnet en rejäl runda för att jag behövde luft, men jösses vad läskigt det var! Fick lägga mig när jag kom hem och resten av dagen blev det väldigt lugnt. Det nalkades ju 50-årsfest på kvällen och eftersom det var min chefs mans fest ville jag gärna gå. Trots att Jonas ville jag skulle ställa in pga att jag mådde så dåligt propsade jag på att gå. Saknade mina arbetskamrater. Farmor och farfar var bokade som barnvakt sedan länge. Det hjälpte att vila och kvällen gick bra. Har världens goaste arbetskamrater! Kvällen slutade med ett besök på Helsing innan sängen kallade. Får lida för det idag också känner jag. Yrsel och huvudvärk så jag blir galen! Jonas är iväg och hämtar pizza till oss...mums! Om några timmar kommer våra älsklingar hem igen. STOR kram till er som visar att ni bryr er om mig...och tack för era kramar igår och din puss Therese   . Det betyder så mycket....som jag kommer att sakna er!


   Ps. Jonas hade en söt liten grå postlåda med sig hem från Living-Room i fredags!

Av Sylvia - 22 oktober 2010 08:58

   Fredag...igen! Tiden går så himla fort. Idag står det två punkter på aktivitetschemat för denna familjen: 1) Simskola 17.30 och 2) Fredagsmys.


   Imorgon är det 50-årsfest och jag har köpt en curltång (den de anväder på Idolerna!) och har då tänkt mig att jag själv ska kunna fixa håret!! Var ju tvungen att prova den igår vilket slutade med ett halvlyckat resultat och ett brännmärke på ena pekfingret...aj ont! Har aldrig varit så bra på det där med hår!


   Har också funderat lite till på min hall....och eftersom vi köpt ett nyckelskåp till väggen där jag först tänkt att vi skulle ha en anslagstavla, återstår problemet med alla papper som hamnar på köksön. Har sett supersöta mini-postlådor på Living-Room som kanske hade fungerat. Men eftersom de har lock så är jag rädd att man liksom glömmer bort vad man stoppar ner där och upptäcker det försent. Typ som lappar ang utvecklingssamtal osv. På anslagstavlan, som var min tanke från början, hade man ju blivit påmind flera gånger om dagen då man passerat hallen. Men familjen röstade ju för ett nyckelskåp...känner mig kluven! Har även sett en lite råare variant av vägghängd pappersförvaring på Granit...vet inte riktigt hur jag ska göra. Tyck gärna till ni kära läsare!


 Söt va?? Är 24 cm hög och 17 cm bred.

Bruka Design

Eller denna lite "råare" i zink från Granit?


Eller anslagstavlan från Ikea?SPONTAN Magnettavla svart Diameter: 57 cm

Fast då ryker hela nyckelskåpsgrejen....! Visst kan man klä in hela kylskåpet med lappar men jag vill inte det! Gjorde det förr, jag till och med samlade på kylskåpsmagneter, men hur snyggt är det egentligen? Praktiskt kanske...men inte snyggt. Förlåt alla ni som har lappar på kylskåpet....;0)!!! Hmm....nu fick jag en idè! Här bakom datorskärmen har vi ju en tom vägg! Vi har till och med en svart anslagstavla kvar från förra huset! Inte rund...men rektangulär! Vi sitter ju här vid datorn varje dag/kväll och då ser man ju lapparna....ha! Så får det bli! Alltså nu ska jag ringa Living-Room och kolla priset på den söta lilla postlådan. Är den ruggigt dyr så blir det den från Granit för 149 kr! Alltså, viktiga lappar fullt synliga på anslagstavlan och ny post och annat man vill ta vara på (typ kuponger på Mc D!) i söte postlådan, è ni mè?  


                         Ha en underbar fredag så hörs vi snart igen.



Av Sylvia - 21 oktober 2010 10:06

   Nu var det några dagar sedan sist! Jonas har lämnat barnen idag och nu ska jag snart bege mig ut i det fina men kalla vädret. Fryser redan...uhhha! Men man blir varm av att gå....och när jag kommer hem väntar kaffe och bokläsning under filten i soffan. Bara ett problem...yrseln, huvudvärken och tröttheten är kvar! Liiite bättre är det och nästa vecka tänker jag försöka återgå till jobbet. Nu är det inte långt kvar tills det nya jobbet kallar och det ska bli så himla kul. Hoppas jag är ok tills dess.


   Nu till min passion..inredning! Carina tyckte jag behövde komma hemifrån några timmar i tisdags och bjöd med mig på ett heminredningsparty. Det var jättetrevligt och man blev ju bara så sugen på att köpa...typ allt! Men det blev ett sött zinkhus för värmeljus och ett inbokat party i december hos mig!! Ska bli kul. Det var längesedan jag hade ett hemmaparty. För övrigt är jag helt såld på shabby chic stilen. Lantligt, vitt och rustikt. Har redan inrett mycket i den stilen och bytar ut mer och mer efter hand. Skulle vilja byta ut köksluckorna också...men där har Jonas satt stopp (jag förstår..). Hallen som är klar så när som på den omålade väggen har fått en touch av shabby chic. Här kommer lite bilder på hallens nya skoksåp ....helheten får ni vänta på tills målningen är klar och ett fint nyckelskåp kommit på plats ovanför bänken! Den större fondväggen i stora rummet väntar också på ett tag med penseln. Färg tror jag.....att vi kommit fram till!!


   Ny underbar lampskärm...med grått band och text på en vanlig  

                             ikea lampfot.

   Gamla krukor jag hittade i förrådet! En söt krona med 

stenar och två vita sidenrosor förnyade krukorna lite!

              



   På min önskelista står bla nya fina kuddar till bänken och sofforna...

                KuddeKudde


                                               Kram & Kram

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards