Sylvia

Alla inlägg under augusti 2012

Av Sylvia - 30 augusti 2012 19:00

Idag är det ingen vanlig dag, utan Olivers födelsedag, och ingen vanlig födelsedag, utan första 0:an!
Han väcktes av ljuva (vad vi tyckte) toner från övriga familjen halv sju i morse. Efter presentöppning i sängen blev det frukost i soffan framför TV:n. Frukosten bestod av en prinsessbakelse och den sedvanliga mackan. I skolan har de sjungit för honom och i brevlådan låg grattiskort från släkt och vänner. Ikväll blev det våfflor som han önskat....till middag!

Jag har beställt laxfat från Lasses fiskrökeri och prinsesstårtor från Ica Maxi. Lyxkalas för mig då jag slipper stå i köket hela dagen. koka potatis och röra ihop kall sås till laxen känns som lagom ansträngande. Tyvärr måste ju hela huset få sig en rejäl tillputsning...även om det vore smartare att göra det efter att vi haft 12 vuxna och 8 barn här. Damma tillhör inte favoritsysselsättningen för mig! För att inte tala om våra tappra försök att få bort katthåren från sofforna. Men men...efteråt är det ju skönt!

Nä...nu ska jag gå och pussa på 10-åringen!!

Av Sylvia - 29 augusti 2012 20:02

Hejhopp på er!! Är duktigt seg i kväll, tung i huvudet och trött. Oliver är förkyld och hes som en kråka, kanske något på G hos mig också. Hösten känns som om den är på intåg, även om det varit superfint idag så är det kallt på morgonen, 13 grader idag. Gick en runda på stan på lunchen idag men köpte bara ett par svarta leggings på rean. Annars svämmar ju affärerna över av höstkläder och man är sugen på shopping. Jag har bestämt mig för att hålla i slantarna till nästa helg då jag och J ska till Kph på tumanhand. Vi har bokat hotell lördag till söndag och det ska bli supermysigt. Då ska det höstshoppas hoppas jag...ibland hittar man ju inget när man bestämt sig för att handla. Äh...det blir nog inget större problem, lär nog hitta en hel del.

Imorgon är det dagen med stort D för våran Oliver som fyller 10 år. I vår familj får man bestämma vad man vill äta till frukost och till middag den dagen man fyller år. Melvin fick således glass till frukost och fläskpannkaka till kvällsmat med kladdkaka till efterrätt när han fyllde 7! Oliver vill ha prinsesstårta till frukost och våfflor till kvällsmat imorgon. Så får det bli....!

En liten bild på en min fina ljusstake som jag köpte i helgen....sprider värme i huset nu när hösten börjar närma sig....

Av Sylvia - 27 augusti 2012 17:06

En ny skol- och arbetsvecka är inledd och det var två trötta killar som satte sig vid TV:n imorse. När det var dags för Oliver att cykla till skolan ville Melvin också göra det. Så de två cyklade tillsammans med grannens kille och jag körde bil. Oliver följde Melvin till klassrummet där jag mötte upp. Det gick ju hur bra som helst. Melvin kände sig stor som fick cykla med de stora killarna. Oliver gick till kl 14:30 idag och när han slutat hämtade han Melvin så de kunde cykla hem tillsammans, sen kom jag hem en knapp timme efter dem. De satt och gjorde sina läxor vid köksbordet när jag kom hem. Fin syn! Jag satte mig hos dem för att se vad de gjorde för läxor och då ringde det på dörren! Där står MatHem-bilen med våra matkassar som jag beställde igårkväll. Det är en sådan befrielse att slippa köra och handla ikväll. Vi brukade ju veckohandla på måndagskvällar. Nu kan vi bara mysa tillsammans efter middagen. Det känns verkligen som om vi fått en kväll extra nu!

Det börjar ju närma sig en viss födelsedag och första nollan! Funderar på vad vi ska hitta på i matväg. Det lutar åt lax och vad det gäller tårta så blir det prinsesstårta enligt önskemål. Sen ska vi ju fixa någon lite present till jubilaren! Med betoning på liten då hans nya mobil som han redan fått, är en förtidig födelsedagspresent. Tänk att det snart är 10 år sedan han föddes.....

Av Sylvia - 25 augusti 2012 22:05

Det blev en lugn lördag mot vad det såg ut att bli tidigare i veckan. Jonas har jobbat idag vilket typ händer två lördagar om året, så det finns inte mycket att säga om det. Just denna lördagen skulle det dock krocka med killarnas fotboll så logistiken skulle lösas eftersom jag ännu inte fixat det där med kloning! Melvin tränade kl 10-11:30 och Olivers lag skulle möta Teckomatorp på bortaplan kl 11. Tyvärr har Olivers lårsträckning inte blivit bättre så till hans stora besvikelse kunde han inte vara med. Han var hos sjukgymnasten i torsdags och det är inget fel så det är bara att vila. Trots att han är tunnare än tunnast så konstaterade sjukgymnasten att Oliver har mycket välutvecklade muskler och mycket muskler, dock korta så han måste stretcha dem väl. Två gånger om dagen oavsett fotbollsspelande eller ej. Inte kul att inte få spela när man inte vill göra något annat än just det. Nu fick vi lite mystid istället försökte jag trösta honom med. Melvin lekte med Melker efter sin träning och där blir han kvar tills imorgon! Jag och Oliver mötte J på banken när de stängde och körde till Sofiero kiosken och köpte mumsigt god glass. Eftermiddagen har tillbringats i soffan och kvällen likadant. Nu kollar J och O på film och jag funderar på att lägga mig. Saknar Melvin så in i bomben....men jag vet ju att han har det toppen hos bästa vännen.


Ha en fortsatt skön kväll!

Av Sylvia - 24 augusti 2012 21:11

Förr om åren när man hade "all tid i världen" utan att inse att man hade det, det fattar man först nu, så älskade jag att hålla på med scrapbooking! Gick på kurser och kvällsträffar med likasinnade och skaffade mig ett eget skrivbord i huset i Bårslöv där jag kunde hålla till. Ett ark med foto, eller födelsedagskort m m kunde man ju hålla på med en längre tid och då var det skönt att kunna lämna allt som det var utan att röja undan. När vi flyttade hit gjorde vi plats för mitt skrivbord i vårt sovrum, men ju äldre barnen blivit ju mindre tid har det blivit för scrapbooking. När skrivbordet mest stod orört som skräpsamlare och stolen som klädställning flyttade vi om så att Oliver fick upp skrivbordet på sitt rum.


Hur som helst, så flög andan på mig idag! Vi skulle besöka Emma och Kalle och deras Axel 17 dgr gammal, Oliver var på Krokahus och Melle lekte hos en kompis och jag fick lite tid över. Öste fram alla nerstoppade scrapbookingprylar på köksbordet och satte igång. Riktigt kul och jag känner att det kanske kan hända fler gånger....


Och Axel......han var alldeles bedårande söt och fin. Han sov så gott hos mig under hela vårt besök. Så mysigt så jag nästan.....men bara nästan blir bebissugen igen!!

Av Sylvia - 23 augusti 2012 18:22

Av Sylvia - 22 augusti 2012 22:39

Jodå...den där myggan jag hörde igår den jobbade på inatt när jag sov! Vaknade med fyra myggbett som kliat hela dagen och håller på fortfarande. Ogilla myggor!

Idag har Melvin börjat simskolan igen. Denna terminen är det guldfisken han simmar för. Oliver hänger på Krokahus om dagarna efter skolan och tycker det är toppen. Man kan ju köpa toast för fem kronor till mellis! Ikväll var det dessutom match för Oliver mot Glumslöv. Jag och Melvin kom direkt från simningen till matchstart. Det blev vinst till Fortuna med 5-1. Tyvärr känner Oliver av sin lårskada trots vila från träningen. Tur han ska till Jonas sjukgymnast imorgon för att kolla upp det. Oliver vill så gärna träna och spela och var så ledsen ikväll för att han inser att han måste fortsätta vila sitt ben. Tycker så synd om honom.

Det går framåt på jobb och idag fick vi upp stora fina skyltar med vår logga på. Det blev kanon!
Shoppade lite på lunchen till killarna. Några nya byxor och tröjor till dem var blev det. De verkade nöjda ikväll när de provade. Får byta melvins byxor till en större storlek imorgon bara. Det hade ju varit enklare att ha dem med så de kunde provat direkt....men när, var och hur ska vi få in det i schemat?

Vår underbara rosenhäck blommar för fullt nu! Blekrosa rosor så söta som marsipan! Var bara tvungen att ta ett foto....

Av Sylvia - 21 augusti 2012 23:06

Oj...nu har vardagen med skola, jobb och allt vad passa tider och rutiner återvänt! Vet inte vad jag tycker om det egentligen. På ett sätt är det skönt men jag gillar inte vardagsstressen. Gårdagen kändes dock helt ok. Melvin verkade inte ett dugg nervös inför skoldebuten. Jag stannade i klassrummet som de andra föräldrarna tills fröken "slängde" ut oss halv nio. Kom precis lagom i tid för morgonmötet på jobb och välkomnandet av en ny kollega. Oliver cyklade till skolan med grannen och klasskamraten Albin. Jag ville gärna gå bort till hans klassrum också för att hälsa på hans nya lärare, men det gick då inte för sig. En stor kille som börjar fyran vill ju såklart inte ha mamma i hasorna!


Första skoldagen gick alltså strålande och båda mina fina pojkar verkade nöjda med dagen. Jag och Melkers mamma hade planerat en shoppingtur på Väla på kvällen men eftersom det varit 29 grader varmt under dagen lockade en strandkväll mer. Vi grillade på stranden och barnen badade, spelade strandtennis och hoppade från nya bryggan. Sådana kvällar är det inte många ställen som kan konkurrera med Rydebäck. Är så oerhört glad för att vi tog steget och framförallt lyckades få ett sådant fint hus på (enligt oss) bästa läget i Rydebäck. Tänk att det bara är tre år sedan vi flyttade hit. Det känns som om vi aldrig bott någon annanstans!


Denna dagen har inte varit lika avkopplande. På jobb är det fortfarande mest praktiskt pyssel men hemma har det varit full fart idag. Hämtade M & M på fritids, körde till Din veterinär i Ödåkra och köpte nytt foder som tydligen ska ha någon slags lugnande effekt på Zimba. Fick tipset efter att ha ringt och berättat om Zimbas jamande och rastlöst vankande fram och tillbaka natt som dag. Drygt 600 kr fattigare körde jag hem igen och Melvin bytande om till träningskläder. Skjutsade M & M till fotbollen. Åkte hem igen fixade mat och plockade undan lite, tillbaka till KG och hämtade hem Melvin, tillbaka hem igen så vi kunde äta och Melle duscha. Puh..ingen rast och ingen vila. Jonas är på Olympia med kunder (HIF-Celtic). Betungande kvällsmöte!! Den korta kvällen spenderade jag med barnen i soffan, fixandes med deras IPod/IPhone så att de skulle få varsitt appel-ID. Det var tydligen inte så smart att ha samma ID när de laddar ner spelappar....men hur skulle man veta det? Tror nu att jag lyckades få till det!


Vi fick en ny leverans från mathem.se igårkväll. Perfekt! Har "handlat" under förgående vecka när jag kommit på något vi behövde. Så istället för att skriva handlingslista har jag lagt varan i kundkorgen! Så när den var lagom full i söndags skickade jag iväg beställningen, som då alltså kom igår. Det är så smidigt att jag fortfarande inte fattar att det är sant!


Nu säger jag godnatt till er! Är trött så att ögonen snurrar faktiskt....tyvärr hör jag att en mygga surrar runt i sovrummet så vi får väl se om jag kan somna!!


                                              

                                                  

         

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards