Sylvia

Alla inlägg den 2 november 2016

Av Sylvia - 2 november 2016 23:28


Go'kväll...

När jag kom hem från jobb idag mötte pappa mig vid tåget. Min fina, högt älskade pappa. Han hade varit ute och promenerat och passerade stationen lagom för att se att jag och Chilla klev av.

  


Eftermiddagen hemma har bestått i att planera inför min stundande tjejmiddag. Nu har jag äntligen kommit fram till vad jag ska bjuda på. Jag är ensam kock i köket så jag vill göra något som man kan förbereda och som är smidigt att servera till många. Vi blir 12 tjejer som det ser ut nu.


Recepten är fixade, direkt från svägerskan i Halmstad. Provsmakade och godkända på kalaset för Ludvig i lördags.

Efterrätten kommer bli en överraskning även för mig. Jag ska testa ett recept från en bok som jag fick tidigare i höstas av familjen Butt, "Två systrars söta".

Handlingslistan är därmed färdigskriven och klar!

Efter det körde jag en sväng till Ikea. Så här års, i dessa mörka tider måste man ju se till att ha ett välfyllt ljusförråd. Lite annat nödvändigt som några ugnsformar, glödlampor och en fin glasbox åkte med ner i kundvagnen.


Innan jag gick till kassan tog jag mig en räkmacka i restaurangen. Jag åt i lugn och ro, surfade på telefonen och drack en kopp kaffe (och det slank med en chokladboll) efter maten.

Jag kände mig ganska bekväm, vilket kanske låter konstigt i era öron. Men för mig är det stort. Att sitta ensam här (eller på något annat ställe) bland alla familjer och par har tidigare känts enormt jobbigt. Jag har känt mig uttittad som om det blinkade en stor röd pil ovanför mitt huvud samtidigt som någon ropade ut i högtalarna "Se på henne, hon som sitter där alldeles ENSAM, ingen ring på vänstra ringfingret, NYSKILD, inga barn kring sig, BARN VARANNAN VECKA, inga vänner, MISSLYCKAD!! Så passa er för att bli som hon!"
  
Fånigt? Kanske!

Det har tagit mig ett år att komma så långt som att känna mig någorlunda bekväm. Iallafall ikväll.




Det blev en runda inom Väla också.
Julens prydnader finns nu överallt. Att jag tycker det känns jobbigt med julen bryr sig ju inte julhandeln sig om, eller hur :)


Jag kom hem prick klockan åtta och slängde mig i soffan framför "Bonde söker fru".

Packade upp mina inköp i reklampauserna.

Dessa roliga dekorationsmallar för kakor hittade jag på TGR för 10 kr...

Lagom stor text för att passa en kladdkaka typ!


Det kommer ju snart ett nytt år sägs det. Så eftersom jag tillhör den gamla generationen som skriver ner mina åtagande för hand i en almanacka, så var det dags att köpa en ny för 2017.


Jag undrar så vad det kommer att stå i den!


Detta fina kalenderljus köpte jag också. Julen kommer ju att infalla så det är lika bra att konfrontera den. Killarna tycker om julen och de vill att vi ska ha ett kalenderljus varje jul, så detta ljus är till dem. Det är lite glittrig gulddekor på det och Melvin är ju väldigt glad för sånt :)

Det har varit kallt idag!

När jag släkt ner alla ljus, lampor och TV:n, kändes det ju lite halvruggigt att behöva gå ut med Chilla. Jag hoppade i ett par byxor och drog på jackan över nattlinnet. Mörkt, kallt, blåsigt och öde var det på vår kissrunda.

Lika motigt och jobbigt som det känns att gå ut sådana kvällar, lika fantastiskt och underbart är det att få komma in i värmen igen. Se Chilla boa in sig bland filtarna i soffan och själv få krypa ner under mitt tjocka gosiga täcke.

Det kanske är dessa skillnader som man behöver i livet. Om vi lär oss att de tuffa stunderna kan få oss att må bättre efteråt. Om vi lär oss se nyanserna som livet bjuder på så blir det kanske lättare. Ingenting är bara svart eller vitt.

Jag vet inte om ni hänger med i mina filosofiska tankar...det gör knappt jag heller.

Nu ska jag sova :)

Natti natti





Kram
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards