Sylvia

Alla inlägg den 20 december 2017

Av Sylvia - 20 december 2017 17:00


Hej fina...


Julvecka och allt! Härligt eller hur?


  


Det är lätt att stressa upp sig nu när det bara är några dagar kvar och man kanske inte har hunnit med allt man vill och tänkt. Själv skulle jag ha bakat luciabullar tre dagar på rad utan att det blivit av. En hemsk huvudvärk på grund av en segdragen förkylning samt lite strul med Melvins dator som jag fick reda ut på Media Markt igår har satt käppar i bakmaskinen.


Man måste försöka sänka kraven! 


Jag har därför förenklat det för mig genom att beställa all julmat via nätet. På fredag när jag är ledig ska jag hämta kassarna. Man behöver inte heller göra allt från grunden. Hos mig blir det färdiga köttbullar och Jansons Frestelse. Även om det är godare med hemmagjorda i båda fallen så finns det fullt ätbara alternativ. 


  


Och så var det de här med julgodis...


Tänk efter...hur mycket av det hemmagjorda godiset blir lyckat och supergott? Välj en eller två sorter som faktiskt ÄR goda och det blir bra så! Hur mycket får man ofta ändå inte slänga när julen dansat ut. Julen är väldigt mycket MAT och man orkar inte hur mycket som helst.


Här kommer några råd som jag försöker tänka på för mitt eget välbefinnande.


  


Gör en lista med saker du MÅSTE göra och en lista med saker som du VILL göra.

Prioritera!


  


Glöm inte att boka in något du tycker är KUL för att få positiv energi. Vill du binda en julkrans, stöpa ljus eller bara ta en lång härlig promenad för att rensa huvudet - gör det! Men tryck inte in det i schemat utan att ta bort något annat för annars blir det ju stress ändå. Som exempel...strunta i att rulla egna köttbullar (köp färdiga) och stöp ljus istället eller vad det är du nu vill göra för att få en feelgood-känsla.


  


Säg NEJ till saker du innerst inne inte vill göra. Sluta göra saker för att andra vill om du inte själv vill göra dem. Fråga dig själv, gör jag detta för att jag vill eller för att jag känner en press att göra det?


  


Sänk kraven på julklappar och minska hysterin. Klart att man vill ge sin älskade något fint men måste det vara tio julklappar? Kan det inte räcka med två?


  


Jag skulle vilja säga att man ska försöka sänka kraven rent generellt. Man kan ha mysfaktor deluxe ändå. Jag LOVAR!


 


Några tips och tankar!


Inte alltid så lätt att följa, jag vet. Ofta vill man så mycket!! Men vad är det för vits med julmys om man stressar så mycket så att man mår dåligt? Jag vet för jag har verkligen stressat ihjäl mig i sååå många år för att allt skulle vara PERFEKT på julafton. Tillsist försvann glädjen för julen. Den är inte tillbaka riktigt men det beror på mycket annat som hänt i mitt liv de senaste åren också såklart.


Jag försöker istället mysa så mycket jag kan med killarna. Att bara tända en jäkla massa ljus och sitta tätt, tätt ihop i soffan är så mysigt. Faktum är att de inte kräver så mycket mer. Hm...jo Oliver kräver en äkta gran och ja...jag håller med honom. Nästa år LOVAR jag att det blir en äkta gran.


  


Om ni har tid över och verkligen vill baka goda luciabullar eller saffransbullar som de heter i receptet så kommer HÄR receptet jag använder mig av. De blir fantastiskt goda och saftiga. HInner ni inte före jul så kan man ju mysbaka i mellandagarna också.


Ikväll kanske det blir ett litet bak hemma hos mig....och blir det inte det så blir det jul ändå!


 



Stor julkram   // S









Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards