Sylvia

Alla inlägg under augusti 2017

Av Sylvia - 31 augusti 2017 21:39


Go'kväll på er...

Kände ni lukten i morse?

L U K T E N av H ö S T


Mmmm...jag gillar den doften, precis som jag gillar doften av salt och tång från havet.

Årstidernas dofter!


Idag kom vi upp i tid :)

Som vanligt tog jag och Chilla tåget till stan. Jag tror inte det går en dag utan att någon kommenterar henne. Min lilla sötis som många tar för valp fortfarande och som får många att dra på smilbanden när hon struttar fram på stan med mig i släptåg.

Det har varit en bra och effektiv jobbdag. Vi fick se bilderna på oss själv som vi tog till vår hemsida i Oxhallen i början av sommaren.

S U C K

Blev inte nöjd! Inte fotografens fel precis (för vi har den bästa) men håret var inte bra, klänningen som kändes klockren när jag valde den blev inte alls fin på bild och det blev alldeles för mycket ben på ALLA bilder.

S U C K

  



Jag kom hem 16:40 som jag gör numera. Stekte lite korv och serverade killarna dessa med bröd. Inga räkor idag inte! Sen blev det Väla för mig och Melle. Han behövde klippa sig inför skolfotograferingen imorgon. Vi passade på att köpa gummistövlar också inför stundande skolläger.

Oliver har fortsatt hela eftermiddagen och kvällen med plugg av moppeteori.


Ikväll tog jag mig lite tid till att fixa med naglarna. Valet föll på blått!
HM's nagellack och färgen heter "Clean slate".


Igår hade jag så jäkla ont efter getingsticket. Nacken gjorde ont och var jättestel. Kände mig konstig och varm i kroppen. Idag har det varit mycket bättre. Jag kände stor skillnad på nacken direkt när jag vaknade och svullnaden och klådan har lugnat sig. Tänk vad ett litet piller kan göra!

Jag ska fortsätta ta en tablett till om dagen i några dagar till så ska det nog bli riktigt bra.

De där getingarna!! Jag gillar dem INTE.

Imorgon är det fredag och mina gulliganer ska lämna mig för sin pappavecka.

Själv ska jag på date :)

  



Kram
S

Av Sylvia - 30 augusti 2017 22:52


Hej där...

Idag fick jag och Melvin sjunga ut med våra fantastiskt klara stämmor för allt vad det gick för.

Eller nja...

Jag sjöng med hes morgonröst och Melvin sjönk ihop i en hög på golvet där tonåringen släppt allt han haft på sig kvällen innan!

Vi (jag) hade dessutom fibblat med klockan på något vis så jag försov mig och vaknade med ett ryck 07:07. Hela 37 minuter senare än planerat.


Vi hade bestämt redan igår att själva firandet av födelsedagsgrisen skulle ske ikväll och en himlans tur var väl det :)

Oliver har haft både ma-prov och körning i trafik med moppe idag så det var först strax efter 18 vi kunde mysa.


När han kom hem hade jag dukat fram lite småplock till middag. Ett mysigt sätt att äta på tycker jag.

På bordet fanns vitlöksbröd, räkor, gravad lax, kokt ägg, tomater, gurka, oliver, salta kex, osttärningar och ölkorv.


Körningen i trafik hade gått bra och även ma-provet. En bra dag alltså!

Nu väntar teoriprovet på Trafiksäkerhetsverket på fredag.

Ikväll har han pluggat igen genom att göra "prov" på tid sen gick vi igenom alla 70 frågorna. Samma sak gjorde vi igår.

Melle valde att stanna hemma från träningen idag dels för att plugga och för att vi ville fira Oliver. En fin gest från Melvin eftersom det bara var vi tre ikväll.


Vi har även sett Idol och ätit nybakad kladdkaka.

Är det födelsedag så är det!


Det där getingsticket fortsätter att plåga mig. Jag hade rejält ont imorse och det är ilsket rött och svullet. Jag har även ont i nacken och är helt stel. Det behöver inte ha något samband och det kan ju vara så enkelt att jag ligger fel pga att jag har ont. Jag rådfrågade kring det hela på Apoteket idag iallafall och fick råd om att köpa antihistamintabletter.

Sagt och gjort!
Nu hoppas jag det blir bättre.


Nu släcker jag ner för inatt.
Sov gott!

Kram
S

Av Sylvia - 29 augusti 2017 22:34


Hej på er...

Oj...vad det rullar på! Skola och jobb är igång som om det aldrig varit något uppehåll. Sommaren 2017 är bakom oss även om sensommaren som vi har nu kanske är vår nya högsommar?!




Hur som helst går dagarna på rutin och de fyra timmarna per vecka jag fått extra i arbetstid känns av både i tvätthögen och i hemmet :)

Jag vänjer mig och är såå tacksam för att ha fått mer timmar och fler vill jag ha.


Ikväll har vi pluggat moppeteori (Oliver) och engelskaglosor (Melvin). Vi har faktiskt haft en mysig kväll med förhållandevis mycket samtalstid ;)


Något som inte är fullt lika mysigt är reaktionen efter getingsticket i söndags. Aj...det gör ont och kliar så jag håller på att bli tokig! Jag baddar med klorhexodin och testar att smörja med en kortisonsalva som jag har för psoriasis....men det lindrar bara för stunden.

Hm...hatar att bli stucken av insekter...jag tål ju inte de små sattygen!!

Näpp...nu säger jag god natt. Stämbanden ska vila inför skönsången som ska väcka 15-åringen imorgon.

Sov gott!
S

Av Sylvia - 27 augusti 2017 21:10


Hej där...

Har ni haft en skön söndag?

Vädret har bjudit på både sol och regn men mest sol faktiskt.

Sensommar med andra ord!


Jag har haft sovmorgon och fått äta frukost på balkongen med mitt korsord. Mina killar har fått vakna av sig själv och fått ta dagen som den kom.

Inte utan fotboll dock ;)

Melle spelade match på Västergård med samling 11:45. Timmen fram till matchstart förvaltande jag väl. Först kompletterade jag inköpet av växter till balkongen. Ljusekulla låg nära och förr, för många år sedan var här en helt ok trädgårdshandel. Men oj...så var det inte längre! Två murgröna och lite jord var det bästa jag lyckades åstadkomma här.


De där balkonglådorna sväljer en del växter. Nu får detta hålla hela hösten!

Efter Ljusekulla körde jag och till självtvätten på Gustavslund och tvättade min bil. Första gången jag tvättat bilen själv :)

Sen var det alltså dags för Melvins match. Jeppe var också på plats. Det blev vinst till våra röda killar.


Själv blev jag getingstucken under armen strax under armhålan :(

Aj aj...vad ont det gör!! Tack Ulrika för lån av bedövningssalva.

För ungefär tio år sedan vaknade jag en natt av ett stick och en intensiv smärta i min fot. Konstigt nog somnade jag om utan att ta reda på vad det var. På morgonen kunde jag knappt stödja på foten! Foten var svullen och blev röd/blå och jag hade så jäkla ont. På den tiden stod jag i butik och jag kommer ihåg hur det bultade och värkte så tillsist fick jag sitta på kontoret istället med foten i högläge. Dag två hade svullnaden och det röda spridit sig upp längs underbenet och jag ringde vårdcentralen. Jag fick bannor för att jag väntat två dagar med att söka vård, fick piller och salva och skulle vara hemma med benet i högläge minst en dag! Än idag vet jag inte vad det var som stack/bet mig den sommarnatten men en geting låg väl närmast till hands tänkte jag. Har därför fasat för att bli getingstucken igen sedan dess!

Det var väldigt obehagligt den gången och därför blev jag både rädd och orolig när jag blev stucken idag. Än har jag bara en rodnad och det smärtar och sticker till fortfarande men det verkar inte bli så farligt denna gången. Skönt!



I eftermiddags har jag och Chilla haft besök av Johanna som hörde av sig efter mitt blogginlägg om hundpassning. Johannas son gick på samma dagis som Melvin när de var små och bor här i Rydebäck. Det känns superbra och jag är övertygad om att Chilla och Johanna kan få mycket mys och glädje av varandra när de ses.


Detta öppnar upp lite möjligheter för mig och kan Chilla förgylla någon annans liv också så är det ju superduper bra!

Win win som Johanna sa :)

En summering av helgen...ja...den har varit bra.

Nu väntar en intensiv vecka för Oliver speciellt. På onsdag fyller han 15 år och har den dagen både ett ma-prov och sista utbildningstestet "körning i trafik" med körskolan innan han skriver det slutgiltiga teoriprovet på Trafiksäkerhetsverket på fredag.

Nervöst!

För mig närmar det sig månadsskifte med många tillträden på jobb. Det är bra att ha mycket att göra :)

Ha en riktigt go söndagkväll!

Kram
S

Av Sylvia - 26 augusti 2017 22:53


Hej där...

Så har vi firat Oliver idag!


Idag har det putsats och fejats lite till.
Bordet dukades med finporslinet (Rosenthal Maria Björnbär) som min farmor samlat till mig genom åren.


Underläggen jag köpte i Ullared för 10:-/st passade perfekt till dukningen.

Så var det tårtorna....


Prinsesstårtan som jag gjorde igår hade fått stå och dra till sig och bli saftig och fin över natten.

Idag kom marsipantäcket på!


Kandelaber i silver med guldljus fick pryda tårtan istället för den klassiska marsipanrosen.


En kladdkaka till dem som inte vill ha prinsesstårta!


Tänk att han är 15 år om några dagar!


Oliver fick bestämma menyn för sitt kalas och han ville inte ha sin mammas mat utan grannens :)




Tre stycken familjepizzor beställdes från grannen!

Förutom denna nedan, havet, bjöd vi på kebabpizza och vesuvio.


Det blev inte många smulor kvar!



Ha en trevlig lördag!

Kram
S

Av Sylvia - 25 augusti 2017 21:22


Hej där...

Kaffe & choklad

Det är kärlek det!

Just nu sitter jag här...



Klockan är 20:30 och jag har inte satt mig förrän nu. Jag är inte klar egentligen. Min to-do-list har fler punkter. Punkter som jag skulle ha klart till imorgon.

Jag håller på att lära mig en ny sak. Nya saker tar tid att lära sig.


Jag vill så mycket och jag behöver lära mig att slappna av!

Allt behöver inte vara perfekt! Allt behöver inte vara tipp topp. 



Jag har inte dammat än eller dammsugit. De där förbaskade flyttlådorna med prylar från huset är jag fortfarande inte klar med.

Jag försöker lära mig att det som blir det blir. Om inte jag inte hinner allt så lär det ju ändå bli kalas och vi lär säkert ha väldigt trevligt och i grunden har jag ju ett fint och hemtrevligt hem...men det behöver inte vara perfekt i varje vrå!!



Det är alltså fredag idag och lite fredagsfeeling vill jag såklart ha. Jag är själv hemma och har varit det hela eftermiddagen och kvällen. Fortunas herrar (A-lag) spelar och Melvin är bollkalle och Oliver är nog också där, min pappa med. Det känns faktiskt som om väldigt många i Rydebäck skulle se matchen. Kul!



Så...jag har lagat middag. Tacos på kyckling med ny krydda och supergod salsa. Jag åt själv för barnen drog :)

Jag har handlat allt till kalaset imorgon.

Jag har har bakat en kladdkaka och gjort en prinsesstårta.

Handlat blommor till balkongen.



Jag har dammsugit och våttorkat hela balkongen. Förstår ni hur svart och äckligt allt blir av avgaser och pollen och allt annat skit! Och så har sommarblommorna blivit utbytts mot höstblommor.

Nu är här rent och fint.


Det luktar vitlöksbröd och trafiken till och från pizzerian börjar mattas av.
Så är det när man bor granne med en pizzeria. Jag skulle nog våga påstå att fredagar och söndagar är de stora pizzadagarna här i Rydebäck.

Visst kan jag sakna lugnet i ett hus med trädgård men jag vantrivs absolut inte här. Det är här jag befinner mig just nu och jag gillar min lägenhet. Jag är ganska säker på att detta inte är mitt sista boende :)


Dessutom har min bostadsrättsförening byggt en jättefin paviljong på vår bakgård...det innebär ju att jag faktisk är delägare i även denna. Så jag har av en slump kommit lite närmare min dröm om ett uterum.


Imorgon ska vi då smygstarta firandet av Olivers 15-årsdag. Han fyller ju år först på onsdag men imorgon blir det alltså kalas.

Mer om det imorgon.

Hoppas ni har en riktigt skön fredag!

Kram
S

Av Sylvia - 24 augusti 2017 18:26


Hej fina...

Gårdagens 6-månadersfirande började vid sängkanten....trots att jag gick och la mig själv kvällen innan och sov hela natten ensam i min stora säng!


Jeppe hade smugit sig in obemärkt och bryggt kaffe. Farligt att sova med öronproppar ;)

Så även om jag först blev förskräckt av att vakna av att någon går vid min sängkant så övergick det snabbt till en härlig överraskningskänsla.


En supersöt berlock från Pandora överräcktes, fint inslagen utan tejp.

"Amo te" står det i hjärtat och betyder "Jag älskar dig" på latin.


Jag fick skjuts till jobb och gick med ett leende hela dagen.
Jag älskar att bli överraskad!

Givetvis hade jag ju en present till Jeppe...


Tur att jag slog in den kvällen innan!!


Han fick ett barbord med inbyggd kylförvaring för flaskor till trädäcket.

Firandet tog inte slut där....

När jag kom hem efter jobb väntade ännu en överraskning. Rosor på golvet visade vägen fram till detta...


Ostbricka och rosévinet High kick rosé (Fredrik Eklund) och Jeppe väntade på mig.

Därefter skulle jag stå redo 18:45 för att gå ut och äta.


Det visade sig vara ett bord bokat på Trattoria Ridibecco i Rydebäck. En bukett rosa rosor stod på bordet dit ägaren av stället visade in oss till.

Till mig....som Jeppe fixat.

Mmmm....någon skämmer bort mig något alldeles mycket. Mmmm...och jag njuter.



Det blev pizza till middag och här snackar vi inte vilken pizza som helst.

Tartufo Nero ska ni välja om ni äter där någon gång. Tryffelsalami, svart tryffelkräm och svampduxelle finns det bland annat på denna läckerbit!


Som ni förstår hade jag inte tid att blogga till er igår men bjuder på en massa bilder nu istället :)

Idag har det varit en vanlig dag igen. Fullt med åtagande och ett viktigt möte.

Nu väntar soffan på mig!





Ha en fin kväll!

Kram
S

Av Sylvia - 22 augusti 2017 22:09


Go'kväll...

Jag och min ludna prinsessa delar soffa ikväll utan några killar.


Killarna ska nu vara hos sin pappa några dagar men redan på fredag är de tillbaka hos mig.

Ikväll har jag inte gjort någonting mer än tagit det lugnt. Jag behövde en kväll med mig själv. Det spelar ingen roll hur mycket man älskar någon annan för ibland behöver man vara ensam.

Jag behöver det!


En liten stund på balkongen sen blev det för kallt så jag fick flytta in till soffan istället.


Imorgon är det onsdag.

Imorgon är det lillördag.

Men framför allt...

...imorgon är det 6 månader sedan den där kvällen i februari då jag träffade Jesper för första gången på Veras deli och café.




Ser fram emot morgondagen lite extra mycket såklart :)


Sweet dreams!

Kram
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards