Sylvia

Alla inlägg under september 2017

Av Sylvia - 11 september 2017 20:16


Hej fina...


Kanske inte den vanligaste känslan när klockan ringer på måndagsmorgonen men just nu är det ju lite nedräkning.

Det är bara...

Fem dagar och 22 timmar

...kvar till avresa!

Känns helt overkligt att jag nästa vecka är så långt bort som i Grekland!


Ser galet mycket fram emot att få upptäcka denna lilla grekiska by med ca 20.000 invånare.

Platanias
en turistort som jag inte hört något om tidigare.

"Platanias ligger endast 10 km från Chania och det innebär att du aldrig har långt borta till staden. Många lämnar dock aldrig Platanias under sin vistelse p.g.a det stora utbudet i den härliga semesterbyn. Platanias passar riktigt bra för barnfamiljen med sin vänliga och mysiga karaktär. Byn är känd för att ha riktigt trevliga och gästvänliga invånare.

För inte allt för länge sedan var Platanias en lantlig och stillsam grekisk by, och trots att byn idag är en turistort, finns den gamla stadskärnan kvar. Den ligger belägen på en hög kulle och består av vacker grekisk arkitektur. Härifrån får du en underbar utsikt över Platanias, kusten och havet."


Mmm...

Ska bli så otroligt mysigt!

Jag ska så smått tänka ut resegarderoben och bara det är ett rent nöje.

Tänkte packa det mesta redan på onsdag och torsdag eftersom sommarkläderna ändå inte används här hemma. Barnen ska dessutom vara hos mig enda till avresedagen och när det är helg brukar allt kretsa kring deras fotboll.

Lika bra att ligga steget före.

Vill inte stressa - jag ska njuta av varje liten sak jag får stoppa ner i min resväska.


Ha en fin måndagskväll!

Kram
S

Av Sylvia - 10 september 2017 21:23


Hej på er...

Helgen börjar rundas av!

Söndagskvällen är här.


Jag har älskat varje sekund av tiden med killarna...men i övrigt har denna helgen varit kämpig.

Jag delar det mesta med er...men inte allt. Jag varken vill eller kan skriva om allt.

Det har varit en helg som tagit mer energi än den givit!





Men idag har det mest handlat om fotboll!

Melvin blev hämtad 09:20 så klockan ställdes mycket motvilligt igårkväll på 07:30. Frukost framför TV:n med spänd uppdatering från USA och rapporteringar om orkanen Irma. Hemskt!

Melvin spelade i Klippan idag och Oliver i Hörby. Tiderna krockade så jag valde Olivers match då han äntligen kan spela igen efter sin skada från Eskilscupen. Detta är första veckan som han tränat sedan dess och idag var det dags att få matchfeeling.


Hörby...54 minuters bilresa enkel resa!
Vi körde vid 11 och kom hem strax före 16.
Min pappa hängde på och fick lite Hörbyluft :)

Ingen vidare match och killarna hade kunnat ge mer. Oliver spelade inte hela matchen (klokt med tanke på hans långa uppehåll) men låret höll och det kändes bra i mammahjärtat att se att han är igång igen.


Det var fantastiskt väder och bilfärden dit och hem bjöd på vacker natur. Jag älskar det skånska landskapet och en av mina favoritvyer är att se höbalar ligga utspridda på åkrarna. Särskilt när solen skiner som idag.

Hade jag varit själv i bilen hade jag stannat för att fota dem. Bilden ovan är lånad!


Chilla har varit hos Johanna några timmar när vi var iväg på fotbollen. Kanonkul att se henne springa in hos Johanna helt lycklig över att få vara där. Efter bara en gång!

Chilla har fått fler gosetjejer i sin tvåbenta vänkrets :)

Hon går hem hos tjejerna!

Doris har ju varit given sedan Chilla var valp & Alma har kommit henne väldigt nära och nu även Johannas flickor Tilde & Greta.

Härlig tjejliga!




Hoppas ni haft en mysig och bra helg!

Den kommer aldrig tillbaka...tänker ni så någon gång?

Livet går inte i repris...låter sååå klyschigt....men ACK sååå sant!

Jag samlar på bra dagar.

Mitt mål...

Jag vill lägga mig varje kväll och känna att jag tagit vara på min dag, gjort det bästa möjliga av den. Den har kanske inte blivit fulländad (inget/ingen är det) men det ska kännas bra i mitt hjärta.

Jag lyckas inte alltid men att försöka duger länge ;)

Ps. Glöm inte att drömma!

Kram
S



Av Sylvia - 9 september 2017 14:28


Helloooo....

Regn och rusk idag! Ingen större skillnad från i somras faktiskt men nu känns det dock lite mer legitimt! Det är ju ändå höstmånad nu.

S E P T E M B E R

Jag hade visserligen trott och hoppats på en lång och fin sensommar som vi faktiskt haft de senare åren men det vädret vi har idag ska tydligen hålla i sig!


En promenad med den här ludna prinsessan hann jag med i förmiddags innan regnet kom. Vi gick till hundhägnet där Chilla fick springa av sig en liten stund.

Hon springer dock inte så mycket utan står mest med nosen ner i gräset på ett och samma ställe i flera sekunder innan hon förflyttar sig två meter och upprepar proceduren.

Det har ju varit ANDRA hundar där före oss!!!!

Herre guuud!!!!


Vi har för övrigt haft en mysig start på lördagen med frukost framför TV4's Nyhetsmorgon. Chilla älskar att killarna är här igen och myser in sig hos Melle i soffan.


Det var dumt att såga vädret så totalt i inledningstexten då det faktiskt kommit en glimma sol som jag tror varade i tio minuter. Länge nog för att ta en bild till er på hur jag menade med vaserna jag köpte igår på Ikea.


Ett litet tips!

Killarna är iväg på Väla med sin pappa några timmar och jag passar på att tvätta lite sängkläder. Hade planer på att röja de sista kassarna i sovrummet också.

Men det kom ett samtal emellan och energin försvann. Pappa mår dåligt och jag försöker göra allt för att peppa men ibland räcker inte jag till. Orken tar slut!

Det är hemsk men sant att min energidepå är så låg. Jag tappade lusten för att fortsätta vara effektiv här hemma!

Jag satt mig i soffan med Chilla en stund nu och skriver till er. Tända ljus, en kopp kaffe och fokusering på bra saker är nog det som krävs tror jag :)

Jag ska fokusera på vad som är positivt.

Orken kommer tillbaka!

Nu tjuter tvättmaskinen...dags att hänga tvätt. Livet tuffar på....

Och snart....ska det fyllas på med energi för hela långa hösten!

SOM JAG LÄNGTAR!!!!


Trevlig lördag!

Kram
S

Av Sylvia - 8 september 2017 20:17


Hej på er...

Här har fredagslugnet infunnit sig!

Killarnas kläder är uppackade, maten är lagad, uppäten och undanplockad.

Ljusen är tända och fredagsgodiset upplagt.

Mysfaktorn är väldigt hög. Till och med Melvin kommenterade att det känns mysigt.


Det blev inga fredagsblommor idag istället följde två krukväxter med hem från Ica nära redan igår.


Jag och Jeppe tog en tur till Väla och Ikea igårkväll. Ljusförråden skulle fyllas på. Det gäller att vara redo nu när höstens mörker kommer tidigare och tidigare.


Två glasvaser slank också med. Jag kunde ju inte låta bli för de kostade endast fem spänn styck!

Ni hittar både dem och kronljusen precis nedanför trappan som leder ner från restaurangen.


Ett litet tips är att ljusen passade perfekt i vaserna!

Jag tänker mig att man kan fylla dem med sand, stenar eller vatten och någon växt och sedan ett ljus på det...


Hm...jag får visa er imorgon!


Jag jobbade till fyra idag trots att det var fredag eftersom jag smet iväg tidigare i onsdags pga utvecklingssamtalet.

En stund efter jag kommit hem ringde det på porttelefonen och Mathem stod med min veckohandling utanför dörren.

Så perfekt!


Det är så jäkla smidigt! Jag har handlat i flera år från mathem men efter skilsmässan har det av någon anledning inte blivit av.

Men denna veckan insåg jag att dagarna inte räckte till och då löste jag det såhär.


Killarna är här och kyl och frys är fyllda.
Inte konstigt det känns mysigt och bra :)

Jag hoppas ni gör som vi...njuter av fredagen. Eller gör ni som Jeppe, Anton och min pappa? De är på Idrottenshus och kollar på OV's elitseriepremiär. Det är säkert mysigt det också framförallt att de kan umgås utan att jag är med.

Kram
S

Av Sylvia - 7 september 2017 23:03


Hej där...

Ni vet det där med att ha drömmar eller mål i livet...

Både du och jag vet att vissa drömmar aldrig går i uppfyllelse och att några mål blir ouppfyllda.

Men om de inte finns blir de ju ännu mer omöjliga att nå. Och om de inte finns blir livet ganska svart eller vitt. Drömmarna ger färg åt livet.

För mig är det så viktigt!


Jag älskar att resa. Att få se fram emot en resa, planera, skriva packlista, fundera över hur det ska se ut på riktigt, hur det ska lukta och hur det ska kännas.

Att resa är av de saker som jag inte tar för givet längre.

Men jag har drömt, jag har önskat och flera gånger de senaste åren har jag tittat på resor på nätet. Men det har inte varit rätt tillfälle eller känts ekonomiskt försvarbart.

Eller faktiskt...har det känts lite omöjligt att rodda ihop!


Men...

Ett pussel som känts omöjligt att lösa har löst sig.

Vi är två vuxna som vill resa tillsammans men för att det ska fungera måste det synka på så många plan.

Rätt tid, rätt pris, möjlighet att ta ledigt från våra jobb, logistiken med våra barn, Chilla och jag vill vara hemma när pappas behandling drar igång.

Så många saker som skulle klaffa!


Man ska aldrig ge upp!!

Om drygt en vecka....



...bär det av till Platanias på Kreta inte långt från Chania.

Jag är så löjligt glad över detta så att jag inte riktigt vågar tro att det är på riktigt :)


På det här hotellet ska vi bo...jag och Jeppe. En överbliven 2-rumslägenhet utan balkong eller uteplats och med lite knasiga flygtider var förmodligen det som gjorde att priset blev lågt och gav oss möjligheten.

Vad gör det att vi inte har balkong eller uteplats?? Jag ska hänga vid poolen, springa (kanske hjula) på stranden av ren euforni :)

Mat ingår inte och det är toppen...jag vill inte frossa på all-inclusive restaurangerna. Jag vill välja själv var jag vill äta och vad jag ska äta.

Det ska bli så sanslöst mysigt att jag tror jag döööör en smula!


Mmmm...

UNDERBART

Det finns risk att jag kommer nämna vår resa några gånger till här framöver :)

Hoppas ni står ut!

Kram
S

Av Sylvia - 7 september 2017 08:29

 
Hej fina...

Det är redan torsdag!

Chilla är tillbaka hos mig igen och just nu sitter vi på tåget påväg till jobb.
Lite mörkare när man vaknar och lite kyligare i luften idag eller hur...

  




I tisdags lämnade jag henne hos Johanna som då ska fungera som en extra-matte när det behövs för min del och när Johanna vill ha sällskap.

Tisdagskvällen kändes konstig :)

Ingen Chilla och ingen Jeppe!
Jag städade och tvättade undan i sakta mak då förkylningen fortfarande gjorde mig matt.

Igår var det bättre!


När skolterminen drar igång kommer det med automatik en massa möten.

Igår klarade vi av ett utvecklingssamtal med Oliver och ett föräldramöte för Melvin.

Jag är så djupt imponerade över Melvins lärare och så tacksam för att just dem är en så stor del av Melvins vardag och utveckling.

Efter mötena hämtade jag Chilla.

Hon hade haft det hur bra som helst (hade inte trott något annat) och hade blivit överröst med gos. Johanna har tre barn och de hade inget emot att få ett ludet soffsällskap :)

Känns bra!

Speciellt inför stundande resa...


Ha en fin torsdag!

Kram
S

Av Sylvia - 5 september 2017 08:19


Morning på er....

Igår blev det inte många knop gjorda när jag kom hem fån jobb!

Den begynnande förkylningen hade satt klorna i mig ordentligt. Jag tog mig genom arbetsdagen på Ipren.


Svettades och frös om vartannat.

Kylskåpet gapade tomt när jag kom hem efter en helg på Gustavslund. Ett besök på Hemköp blev jag alltså tvungen till att genomföra. Köpte mig något enkelt att äta (grillad kyckling) och lite annat smått.

Sen blev det soffläge resten av kvällen.

Jeppe som jobbade länge kom lagom till tv-programmen drog igång för kvällen. Mysigt att ha sällskap i soffan även om jag inte var så pigg.


Mina planer för kvällen grusades!
Jag lämnade lägenheten i mindre ostädat skick i fredags och hade därför tänkt att röja ordentligt, städa och tvätta.

Nu blev inget av detta gjort men samtidigt är jag tacksam för att ha möjligheten att bara vila eftersom jag är utan barnen denna veckan.


Ovanpå förkylningens matthet har jag haft och har en träningsvärk i magen FROM HELL!

Vad tänkte jag på i söndags egentligen :)

Härligt ändå!

Ikväll skulle nästa träningspass ske och givetvis ska jag vila från det men det är ju störigt när man bestämt sig för att komma igång.


Ikväll ska Chillevippan lämnas hos sin hundvakt för första gången. Det ska bli spännande.

Mer om detta ikväll.

Nu sitter vi på tåget och ska klara av arbetsdagen först och främst. Jag har proppat i mig diverse medikament och jag är inte sämre än igår så det blir nog bra!

önskar er en fin tisdag.


  

Kram
S

Av Sylvia - 3 september 2017 21:28


Hej fina...

Vilken dag vi fick idag! Helt magiskt väder.


Söndagen började med frukost på däcket hos Jeppe. Att kunna sitta ute, utan att frysa och utan att linda in sig i filtar som vi fick göra i somras, det är en lisa för själen.


Efter en väldigt lugn och skön morgon begav vi oss till Jordbodalen där dagens träningspass skulle genomföras. Jeppe och Anton har kommit igång bra och kört några pass i veckan och jag ville gärna hänga på.


Medan Anton joggade gick jag, Jeppe och Alma i rask takt. I denna vackra miljö tänker man inte ens på att konditionen är sämre än sämst!


Efter uppvärmingspromenaden började trappövningen. I de fem trappor längs sluttningarna gick, sprang, hoppade vi upp för trappstegen. Två gånger per trappa!


Jag nöjde mig med att ta två steg i taget vilket var jobbigt nog.


Svettigt och pulshöjande och var och en gjorde det i sin takt.


Anton och Alma stannade sedan vid utegymmet i Jordbodalen med jag och Jeppe tog en rejäl powerwalk.
Springa är inte min grej men powerwalks - det är skönt!


Efteråt stannade vi vid utegymmet och gjorde några övningar. Vilket fint gym det var!!

Lilla Alma är både minst och yngst men starkast...shit vad denna lilla gymnasttjej kan.


Själv gjorde jag 20x3 sittups och det kändes härligt. Har inte gjort någon magövningar sedan operationen 2015 så det var väl hög tid nu.

Min kropp är chockad efter dagens pass. Men samtidigt är jag sjukt taggad. Jag behöver verkligen röra på mig för att må bra!





Nöjd med mitt första träningspass :)

Eftermiddagen bestod mest av vila. Förmodligen inte helt klokt att chocka kroppen samtidigt som en förkylning krupit nära.

Men vad gör det om tusen år?


Sen var det ju dags för fotboll!


Jeppe lagade mat medan jag tog ett varv med dammsugaren. Min pappi och David (en kompis till Jeppe) och hans två söner bjöds på het kycklinggryta med ris och sallad.

Sååå gott!


Min fina tröja som var en av alla de presenter Jeppe gömt i min lägenhet till min födelsedag premiärluftades lagom till matchen :)

Tror faktiskt att detta bidrog starkt till Sveriges 4-0 vinst mot Vitryssland....haha!

Hm...nu är helgen slut...


Ikväll sover jag själv hemma hos mig och laddar om för en ny vecka.

Det är helt ok med måndag efter en fin helg!

Hoppas ni känner detsamma.

Kram & godnatt
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards