Sylvia

Alla inlägg under september 2017

Av Sylvia - 19 september 2017 17:38

Hellooo...

Nu är vi tillbaka på hotellet efter en heldagsutflykt till en av Kretas vackraste stränder.

Men först lite bilder från igårkväll...

Vi gick till gamla stan i Platanias inte alls långt från vårt hotell. Tillräckligt långt dock för att inte stanna för en drink och en öl.

Därefter tog vi oss upp för bergssluttningen som tillhör den gamla delen av Platanias. Här kryllar det av restauranger.

Valet föll på...

Med en magisk utsikt över delar av Kreta åt vi vår middag. Utsikten kunde man inte klaga på!

Mannen i mitt sällskap fullt upptagen i samtal med sin son :)

Idag ringde klockan redan 07:30 och en dryga timme senare blev vi upphämtade av bussen för en dag på Elafonissi beach.

Elafonissi är en liten ö med en av Greklands vackraste stränder och ligger ca 66 km sydväst om Chania. Sanden vid strandkanten är rosaskimrande av pulveriserade snäckor, och det gör att Elafonissi ser sagolik ut. Stranden brukar t.o.m kallas för Kretas Maldiverna eller Rosa Stranden.

Det finns stora områden med fin ljus sand, som på flera ställen har en rosa nyans. Det beror på pyttesmå bitar av rosa musselskal i sanden. Vattnet är helt klart, har turkosa nyanser och är mycket grunt. Nästan som en lagun.

Området är skyddat av ?Natura 2000?-konventet och är ett naturligt tillhåll för flertalet arter av sjöfåglar.

Väldigt vacker natur och vägen dit och hem var minst lika fantastisk längs serpentinvägarna.

Efter fyra timmar på Elafonissi beach tog bussen oss tillbaka till hotellet. Ett litet kort stopp i en droppstensgrotta hann vi med också.

En svettig klättring uppför ca 260 "trappsteg" innan vi nådde grottan som i och för sig var fin men inget wow!

Just i skrivande stund sitter Jeppe i receptionen och jobbar lite (internet funkar bäst där). Jag ska strax ta en efterlängtad dusch men givetvis måste jag ju uppdatera er :)

Ikväll ska vi äta på en restaurang som heter Mylos och ska ha varit en gammal venetiansk vattenkvarn från 1400-talet. Restaurangen ska vara en av Kretas äldsta.

Ha en fin tisdagkväll!

Av Sylvia - 18 september 2017 14:45

Hej på er...

Nu är vi äntligen här!

Allt gick bra trots lite tågstrul som gjorde att vi kom iväg lite försenade från knutpunkten och fick byta tåg i Malmö för att ta oss vidare till Köpenhamn.

Vi hade gott om tid på oss och behövde inte oroa oss allt för mycket.

Min Jeppe överraskade med lite dryck och tilltugg på tåget :)

Fantastiskt att få känna den pulserande stämningen av upprymda människor på flygplatsen. För att inte tala om doften från taxfree!

Vi landade enligt tidtabellen i Chania kl 22:55 grekisk tid (en timme före oss).

Transfern till vårt hotell gick smidigt och vi blev positivt överraskade av vårt hotell och vår lägenhet.

Utsikt över en av de tre poolerna från vår lägenhet.

Grekisk (spartanskt) inredning men fräscht och fint. Trevligt bemötande i receptionen.
Enligt Tui skulle vår lägenhet inte ha någon uteplats och ingen balkong MEN det hade den visst!

Här bor vi!

Vår utsikt vid frukosten!

Efter informationsmötet på hotellet där vi fick bokat vår första utflykt som avgår redan imorgon, gick vi ner till stranden. En lagom promenad på 5 minuter.

Stranden som vi hört och läst både skulle vara stenig och lite svårt att ta sig i och ut vattnet var helt fantastisk!!!

Jättefint vatten och lagom djupt för en badkruka med respekt för vatten som mig!

Allt är bättre än jag hade föreställt mig och vågat tro med tanke på resans pris.

Runt 30 grader varmt, ingen vind, lagom mycket folk och ja...jag skulle vilja påstå att ALLT känns helt perfekt!

Vi hörs av igen!

Ta hand om er där hemma.

Av Sylvia - 17 september 2017 12:34

Hej fina...

Nu sitter jag här i soffan och varvar ner så gott det går. Strax dags att bege sig till stationen.

Jag vaknade vid sju och kunde inte somna om....resfeber :)

Allt har flutit på perfekt och jag har inte känt någon stress alls så resfebern har hållit sig på lagom nivå.

Jag åt frukost i lugn och ro till Nyhetsmorgon medan killarna snarkade. Sen hoppade jag in i duschen och väckte killarna och gav dem frukost (curling).

Nu är de överlämnade i huset och jag har fått goa kramar som jag tar med mig!

Vilket fantastiskt höstväder vi har idag. Känns nästan fel att lämna!

Haha....nä...det sista stämmer inte alls!

Den ludna prinsessan är också lämnad och hon kommer att ha det hur bra som helst.

Hennes lilla packning :)

Mycket packande!

Killarnas (fyllde bilen två turer inkl killarna), Chillas och min...

Tjohooo...

Vi hörs säkert under veckan! Följ mig även på instagram @sylviasyllan.

Tack för alla fina ord och kramar om en lyckad resa.

Jag ska göra mitt allra bästa :)

Jag lovar!

Av Sylvia - 16 september 2017 19:57

Hej fina...

Idag vaknade jag redan strax innan åtta och kunde inte somna om.

Det skulle varit mammas 70-årsdag idag om hon varit kvar hos oss. Med en stor klump i halsen och tårfyllda ögon smög jag upp och gjorde kaffe.

Sen tog jag datorn och alla CD-R skivor med bilder genom åren. Det är ju några stycken! Jag ville hitta en bild på mamma där hon såG frisk ut och inte märkt av sjukdom.

Jag fick leta mig långt bak i tiden och inte ens här var hon fullt frisk men ändå med ett leende. Denna bilden är från 2005.

Hon älskade alla sina barnbarn så himla mycket.

Idag är det fest i himmelen och om mamma får bestämma är det Vikingarna som ljuder bland molnen.

Grattis mamma! Saknaden efter dig är fortfarande så svår.

Dagen har trots allt varit bra. En lugn och skön förmiddag där jag fått gjort det jag ville här hemma. Halv två spelade Melvin match på Rydebäcks IP och det blev en spännande match mot serieledarna. Många mål och till slut en vinst till våra röda.

Jeppe överraskade med sitt sällskap under matchen vilket var pricken över i:et.

Dessutom har vi haft en riktigt skön höstdag med sol från en blå himmel.

Nu är det V E R K L I G E N nedräkning!
Det pirrar i magen på ett bra sätt. Jag känner mig helt i fas med allt!! Vilket nästa oroar mig också....alltså varför är man aldrig nöjd!?

Just nu känns det så himla bra. Jag och killarna har haft en riktigt fin vecka tillsammans. Inga onödiga strider och munhugg utan lugnt och fint.
Jag ringde pappa tidigare idag och även han lät lite piggare och lite gladare. Så skönt och viktigt för mig.

Jag hoppas verkligen känslan jag har just nu håller i sig. Jag behöver det för att ladda om och hämta kraft.

Njut av lördagen

Av Sylvia - 15 september 2017 23:07

Fredag vänner....F R E D A G!

Jag lämnade jobb idag med en pirrande känsla av lycka.

Wilde and crazy!

Fin fluga va?

Den ska sitta på min resväska så att den skiljer sig från mängden på rullbandet har jag tänkt!!

En liten släng av resfeber har flugit på mig idag. Men jag försöker att trycka undan de smått bubblande stresskänslorna och göra mitt bästa av att bara njuta av vad som komma skall.

Det kommer att bli superbra men jag är lite orolig för söndagsförmiddagen då allt ska ske på samma gång. Killarnas packning (vilket fyller min lilla pluttbil) ska samlas ihop och köras till huset tillsammans med killarna. Jag vill lämna av killarna med en go känsla i kroppen och inte känna att jag stressar iväg dem. Sen ska Chilla lämnas till Johanna och lite samma känsla där...vill att det ska kännas bra.

Sen hemmet som jag vill lämna i hyfsat bra skick. Tömma sopor, vattna en sista gång se över att inget är glömt. Lägenheten lämnas sedan över i pappas goda händer.

Ikväll har jag hängt med denna söta lilla böna och hennes pappa :) Mina killar dissar sin mamma...kompisarna går helt enkelt före!

Min Melle är hemma igen från en lyckad sovis med klassen. Det var ett gäng härliga ungar som hängde på multiarenan vid skolan imorse när jag hämtade hem madrass och sovpackningen med bil före jobbet.

Kvällen har han spenderat på sitt rum med sin älskade dator och spel med kompisarna. Oliver har varit i Malmö med sin klass idag och stannade sedan kvar på Emporia några timmar. De tog sig sedan hem själv. Stora killar som vidgar sina vyer!

Howdy folks...nu är det sängen som blir nästa anhalt...nja...nästan....först kissrunda med cowboysaren ;)

Trevlig kväll!

Av Sylvia - 14 september 2017 20:39

Hej där...

Schwooop...så var det torsdagkväll! Vad säger ni om det?

Skönt säger jag :)

Nu är längtan som bäst!

Det är bara någon enstaka dag kvar till avresa. Det är behagligt nära.

Nu känns det inte jobbigt och långt bort längre.

Härligt!

Melle är lämnad på skolan för övernattning med klassen. Det var en uppspelt kille jag lämnade av. De kommer att ha det grymt kul det är jag övertygad om.

Chilla däremot saknar sin lillhusse! Hon är gärna där han är. När Melvin spelar på sitt rum ligger hon i hans säng eller på mattan sidan om. När Melvin sitter i soffan hos mig ligger Chilla kloss intill honom.

Hon har legat i hans säng nu några timmar men hon har gett upp och kommit ut till mig i soffan. Ikväll får jag duga :)

Vill ni ha ett tips på en helt

f a n t a s t i s k

handkräm nu inför hösten och vintern då man brukar bli extra torr i huden.

Det är en handkräm från Rituals. Händerna blir silkeslena och doftar underbart.

Ikväll blir det sänggående i tid (det säger jag ofta utan att det blir så) har jag tänkt.

Helgen står där runt hörnet och jag ska ladda kroppen med hos sömn inför den. Imorgon kommer Alma och Jeppe hit och fredagsmyser med oss. På lördag blir det en salig blandning av tvätt, packning, fotboll och lördagsmys med killarna.

Njut av kvällen....

Av Sylvia - 13 september 2017 21:38

Toodelooo...

Första höststormen skulle dra in ikväll och tanken på den har faktiskt känts lite mysig idag. Regnet har öst ner under dagen...men någon höststorm har då inte nått Rydebäck...iallafall inte än.

Igår var vädret minst sagt omväxlande...

Regn och sol om vartannat och när jag kom hem från jobb hade precis värsta åskblixten slagit ner i grannfastighetens tak och liksom studsat ner på granngatan med en gigantisk smäll och ett superläskigt ljussken som följd. Killarna som var ensamma hemma hade stängt dörren till mitt sovrum då ljusskenet därifrån skrämt dem. Usch och fy!! Flera bilder på ett svart "rullmoln" och upprörda kommentarer på FB vittnade om att det hade hörts och synts rejält i Rydebäck.

Tacksam för att inget skadats vad jag kunde se! Hemma hos oss var alla elprylar intakta iallafall!

Ikväll har det packats lite här! En behaglig uppgift om än lite konstig känsla att tänka ut sommarkläder när man samtidig hör regnet utanför fönstret. Tjocka gosiga höstkoftor känns liksom mer nära tillhands. Men återigen en behaglig uppgift....tro mig!

Höstkoftan får stanna kvar hemma :)

Har er kväll varit fin?

Vi har haft myskväll framför TV:n.
Idol följs flitigt av oss och är en solklar favorit bland höstens TV-program.

Nu är det dags att runda av onsdagen gott folk!

Av Sylvia - 12 september 2017 21:34

Go kväll på er...

Shit vilken seg dag!!

Jag VET att det känns som om tiden står stilla bara för att jag vill att det ska bli söndag NU!!

Är så låg på energi och jag tror att en vecka i solen kommer att ladda mina batterier precis så mycket som jag behöver.

Men nu är vi en bit in i veckan och kan bocka av både måndag och tisdag.

Ikväll skulle jag och Melvin packat inför Melvins lägervistelse men tyvärr blev den inställd. Supertrist då han längtat så!

Som plåster på såret blir det en rolig övernattning på skolan senare i veckan istället.

Som jag sagt tidigare...

Det blir inte alltid som man tänkt men det kan bli bra ändå!

Inga träningar ikväll och ingen packning gav oss möjlighet till att göra mest ingenting!

Vi kunde äta tillsammans och kika lite på veckans läxor.

Nya blommor från J!

Har påbörjat MIN packning i smyg....

Dessa nagellack ska hänga med :)

Haha...lovar att min packning kommer innehålla mer saker!

Om jag lägger mig tidigt ikväll blir det fortare onsdag...eller hur ;)

Sov gott!
S

Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...