Sylvia

Alla inlägg under september 2014

Av Sylvia - 17 september 2014 21:17

Idag kom brevet från kyrkogårdsförvaltningen.

Igår, på sin egen födelsedag hade hon blivit gravsatt i minneslunden. Av de tre olika minnesplatserna var det den som pappa och jag valde att sätta oss vid igår kväll efter att ha satt blommor vid alla tre. Jag ser "tecken" eller så är det inbillning, men jag väljer att se dem!


Jag var tvungen att köra dit ikväll. Tända ljus och fixa till blommorna från igår. Nu är denna resan på något sätt "över". Nu har mamma nått sin sista viloplats. Nu kan jag kanske börja sörja. Nu har jag en plats att åka till för att bearbeta vad som hänt. En plats för mina tårar och saknad.

Min lilla mamma...


Gråt ej vid min grav,
jag finns ej där.
Jag finns i solens spegelblänk på havet.
Jag finns i vindens lek över sädesfälten.
Jag finns i höstens stilla regn.
Jag finns i vintergatans stjärnehär.
Och när du i tidig morgon
väcks av fågelkvitter
är det min röst du hör.
Så gråt ej vid min grav,
vi skall ses igen.

Av Sylvia - 16 september 2014 22:33


"Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och något alldeles oväntat sker
världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig detsamma mer."

Än har vi inte fått brev om att mammas gravsättning är gjord. Jag bad begravningsbyrån ta reda på om det skulle hinna bli gjort till idag, men det enda besked de kunde få fram till oss var att det skulle ske denna veckan. Själva gravsättningen i minneslunden sker utan anhöriga och först när det är gjort får man ett brev hem. Mamma ska gravsättas i Skogsminneslunden vid krematoriet intill Pålsjö Skog. Skogsminneslunden är indelad i tre sektioner, minnesplatser. De har fått namn efter de växter som planterats runt varje stensatt minnesplats, Flocknävan, Myskmadran och Spetsmössan.


Idag den 16:e september skulle mamma blivit 67 år. Livet ville annorlunda och hennes resa vet ni redan lite om. Det har känts tungt idag. Särskilt eftersom vi inte har en exakt plats att gå till. Ikväll åkte jag, pappa och Chilla till Skogsminneslunden. Det är så nära vi kan komma henne nu. Vem vet...kanske har hon blivit gravsatt just idag. Pappa hade varit där en runda i förmiddags och då höll tre personer på att rensa ogräs och göra fint. Det behövdes!! Lillebror var där också då. Inte lika lätt för min storebror att bara köra ner då han bor i Halmstad.

Nu ikväll var det lugnt, stilla och väldigt fridfullt. Vi delade upp våra blommor i tre små buketter (från oss alla) och satt en bukett vid varje minnesplats och tände värmeljus samtidigt.


Vi satt en stund!

Innan vi körde hem gick vi en promenad i Pålsjö Skog. Det kändes bra. Chilla gillade det skarpt!

Nu släcker jag ljuset för ikväll!

Grattis lilla mamma...du har det fint där du är nu. Det är jag alldeles säker på. Men vi saknar dig mer än någonsin.

Kram Ya

Av Sylvia - 15 september 2014 20:48

Hej alla!

Idag är jag ingen stolt svensk medborgare. Jag skäms över att så många röstade på ett främlingsfientligt parti. Jag förstår inte varför ett parti som detta kan vara Sveriges tredje största parti 2014. Ledsamt, mycket ledsamt!


I Rydebäck, som jag upplever som ett tryggt ställe att bo i, bor människor med sunda och kloka värderingar. Trodde jag! Det är en stor besvikelse att se valresultatet för "min" del av Rydebäck. I min omedelbara närhet finns människor som röstat på ett främlingsfientligt parti. Varför?


Nog om politik, som normalt sett inte intresserar mig tillräckligt för att jag vill skriva om det. Det överlåter jag till dem som är mer insatta.

Nu ligger vi i soffan och myser med idol på TV.


Pappa ringde mig på mobilen på jobb idag. Fortfarande hugger det till i mig av oro när jag ser på mobilen att det är mina föräldrars nummer. Allt för många gånger har det varit tråkiga besked. Att mamma varit sämre och pappa behövt hjälp med henne eller att pappa talat om att mamma åkt in på akuten igen.

Men idag var det en underbar nyhet! Den första på väldigt, väldigt länge.
Derome hade ringt och erbjudit pappa lägenhet i Rydebäck. Han fick till och med välja mellan tre tvåor på fjärde våningen. För han vill bo högt upp. Hyreshus står färdigt i januari 2015. Skitkul!


I natt sover jag gott hoppas jag...

Av Sylvia - 14 september 2014 19:38

Idag hoppas jag alla gått man ur huse och röstat. Just idag har vi vanliga människor makten i våra händer och det ska vi såklart utnyttja. Chilla, Jonas och jag gick efter lunchen ner till Rydebäcks skola där vi som bor i Rydebäck har vår vallokal. Vackert höstväder och det kändes trevligt att möta så mycket folk som förmodligen var ute i samma syfte som vi.


Men morgonen började såklart med fotboll. Melvin hade samling 09:00 på Västergård och Oliver 09:15 på Örby. Synd när det krockar! Jag hejade på Västergård tillsammans med morfar som cyklat dit. Jonas hejade på Örby. Det blev vinst i båda matcherna! Melvins P05 vann med 9-3 och Olivers P02 vann med 9-0. Båda killarna fick näta :)

P05 (Melvin längst till höger)

Hela eftermiddagen har bestått i kompislek för båda killarna och huset har varit fullt av hungriga fotbollskillar.

(De stora killarna ställer inte upp på foto.)

Jag och Jonas har legat i vars en soffa och följt valvakan uppblandat med sport. Jag fixade naglarna och denna gången blev det guldfärg. Om ni inte redan har ett överlack som heter Seche vite måste ni köpa det. Det är känt som världens bästa snabbtorkande överlack som dessutom gör att nagellacket håller bättre. Lacket torkar på några få minuter. Läs mer om Seche vite här!


Nu har vi ätit lax- och zucchinisoppa till kvällsmat. Helgen är snart slut och veckan som kommer ser jag fram emot med blandade känslor. På tisdag är det mammas födelsedag.


Kram

Av Sylvia - 13 september 2014 20:50

Grattis till alla er som sprungit Helsingborg Marathon idag. Sjukt imponerande och något jag aldrig skulle få för mig att göra!

Min dag började istället med sovmorgon! Den första på 14 dagar. Vi åt frukost sen tog jag och Chilla en promenad längs Fortuna strand.


Melle cyklade till Melker och Oliver gjorde sig redo för sin match på Örby mot Furulund.


En match som slutade 2-2.

Resten av dagen har det inte hänt så mycket. Melvin och Melker är hos oss och ska ha sovis. Oliver och Jonas har installerat sitt Xbox One som han fick i födelsedagspresent. Jag har badat Chilla och fönat henne mjuk och fluffig!


Nu myser vi i soffan med nya pläden Silver från "Design by" från Butiken i Magasin 36 i Höganäs. Den kommer bli välanvänd i höst och vinter.


Hoppas ni haft en skön lördag!

Kram & kram

Av Sylvia - 12 september 2014 22:49

Hoppas ni haft en trevlig fredagskväll! Helgen är redan här och jag tar emot den med öppna armar.

Jag hämtade pappa när jag körde hem från jobb. Vi åt tacos (det är liksom fredag) och sen såg vi Melvin spela på Örby mot Eskilsminne. Våra killar fick stordäng, tråkigt nog. Att vi möte ett gäng killar som var ett år äldre och kunde spela boll var tydligare än någonsin. Det är bara att gratulera till vinsten 8-1. Våra tappra killar kämpade på men blev nog lite tagna av att få så stort motstånd. Men det är nyttigt det med då man växer av motgångar också. Om man bara inser det! Melvin sjöng i duschen precis som efter en vinst så han psyke känns stabilt :)

Godis och mys i soffan framför idol blev det efter matchen. Jag tackar för ännu en fantastisk septemberdag med strålande höstväder.


Fortuna levererar med vackra solnedgångar även i september.


Dessa bilder tog jag i onsdags på min och Chilla's kvällspromenad.

Hörs imorgon och då ska jag visa er vad jag fått med mig hem idag.....

Kram

Av Sylvia - 11 september 2014 18:02

Torsdag redan! Tiden rinner iväg och det har inte funnits tid för bloggen. Så blir det ibland!

I tisdags var pappa här och åt, tittade på fotbollsträning och pratade Rydebäcks planer. Vi hoppas innerligt på en lägenhet i den fastighet på Rydebäck Stationsgata som håller på att byggas och som Derome ska förvalta.


Även om hösten inte gjort fullt intåg än så står den i startgroparna. Det mörknar tidigare och tidigare om kvällarna och härom kvällen när regnet öste ner som bara den var det mysigt att sitta inne med en massa tända ljus. Ljus och ljuslyktor i alla former kan jag inte vara utan.


Det tråkiga med det regnovädret var att Olivers iPhone 5s badade i vatten i hans ryggsäck efter att ha varit på Örby och tränat när det regnade som värst. Mobilen är stendöd trots tappra försök med hårfön och även låtit den ligga två dygn i en påse med okokt ris!! Det blev en kostsam träning.

Minns ni fjärilshalsbanden som jag skrev om efter att ha läst boken "Döden är livsviktig"? Nu har jag hittat ett jättefint hänge i silver som jag beställt. Kedja har jag redan. Idag kom det med posten.

Fjäril

Det här är ett starkt tecken på en

ny början på ett högre plan.

Precis som fjärilen

kommer fram ur sin kokong,

kan det betyda att du träder fram

med en ny skönhet och en ny medvetenhet

att du går in i en period av

pånyttfödelse och transformation.

Fjärilen är en mycket gammal symbol

för själen och till och med för själva livet.

En fjäril kan också symbolisera glädje

och lycka.


Fredag imorgon....

Av Sylvia - 8 september 2014 20:06


Hej på er!
Har ni överlevt måndagen så här långt? Hoppas det.


Våra helger är så fulla av aktiviteter att måndag kväll ofta är den kväll vi kan pusta ut lite. Inga aktiviteter och barnen har istället lekt med kompisar hela eftermiddagen. Jag har fått klippt klorna på Chilla, handlat på mathem.se och lagat mat. OCH faktiskt även fixat lunch som jag ska ha med mig på jobb imorgon. Omelett med skinka, fetaost och broccoli. Hoppas jag kommer ihåg matlådan imorgon ;)


Nu är det idoldags...
Trevlig måndag!

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Skapa flashcards