Sylvia

Av Sylvia - 29 juni 2018 20:28

Härliga fredag....

Solen skiner, det är fredag och det är bara en vecka kvar till semester..

MEN

...bäst av allt är att min stora fina påg är hos mig. Den lille fisen är i Bromölla på fotbollscup och honom ska jag köra och hälsa på imorgon.

Hela dagen idag har känts bra på alla plan. På jobb har det varit mycket hela veckan och ibland känns det som för varje sak jag bockar av kan jag lägga till två. Men framåt eftermiddagen idag kändes det ändå som det ska räcka med en vecka till för att få hyfsat koll innan jag går på semester.

Att få hem Oliver fyllde hela mig med energi och glädje. Det gäller dock att sansa sig och inte låta känslorna spela över.

Vi snackar om en tonåring här!! Som, om du frågar honom, har världens jobbigaste och pinsammaste morsa! Så även om JAG ville kramas, knipa så där mysigt i hans kinder och titta på honom löjligt länge som man vill när man inte sett någon på ett tag...så fattar ni såklart att vi snackar om EN kram och inget mer!

Så vad göra...jo jag körde och köpte favoritgodis och sushi till oss. Vi åt tillsammans och jag är tacksam över de minuterna.

Han är här iallafall!!

Jag har tidigare berättat att jag fortfarande kör med vinterdäck på bilen. Men förra månaden handlade det väldigt mycket om cyklar. Min, som fick nya däck för fantasisummor och så har jag fått köpa en begagnad cykel till Oliver då han inte kan ha moppen hos mig mer.

Så denna månaden var det hög tid för ge lite kärlek åt bilen. Mitt tågkort är dessutom slut och jag vill inte köpa nytt nu inför semestern så jag har kört till jobb tre dagar denna veckan och så blir det hela nästa. Det blir många mil i helgen till Bromölla både lördag och söndag och då vill jag inte köra med vinterdäck (även om de är utan dubbar). Idag, i sista minuten, tog jag mig i kragen och ringde och bokade tid. Tur som jag hade kunde de hjälpa mig redan ikväll.

När jag ändå hade ångan uppe körde jag till Gåsebäck och fick tvättat bilen så nu glänser den som om den var alldeles ny igen. Dessutom har min pärla fått full tank vilket inte har hänt på tre år! Snacka om kärlek.

Nu myser Olli på sitt rum och jag på balkongen. Jag har försäkrat mig om att Melvin har det toppen och alla fotbollskillarna har jättekul. De sover i ett klassrum på en skola och spelar boll, badar och hänger tillsammans. De är två lag och båda leder sina grupper efter fyra matcher och lika många vinster efter dagens spel.

Lånar bild från dig Jimmie!

Det ska bli sååå kul att köra dit imorgon. Dels för att det blir en avstickare tvärs över Skåne till ett ställe jag aldrig varit på tidigare, dels för att pappa hänger med på utflykten och givetvis för möjligheten att få krama min andra tonåring så mycket jag bara får och kan.

Jag är så glad idag.

Trevlig fredag!

Av Sylvia - 27 juni 2018 21:04

Hej där...

Vilken spänning det låg i luften hela dagen idag!

För er icke fotbollsintresserade så kanske ni mest varit nöjda med det fantastiska sommarvädret. Kanske även semesterlediga!

För oss andra, lagom intresserade och för de fanatiskt intresserade så var det ju spänningen inför eftermiddagens match mellan Sverige-Mexico som låg i luften.

Det blev bestämt i morse att jag skulle hänga med pappa och tipsgubbarna på O?Learys för att se matchen.

De hade bokat bord inne och där fick man ju inte ha hund. Så morfar cyklade från Rydebäck till stan och hämtade henne och lämnade min Sverigetröja till mig.

Denna söta lilla voffsa!

Klart att man måste stödja sitt land en dag som denna!

Speciellt kul att träffa lillebror med sina fantastiskt fina lintottar som jag inte fått se på väldigt länge.

Det var riktigt mysigt och superkul att se matchen så här....igen! Det är faktiskt långt mycket trevligare än jag trott att se fotboll tillsamman på detta sätt. Kanske här jag ska hänga istället för på balkongen...

Sverige vann över Mexico med hela 3-0!!!

Glädjeyra både på TV men även på hela restaurangen.

Hade köpt lite gotte med till grabbarna. Det uppskattades.

Annars denna veckan...har jag mest gjort ingenting.

Det är jag och den lilla ludna som hänger på balkongen eller inne i soffan. Jag småplockar lite och vi tar våra promenader.

That?s it liksom!

Och....så längtar vi ihjäl oss!

Ja..ni vet de där älskade ungarna som jag saknar så mycket att hjärtat värker.

Men snart...snart är de mina igen.

Ta hand om er!

Av Sylvia - 24 juni 2018 15:14

Hej där...

Det har varit tre sköna lediga dagar!

Midsommarafton firades som sagt i Gantofta hos min farbror och faster.

En trevlig kväll på klassiskt svenskt vis där långbordet först dukats upp utomhus för att sedan få flyttas in pga regn.

Det var knyte med en massa god mat, jordgubbar och kakor. Snapsvisor såklart och tipsrunda.

Kul att få träffa kusin Gith med familj bestående av barn och barnbarn.

Igår tog jag en tur till Enkla Ting. De hade rea inför sommarstängningen men hittade ingenting! Ett fint och mysigt ställe men när en liiiiten glasvas kostar 99 kr som man vet man kan hitta på andra ställen för 20 kr tappar man lusten. Jag kan absolut betala några tior mer för att få köpa något på ett sådant mysigt ställe...eftersom det är känsla de förmedlar också. Men det finns gränser även där...

Igår kväll kom mina älsklingar äntligen hem! Cyklade upp till huset och fick kramat om dem och shit...vad underbart det var. Det var inte bara jag som längtat det kändes. De hade haft en fantastisk resa och var så bruna och fina.

Det känns skönt att de är hemma igen iallafall och nu är det mindre än en vecka till jag har dem hemma hos mig. Melvin har cup i Bromölla nästa helg men jag kör fram och tillbaka under helgen för att vara med. Vandrarhemmen är fullbokade och hotellrum dyra och en bit ifrån.

Melvin hade valt present till mig!
Han vet att jag gillar fjärilar. Älskade unge.

Fjärilar symboliserar pånyttfödelse och harven speciell plats i mitt hjärta sedan mamma dog.

Igårkväll var väl alla taggade till tusen inför Sverige-Tyskland?! Snacka om tråkigt slut på den matchen....

Idag har jag sovit ut..promenerat med Chilla, solat och tagit det lugnt på balkongen.

Ser ni Chilla?

Ha en fortsatt skön söndag.

Av Sylvia - 22 juni 2018 14:36

Hej fina...

Så är det midsommarafton!

Vaknade redan tre inatt av hagelskurar, blixtrar och dunder! Låg vaken i en timme innan jag tryckte in öronpropparna och somnade om. Tycker åska är läskigt på natten och när jag är helt ensam hemma.

Växer aldrig ifrån det!

Efter regn kommer solsken och frukosten intogs på balkongen även om det var med ett gäng filtar. Inte jättevarmt!

Något bättre nu uppåt dagen och vi har runt 18 grader. Bättre än förutspådd prognos tidigare i veckan.

En promenix med den ludna till hundhägnet som äntligen röjts upp. Innan var gräset så högt att man inte såg Chilla.

Tagit det lugnt idag och suttit en del på balkongen. Varit en tur till blomsterlandet för inköp av blomma till värdparet.

Klurat ut klädsel...

Inte lätt som vanligt...men det blir kjol och blus. Byxor och tjockkoftan följer med!

Det blir bra!

Nu är det bara ett dygn kvar till mina killar är på svensk mark igen. Skönt!

Ska kila in i duschen här nu och fixa till mig.

Passar på att önska er en glad midsommar och ta det lugnt med sillen ;)

Av Sylvia - 21 juni 2018 22:45

Hej där...

Dagarna rullar på som vanligt!

Två veckor kvar till semestern för min del, men innan dess ska det firas midsommar.

På lördag kommer mina älsklingar hem från sin resa och SOM jag saknar dem. Längtar efter att se dem, höra dem och få kramas. Provade ringa igår men de hade inte sina mobiler på.

Men först ska alltså midsommarafton firas imorgon!

Vad ska ni hitta på?

Min afton ska firas i Gantofta hos min farbror och faster tillsammans med pappa, min kusin med familj och grannar till dem. Ska bli riktigt kul!

Vädret verkar bli hyfsat också vilket uppskattas en sådan dag och kväll.

Jobbade som vanligt idag. Mäklare bryr sig inte om att det är dag före afton och jag har att göra om man säger så...inga halvdagar här inte!

Kom hem vid halv fem och pysslade lite här hemma.

De senaste fredagarna har jag hoppat över fredagsbuketten men idag slog jag till!

Valet föll på rosa rosor och några krysantemumliknande vita blommor. Det räckte till två vaser.

Blir glad av snittblommor!

Några av de vita blommorna föll av när jag packade upp dem ur plasten och istället för att slänga dem....

....får de flyta runt i mitt vattenbad på balkongen.

Så till den STORA frågan...

VAD ska man ha på sig imorgon?

Har faktiskt ingen plan för det. Spontant vill man ju ha klänning eller kjol men det blir kanske för kallt framåt kvällen! Tar man kjol så är det ju i och för sig smidigt att byta till ett par byxor om man fryser.

Får sova på saken!

Av Sylvia - 20 juni 2018 12:37

Hej på er...

Håller lite lunch här just nu och passar på att kika in och uppdatera er.

Det närmar sig midsommar med stormsteg och även semestrar för kollegor och mig själv. Det är mycket på jobb och alla är lite stressade över allt som ska hinnas med innan semestern. Huvudet och kroppen skriker efter långledighet men måste ju prestera ett tag till.

Det är bara att kämpa på!

För att orka ge det där lilla extra behöver man ibland bryta av med något helt annat.

Det är ju ett pågående VM (om någon nu skulle missat det) och i tisdags stängde vi kontoret ett par timmar för att se Sverige-Nordkorea på Etoiles uteservering.

Både kul och spännande att se matchen såhär tillsammans med andra. Extra trevligt att Sverige vann dessutom.

Det kan jag tänka mig göra fler gånger!

Igår samlade vi ihop gänget på jobb igen och hade AW på Barfota vid Fria Bad. Så himla mysigt ställe och vi hade tur med vädret. Sista chansen att ha en sådan träff nu innan semestertiden drar igång.

Hur trevligt är inte detta....

Strandrestaurang med betoning på strand kan man väl säga.

Ett glas kallt rosévin en fin sommarkväll är toppen!

Livet känns lite smått ironiskt just nu och själen mår inte superbra, vilket kanske inte är så konstigt efter den ena käftsmällen efter den andra.

Det är galet vad människor kan bete sig illa!

God mat blev det också....supergod faktiskt!

Vi stannade på Barfota tills de stängde sedan gick vi till Sillen & Makrillen där vi tog kaffedrinkar och myste vidare.

Ännu ett toppenläge för en restaurang! Bästa stället sommartid i Helsingborg.

Kaffe Karlsson satt fint för nu hade solen gått ner och vindarna blev lite väl kyliga. Men vi satt tätt tillsammans i sofforna med filtar så det funkade.

Det blev en sen kväll och jag var i säng vid halv ett! Det kändes idag när klockan ringde.

Men nu krigar vi oss igenom dagen med kaffe och rätt inställning!

Av Sylvia - 17 juni 2018 20:08

Hej där...

Det har varit en extremt tung helg! Jag saknar mina killar enormt mycket. Kramade om dem i fredags då de lämnade Rydebäck för en semestervecka.

Tänk att jag ska vara utan dem i tre veckor. Varför gick jag med på det?! Självklart ska jag ha dem tre veckor senare i sommar men att vara utan dem så länge gör ont.

Sover jättedåligt nuförtiden och vaknar tidigt. Igår intog jag frukosten på balkongen i lugn och ro. Tog en långpromenad med Chilla och cyklade sedan ner till stranden.

Ganska folktomt men ganska skönt väder trots att solen hade svårt att bryta igenom molntäcket.

Resten av lördagen tillbringade jag hemma. Orkade inte ens göra vid mig och ja...det var absolut ingen bra dag igår. Fy vad jobbigt det är när dessa dagar kommer och man inte orkar hålla garden uppe!

Man bara faller...

Idag vaknade jag tidigt igen! Regnet väckte mig. Det var längesedan och jag vet att vi behöver det men ack så trist ändå. Det blev frukost inne framför Nyhetsmorgon. Det slutade dock att regna efter ett par timmar och jag bestämde mig för att fixa till mig och hitta på något för att komma utanför Rydebäcks gränser.

Två saker till är nu avbockade på min to-do-list. Chilla är klippt (onsdags) och idag började min utflykt med ett besök hos kloklipparen!

Parkerade sedan på Norr och gick en lång runda längs Fria bad och ut till Vikingstrand.

Satte mig på uteserveringen på Strandhuset så Chilla fick dricka lite...och jag med.

Här stannade vi en stund.

Alla uteserveringar tillåter hundar vilket underlättar för oss hundägare. Chilla charmar dessutom alla med sin söthet (de skulle bara veta)! Många som vill klappa och tror att hon är valp.

Promenerade tillbaka mot stan och stannade vid Gröningen och åt en glass. Var hungrig efter att ha ätit tidig frukost.

Ber om ursäkt för att det blir mycket benbilder!! Glassen var så god och smälte så snabbt att den glömde jag ta foto på.

Fortsatte till Norra Hamnen där jag tog mig en kaffepaus. Ville inte hem. Skönare att vara ute bland folk ibland, speciellt i vacker miljö och behagligt väder.

Mitt sista stopp blev i skuggan (för Chillas skull) på Margaretaplatsen.

Nu är vi hemma!

Balkonghäng och tittat på Tyskland-Mexico och lär väl se nästa match också.

Grubblar och funderar på vad jag ska hitta på när jag fyller 45. Jag är ensam då och hade tänkt hitta på något men orken finns inte. Har tittat på weekendresor men hur kul är det att göra ensam och hur dyrt är det inte mitt i juli!

Det finns inte ens några planer för midsommar än!

Ska kanske börja där...

Ha en skön söndagkväll och ta hand om varandra!

Kram från balkongen

Av Sylvia - 13 juni 2018 19:01

Hej fina...

Igår var det skolavslutning i Rydebäck. Oliver slutade nian och därmed är grundskolan avklarad. Det tycker jag är stort. Själv kommer jag fortfarande ihåg hur blandade känslorna var över att lämna klassen som varit en stor del av ens liv i nio år. En milstolpe i livet. Oliver verkade inte så påverkad av detta utan tycker nog bara att det är skönt att ha det bakom sig. Gymnasiet väntar till hösten och en ny värld i Helsingborg lär öppna sig. På gott och ont.

De gamla vännerna har man ju kvar ändå och nya kommer man att få!

Tack Anna-Carin för denna fina bild!

Melvin lämnar mellanstadiet och därmed ett gäng fantastiska lärare för att till hösten börja högstadiet där det blir ett helt annat upplägg med ny fördelning av klasser och mer frihet under ansvar. Spännande nog i nya lokaler i den nya skolan som byggs 200 meter från mig.

Själva skolavslutningen på skolans parkering var i sig fin med tal, sång och dans. Efteråt hann jag med snabba steg ta mig mellan klassrummen och se både Melvin och Oliver krama om sina lärare, ta emot betygen och vars en ros. Lärarna hade gjort det väldigt fint för niorna med upphängda ballonger, tårta och läsk. Det kändes skönt att få vara med där i klassrummet. Alla dessa fina ungdomar som man följt genom åren, stiligt klädda i kostym och klänningar.

Niorna överraskade med en flashmob!

I klassrummet 9:1

Melvin 6:2 med bästa fröken Johanna!

Direkt efter skolavslutningen följde Melvin med Melker och co till Göteborg för deras traditionsenliga Lisebergsbesök.

Men Oliver var hemma och för hans skulle ville jag fira. Skolavslutningsdagen har varit en högtid som mina föräldrar alltid styrde upp med en gemensam fika med mor- och farföräldrar, en tradition som vi fram till igår också haft. Men oavsett vad jag tyckte så blev jag i sista stund nedröstad i år. Så när avslutningen i skolan var slut åkte jag till jobbet och struntade i att ta hel semesterdag. Måste säga att det kändes supertråkigt och väldigt ledsamt!

Efter jobbdagens slut var jag faktiskt också helt slut i själen. Jag kände mig låg och känslosam och ville inte tillbaka till Rydebäck. Pappa hade tagit hand om Chilla så jag behövde inte rusa hem till henne. Jag tog en promenad längs stranden i stan och valde sedan att sätta mig i Norra Hamnen och beställde in ett glas rosé och njöt av att solen faktiskt tittade fram igen.

Efter en stund fick jag sällskap av Majken med husse så istället för hemfärd blev jag bjuden på god mat, mera vin och en kaffedrink. Det blev en mysig kväll och jag fick pratat med båda mina killar igen där på kvällen. Oliver drog på bio med vänner och Melvin hade kul på Liseberg med bland annat en storvinst i chokladhjulet (tack för fotouppdateringen Jimmie).

Jag älskar mina killar så jäkla mycket!!
Vissa dagar känns det extra mycket i mammahjärtat att inte få vara där jämt. Så var det igår. Big time!

Jag tog 23-tåget hem till Chilla, gick en snabb kissrunda med henne innan jag stupade i säng, alldeles för sent för mig egentligen!

Efter en orolig natt har jag kanske inte varit den piggaste idag. Nu blir det balkonghäng för hela slanten resten av denna kvällen och ett tidigt sänggående. Eventuellt en runda till A-plan för att se Melle träna och tigga till mig en kram.

S

Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...