Sylvia

Alla inlägg under mars 2014

Av Sylvia - 21 mars 2014 21:07

Solen ville inte skina på oss idag, istället har regnet fallit. Jag som numera tvingas ut i alla väder kan ju ändå intyga att det är vår i luften. Eftermiddagens rastningsrunda i vårregn, vindstilla med fågelkvitter och gröna knoppar på bristningsgränsen i buskar och träd. Kvällens rastningsrunda i en rosafärgad skymning, fortfarande vindstilla, utan regn med fågelkvitter och förhoppning i luften. Tack Chilla för dessa stunder jag inte upplevt utan dig.

Ikväll lät jag familjen äta taco medan jag körde till Ikea och Coop. Jonas har bjudit in en kock med familj på middag imorgon! Det ska bli väldigt trevligt men jag känner mig liiite pressad på matfronten. Ni förstår va? Jag kör på hyfsat säkra kort men ska såklart prova lite nyheter också (så typiskt mig) så imorgon kommer jag säkert att ångra det!




Nu sitter vi här i sofforna framför TV:n. Alla med en mobil, surfplatta eller dator. Tillsammans men ändå inte!

Trevlig fredag!

Av Sylvia - 20 mars 2014 19:40

Vilken underbar dag vi haft, eller hur? Gick längs Norra Hamnen med Chilla på lunchen. Tror att jag gick med ett fånigt leende hela tiden! Vårdagjämningen kom lägligt med solen idag.


Som jag skrev igår skulle jag köpa penséer idag, och så blev det. Jag körde inom Plantagen på hemvägen. Vita små penséer, murgröna och påskliljor fyllde bagageluckan.


Eftermiddagen spenderade jag och Chilla vid planteringsbordet. En korg utanför dörren och några planteringar till baksidan fick jag ihop. Får se om de får stå ifred från alla bollar som sparkas i vår trädgård.


Mina fina manikerade (heter det så?) naglar är ett minne blott! Det funkar inte att hålla koll på tipparna så de inte flyger all världens väg när man ska röja i trädgården. Får se om jag fixar till dem till sommaren igen.

Nu sitter jag och mina vårtrötta pojkar i soffan och myser. De har varit ute hela eftermiddagen och de är så där härligt trötta nu. Jonas är påväg hem.

Imorgon är det fredag igen och med risk att bli tjatig, är det inte sjukt hur snabbt veckorna går?

Förra månade slog min blogg rekord med flest läsare någonsin. Jag blir inte riktigt klok på hur man ska tyda statistiken men fler blir ni iallafall. Jättekul! Tack för att ni läser!

Av Sylvia - 19 mars 2014 21:28

Onsdagar känns som veckornas vippbräda. Nu har den vippat över och en ny helg ligger snart framför våra fötter.

Ikväll har det varit föräldramöte för de tre klasserna i årskurs två. Rektorn har meddelat att de tre överfulla klasserna ska delas upp i fyra till hösten. Ett klokt beslut! Jag hoppas bara att Melvin får behålla sin mentor Sara, vilket inte är säkert. Om en månad får vi reda på klassindelningen samt vilka mentorer de olika klasserna får. Spännande!

Mycket är på gång här i Rydebäck. Hus- och lägenhetsbyggandet fortsätter i full fart och det innebär fler barn. Så ikväll meddelade rektorn att vi 2016 kommer att ha en ännu en skola för 500 elever. Även fler idrottshallar är tänkta att stå färdiga då. Perfekt! Vågar man hoppas på en simhall också?


En liten vas och några kvistar vår!
Enkelt och vårigt och ungefär det jag hann med hemma idag. Förutom att slänga ihop en kasslergratäng.

Efter en ganska grå, regning och blåsig onsdag lovar vädergudarna bot och bättring imorgon. Kolla in prognosen...


Så imorgon vet jag vad jag ska göra. Köpa penséer! Har sökt efter inspirationsbilder på nätet ikväll.


Får väl klättra in bland cyklar, kickar och sommardäck i förrådet och se vad jag kan hitta för krukor och korgar imorgon. Lär nog inte hitta en sådan där fin gammal stol....


Ha en skön kväll!

Av Sylvia - 18 mars 2014 22:59

Hej på er! Allt bra med er hoppas jag. Själv är jag väldigt nöjd med dagen. Jag har nämligen äntligen blivit av med utväxten i mitt hår. Som jag längtat till denna dag.

Jobbade över en liten stund och gick sedan på stan och strosade före mitt frisörbesök. Jonas körde hem med Chilla och tog hand om killarna och Melvins fotbollsträning.

Men att gå på stan är inte längre som det brukar vara. Det ena skyltfönstret efter det andra står tomt. I flera butiker har de rea till halva priset för att butikerna ska upphöra. Så himla sorgligt. Oron för vad utbyggnaden av Väla köpcentrum skulle innebära för stans handel är nu ett faktum. Men en stor bov i det hela är fastighetsägarna som höjer hyrorna så att butikerna tvingas ge upp. Vad är tanken med det? Är det bättre med tomma lokaler? Jag fattar ingenting. Kan bara konstatera att vårt fina City håller på att dö ut!

Ett besök på Åhléns piggade upp. Där hade man plockat fram påskpyntet. Bosson f.d Living Room är också en fröjd för ögat.



Besöket hos stans bästa frisör, Rakt Av, avrundade min dag. Nya fräscha slingor och en toppklippning på det och jag känner mig som en ny människa! Tack Cecilia för idag.
Fick med mig ännu mer inspiration hem efter att ha bläddrat i era tidningar...


Nu säger jag godnatt! Hörs imorgon igen.

Av Sylvia - 17 mars 2014 22:32

Ny vecka nya tag, så brukar det ju heta. För Melvins del började måndagsmorgonen med huvudvärk. Jonas och Oliver stack iväg till jobb och skola. Kvar hemma blev jag och Melvin! Vi tog det lugnt och medan Melvin småslumrade i soffan med Chilla kloss intill sig, i väntan på att medicinen skulle hjälpa, åt jag frukost vid vårt fina köksbord.

Av erfarenhet brukar medicinen göra nytta och så blev det även denna gång. Eftersom jag dessutom hade en deadline på jobb kl 12 så behövde jag komma iväg. Melvin fick hänga på! Han packade med sig några legogubbar, pennor och sin iPad.

Måndagen gick sedan i ett rasande tempo. Efter jobb körde vi till BR-leksaker och fixade mutan (från igår) vilket kändes ännu mer befogat efter morgonens huvudvärk. Vi skulle inte pressat honom att träna igår morse i efter att ha haft ett migränanfall i fredags och varit hos kusinerna och busat till sent på kvällen i lördags. Så är det bara! Han är inte ens nio år fyllda så han har all tid i världen att utvecklas till ett fotbollsproffs :)





Ikväll har jag mest stått vid spisen känns det som. Först middagen som skulle göras, rymmas upp och diskas bort. Sen kom Oliver hem från sin fotbollsträning och kom på att han ville ha pannkakor och en massa annat gott med sig i sin matsäck till skolan imorgon. Ett snabbt ärende till Hemköp och sedan hem till spisen. Så nu kommer han att ha med sig pannkakor, skink- & ostbaguette, en liten flaska drickyoghurt, MER och chokladmuffins med vaniljkräm. Allt enligt önskemål. Ska bli kul att se hur mycket han kommer att äta upp av det!


Jonas har kört tvättpasset så vi har varit flitiga ikväll.




Verkligen en helt vanlig och ganska tråkig måndag med andra ord! Men jag har en pigg Melvin igen och ett fint köksbord!

Av Sylvia - 16 mars 2014 17:00

Bordet fick plats i bilen med 1 cm i marginal. Ibland får man ha tur!
Monteringen gick bra och nu står bordet på sin plats. Jag var rädd för att det kanske skulle bli klumpigt eftersom det både är längre och bredare än vårt gamla, men det blev hur bra som helst. Är så jäkla nöjd!



Trevlig söndag!

Av Sylvia - 16 mars 2014 12:43

Vilodag må hända, sovmorgon ack nej! Precis som igår fick vi ställa klockan trots att det är helg. Ännu en fotbollsrelaterad morgon. Idag för Melvins del. Han var inte heller riktigt med på noterna vilket resulterade i tårar och mutor och ett tungt modershjärta. Jag är inte SÅ "inne" i fotbollen så att jag ser nöjet och meningen med att tvinga upp ett trött barn på helgen och dessutom i ösregn! Förstår inte heller vitsen med att möta ett av Skånes bästa fotbollskillar som är ett år äldre än våra där de får däng med 10-1. Jag frågade Melvin efter matchen, så positivt jag kunde, om han tyckte det varit kul. Svaret blev ett surt nej! Jag och Jonas är ju inte riktigt enade i frågan heller då han menar på att "all fotboll är bra fotboll"! Vad tycker ni? Hur mycket ska man puscha sitt barn i deras fritidsaktiviteter? Melvin brinner för sin fotboll i vanliga fall och han är född med fotboll i hela sin underbara lilla kropp. Han läser spelet rätt och är superduktig. Därför tycker jag ännu mer att det är viktigt att lyssna på vad han känner. Jaja...! Nu sitter han uppe i sin säng, nyduschad och varm igen, tillsammans med sin fotbollskompis Vilgot och spelar minecraft. Tårarna är bortglömda men han har inte glömt mutan...så jag lär få köra till toys'r us senare idag.


Jonas har kört till banken en stund. Han kopplar aldrig av och kom på en sak han var tvungen att fixa.
Vår plan var sedan att köra till ILVA och hämta vårt bord men om vi överhuvudtaget ska få in bordet i bilen ville Jonas köra själv. Nu hoppas jag han kör lugnt och inte stressar på, vi har absolut inget mer på agendan idag. Förutom monteringen då, OM han nu lyckas få in bordet i bilen. Har vi flyt så kanske vi äter kvällsmat vid nya bordet ikväll.


Bye, bye gamla bord! (Ska dock sparas till kalas med tjocka släkten då vi dukar för 23pers).

Av Sylvia - 15 mars 2014 10:24

Fredagsblommorna pryder köksbordet och helgen är här åter igen. Jag vaknade tidigt av stormen och kunde inte somna om. Trodde fotbollsträningen för Oliver skulle ställas in då det varnas för klass 2 storm. Men icke! Så nu är Oliver på fotbollsträning och frukosten uppäten och undanplockad. Idag står upprymning tvättstuga på mitt schema. Melvin sitter i badet och leker efter en mindre trevlig fredagskväll. Han somnade gott i går kväll men vaknade efter en timme med migrän. Denna gången kräkte han ner hela vår säng och sig själv innan han somnade om helt utmattad. Stackare! Jag verkligen AVSKYR dessa migränattacker han får. Som tur är går det längre mellan gångerna. Han ska också träna idag men vi får se hur det blir med det. Hans träning är inomhus iallafall.

Igår fick jag mitt första nummer av Sköna Hem. Ett prenumerationserbjudande som jag tackade ja till när de ringde mig på jobb. Blir så himla sur när de ringer och stör på arbetstid men denna gången lät jag mig övertalas. Tidningen är det ju absolut inget fel på.


Jissa om jag blev glad när ett reportage handlade om "Matplatser med skön atmosfär"! Ännu gladare blev jag när de hade med det matbordet från Ilva som jag och Jonas tyckte så mycket om. Så nu bestämde vi oss för att slå till. Jag har kollat in alla bord som finns känns det som och det finns inte många bord som är 220 cm utan klaff. Vi vill ha ett stort matbord. Stolarna som vi har behåller vi även om det inte kommer att vara samma vita färg som på bordsbenen.

Matbord är i återvunnet trä. Underrede är i antikvit färg.
Möbler tillverkade av återvunnet trä, har var sin unika uttryck i form av små knutar och ett trevlig färgspel. Varje möbel är unik och variationer i höjd, bredd och längd kan förekomma och är en del av charmen med möblerna.

Nu ska jag ta tag i mitt mission för idag men först ska min badprins upp ur badet!

Trevlig lördag!

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards