Sylvia

Alla inlägg under januari 2017

Av Sylvia - 31 januari 2017 19:55


Hej kära ni...

Ni vet den där berg- och dalbanan?

Ni vet hur magen drar ihop sig, hur man känner att man verkligen vill kliva av, hur hårt man håller i sig när man inser att det inte går, kanske lutar sig åt den som sitter bredvid OM man har någon vid sin sida, ni vet hur man kanske blundar av rädsla, hyperventilerar och skriker eller gråter?

Känner ni obehagskänslan?

N e j

Jag talar inte om nöjesfältens berg- och dalbana där magen drar ihop sig av spänning, där man till och med har betalat för att få åka med, man håller inte i sig utan sträcker upp armarna i luften för att känna ännu mer, man blundar av välbehag, skrattar eller rent av skriker av den kiknande känslan.


Vi talar om livets berg- och dalbana!

N e j

Jag vill inte kliva av!

M e n

Just nu går det nerför igen! Jag önskar bara att uppförsbackarna varit fler och raksträckorna betydligt längre!

*

Någon jag håller av väldigt väldigt mycket mår inte bra och har fått tråkiga besked som måste utredas mer. Det behöver inte vara farligt men det kan vara det och DET är jobbigt att veta.

Ibland känns livet lite för orättvist!

*

Ett tråkigt och jobbigt känslomässigt val är gjort. Dels för att jag tror på mig själv och dels för att jag
tror mig veta vad jag behöver. Jo... jag kan kompromissa men då måste båda vara beredda att göra det.

Mitt hjärta fick inte vara ensam beslutsfattare! Så jäkla tråkigt... I know :(
En liten, liten röst i mitt hjärta försöker tala om för min hjärna att jag flyr för att jag är rädd för att bli sårad.

Jag vet inte? Jag kan inte det här? Jag är fortfarande löjligt ny på detta!!

*

Och så den där sjukan...

Vinterkräksjuka from HELL drabbade mig i lördags och jag fick inte i mig någon vätska. Jag mådde så dåligt att killarna blev oroliga (jag med).
Pulsen blev för hög, trycket sjönk, andningen flippade och all färg försvann från ansiktet...läpparna var tydligen vita!

En aggressiv vinterkräksjuka och förmodligen lite panik över känslan att inte kunna klara mig själv och två oroliga barn blev ingen bra kombo. Skit!! Jag som alltid vill klara mig själv!! Det blev riktig pannkaka av det hela!

Vem ringer man i det läget? Någon som är stark och vet vad som ska göras när det är kris och som kan lugna barnen. Min svärmor! Om än att hon är min ex-svärmor så känner hon mig väl och jag litar till 100 procent på henne. Så jag ringde mina svärföräldrar som lämnade matbordet och kom till oss. De stannade hela natten och söndagen.

T A C K
från hela mitt hjärta!

Tack alla ni som hörde av er också och erbjöd er att hjälpa mig med mat, handling, killarna och Chilla.

  





Ännu har svärföräldrarna och killarna klarat sig och nu borde faran vara över....72 timmar snart!
Melle har känt sig illamående och konstig i kroppen men inget mer, dock är han förkyld. Vi har varit hemma igår och idag. Imorgon vill jag verkligen komma igång igen!!!!

*




Hur fångar man de små nu:en i nerförsbacke? Haha...ja det undrar jag också!! Men jag har hittat tre idag. Ett av dem är siffrorna på vågen efter kräksjukan :)

Nu när jag är "detoxad" och rensad i kroppen är det viktväktartänket som ska införas igen. Några kilo har jag lagt på mig sedan jag slutade med Viktväktarna. Några har varit helt ok men de fyra sista är ren dumhet och nu blev jag av med minst hälften av dem...alltså bara att fortsätta i rätt riktning!



Hm....ja nu försökte jag låta lite munter! I'm not... jag är ledsen och låg och jag tillåter mig mig vara det.


  


Det kommer att gå uppför igen....

...snart hoppas jag.

Ta hand om er....bamsekram till er!

//S

Av Sylvia - 25 januari 2017 22:21


Hej där...

Hoppas ni haft en fin onsdag!

Lön för många idag, bara en sådan sak! Jag får vänta till fredag men den som väntar på något gott.... :)

Vi närmar oss slutet av januari och det känns bra. Ett snäpp närmare det här...




Idag hade vi ett lunchmöte med en av våra sammarbetspartner och blev bjudna på god mat.
Alltid lika trevligt och mysigt att få komma ut på stan och käka lunch, att få slippa den där tråkiga medhavda lunchlådan för en dag. Det är LYX.

Dagens lyckostund!



Här på Dunkers bar & matsalar intogs lunchen. Supergott och trevligt sällskap.




Utsikten kunde man inte klaga på - Norra Hamnen





Oxkött på toast med fondantpommes och chilibearnaise.
Inte alls fel :)


Eftermiddagen har inte varit fullt så glamourös men ack så nödvändig. Dammtrasan, dammsugaren och golvmoppen har fått jobba. Golven behövde verkligen tvättas! De fick minsann två vändor med moppen. Puh...ett litet träningspass.

Ni vet känslan när något som man borde ha gjort lääääänge men som liksom inte blivit av ÄNTLIGEN blir av....då känns det fantastiskt skönt efteråt. Så kändes det när jag var klar med allt. Sjönk ner i soffan med med gott samvete och TV:n som sällskap.

Sveriges mästerkock och Renées brygga har stått för underhållningen denna lill-lördag.







Nu blir det en kissrunda med min ludna sambo och sen kallar sängen!







Kram
S

Av Sylvia - 25 januari 2017 07:45


Hej där...


Igår var det dags att träffa tjejerna från juvelartiden.

  

Tänk att jag och Ingrid har känt varandra i 17 år!! De andra tjejerna, Mimmi och Emma är inte så långt efter i antal år heller. En rolig tid och jag är så glad för att vi fortfarande får ihop våra träffar och kan dela varandras liv om än lite på avstånd.


Igår möttes vi i Ängelholm för att Ingrid jobbar där och för att det visade sig vara det lättaste sättet att få ihop logistiken för vår träff denna gången.



 




Jag tycker Ängelholm är en mysig stad med en mer småstadskänsla än Helsingborg. Dessutom känns utbudet på butiker bättre längs shoppingstråket än i Helsingborg sorgligt nog.


Jag bestämde mig för att köra dit ganska direkt från det att jag kom hem från jobb för att få tid att gå på stan före maten. Mysigt!


Speciellt en butik lockade...


HM HOME


Aldrig besökt HM HOME tidigare.



 




En massa fina inredningsprylar och härliga vårfärger. Kul!


Nog för att man ville shoppa loss lite men såhär dagarna innan januarilönen nöjde jag mig mest med att titta. En födelsedagspresent till svägerskan blev inköpt iallafall :)



   


Passade även på att titta in på Ingrids jobb och se henne in action som guldsmed några minuter före stängning. Kul!


Vi åt på Yazhou!


Asiatisk buffé och mat i mängder...inte bra för mig som älskar friterade räkor, nudlar, minivårrullar, sushi, wok, dumplings, friterad banan...you name it! Du kunde till och med välja ut råvaror till en egen wok och se när kockarna sedan tillagade maten.


En mycket trevlig kväll med alldeles för mycket mat alltså.


 


By the way...

Jag hittade smyckena från Lily and Rose som jag skrev om några inlägg tillbaka, i en av klädbutikerna i Ängelholm. Kommer inte ihåg namnet på den dock.


   


Åh....vill ha!


Ta hand om er idag...nu måste jag rusa till jobb!


Kram

S

Av Sylvia - 24 januari 2017 07:30



Godmorgon fina!


Jag måste bara förtydliga en sak....


Igårdagens inlägg skrev jag att det varit mycket känslor och tankar i helgen och att jag är en känslomänniska.


Så är det MEN...

Det är inte så att jag skrikit, gråtit och lekt dramaqueen....


Det är inte så jag fungerar!


Jag håller väldigt mycket inom mig vilket inte är så bra i långa loppet, det är något jag får jobba på, men jag är inte heller någon mes som inte vågar säga ifrån.


Skillnaden är dock stor på när en kvinna säger ifrån och på en man som säger ifrån...har ni tänkt på det?


En man som ryter till uppfattas som en person med pondus och integritet!


En kvinna som ryter till uppfattas som sur och svår!


Visst är det konstigt?


  


Lite morgontankar från mig efter en natt med drömmar och orolig sömn!


Idag är det en ny dag och vi tar tag i den...som alltid.


Kram

S


 




Av Sylvia - 23 januari 2017 21:05


Go'kväll...

Det har verkligen varit en dålig uppdatering under helgen och jag ber om ursäkt för det. Jag ser att ni kikat in här. Jag tycker själv att det är supertrist när de bloggare jag själv följer inte upppdaterar som man vill.

Anledningen?

Ja...det är ju "det där livet" som pågår för oss alla. Ständiga händelser, en del positiva. Men ingen blir väl helt kvitt de negativa.

Det har varit många tankar och känslor i helgen. Jag är en känslomänniska och inte alltid så hårdhudad. Ibland skulle jag önska att jag varit det men då hade jag inte varit jag! Jag ska bara lära mig att tackla vissa händelser bättre. Livet påverkar en var man än befinner sig, även om man påbörjat ett nytt kapitel.

Jag och Chilla körde till skogen i fredags.




Tio mil från Rydebäck.

Jag tar motorvägen mot Landskrona, tar av vid södra avfarten och kör på väg 17 mot Eslöv. Efter Eslöv tar jag sikte på Hörby via E22 (en liten snutt) och av på väg 13. Någonstans där på väg 13 tar man vänster, tror det blir Alestadsvägen och ja...sen känns det som om civilisationen slutar. Små byar (några hus) och skogspartier på kringelikrokvägar avlöser varandra. När det är mörk så är det MÖRKT. Utan gps hade jag varit HELT lost! Där i skogen är det andlöst vackert och då har jag inte fått se lövskogen i full grönska än :) Jag tror hela tiden att jag snart är framme men vägen tar mig längre och längre in i skogen.

Varje gång har jag skrattat sista biten för att det är helt sjukt off och såååå INTE jag egentligen!!

Men här är tyst, lugnt och fridfullt.






I lördags gjorde vi en liten utflykt i dimman :)

Vi skulle handla och tog oss in till Brösarp. Tio minuters bilfärd och vi befann oss i bregottfabrikens andlöst vackra Brösarpsbackar. Jag såg inte mycket av dem i dimman men jag vet ju hur vackra dessa backar är. Det jag inte tänkt på var att havet låg så nära. Hanöbukten med Verkeåns utmynning finns ju där...alldeles nära. Här finner vi ett naturreservat som är södra Sveriges största. Vi ställde bilen och gick ner på stranden vid Havängs hedliknande landskap med sin ovanliga sandstäppsvegetation, bara några kilometer från Kiviks äppleodlingar.

Magiskt vackert. LYCKA!!
Jag blir lycklig av att få upptäcka nya ställen.





Här har jag aldrig varit tidigare!
En sådan vacker plats som tog andan ur mig trots dimman som låg tät.
En klar och fin dag är sikten tydligen milsvid.








Tänk att denna vackra plats bara ligger tio minuter från den djupa skogen!







Jag lyckades få riktigt fina bilder!

Som sagt en magisk plats och jag tänker ta mig hit igen en vacker sommardag.

Ni måste också besöka denna fantastiska plats.

Ta hand om er denna kalla måndagskväll!

Kram
S

Av Sylvia - 20 januari 2017 08:00


God morgon...


Gårdagen flöt på som den skulle...nästan! En bra arbetsdag och hyfsat väder men lillplutten vaknade med migrän och fick stanna hemma från skolan. Synd om honom! Jag hade gärna tagit hans smärta tio gånger om bara han slapp.


Jag begav mig till jobb med lite tunga steg. Man vill liksom både vara hemma och pyssla om honom och vara på jobb och sköta sina uppgifter där. Ja...ni vet det vanliga dåliga samvetet när man inte kan klona sig.


Jag vet och Melvin vet att en pilla och sömn brukar hjälpa och så gjorde det även denna gången. Det finns olika grader av helvetet och denna gången var det ett lindrigare anfall. Morfar tittade till honom vid lunch med en god bulle och choklad.


  


Det var skönt att komma hem efter jobb och se att han var ok även om han kände en seg känsla i huvudet. Så brukar det ju vara efter kraftig huvudvärk. Man blir liksom lite "väck" i huvudet när smärtan släpper!!


Torsdagar den veckan killarna är hos mig betyder MYSTORSDAG! Jag slängde in en maskin tvätt och gick till affären och köpte lite gotte till oss. Efter maten stack jag iväg på föräldramöte för Melvins fotbollslag och killarna fick i uppdrag att välja ut en film som vi skulle se när jag kom tillbaka.


Denna blev det.....


 


En sann historieskildring från tsunamin i Thailand, juldagen 2004.

TUNG!

Vi satt tätt ihop i soffan under tystnad hela filmen och ja...mina tårar rann.

Men ett lyckligt slut!


Jag vet inte om det var filmen som påverkade mig eller något annat men jag har sovit som en kratta och drömt heltokiga saker...skönt att det är morgon!!




    


Nu ska ni få ett riktigt supertips på något VÄLDIGT smarrigt...


   


Vi var fikasugna på jobb idag och eftersom det är semletid så var valet enkelt!


Fahlmans har en massa olika varianter på semlor och en ny variant för året är denna CHOKLADSEMLAN!


Den smakade lika underbart som den såg smarrig ut kan jag intyga. Om man älskar choklad alltså.


Fahlmans egna beskrivning av den kommer här...


 


Något för er fikasugna i helgen kanske?


  


Vi hörs senar idag!


Kram....och du....


det är F R E D A G!!!!!!!!!!!

Av Sylvia - 18 januari 2017 19:23



Hej där...

Gårdagens sommarbilder gjorde många glada förstod jag!
Så kul :)

Det gav mig en idé....

För att inläggen ska innehålla något kul och mer inspirerande så tänker jag, så ofta jag hinner och kan, ha med något ämne eller tips eller vad man ska kalla det!!! Det ska beröra vackra saker, ställen, miljöer eller trevliga händelser...ja egentligen vad som helst bara det inte är gnäll om taskigt väder, förkylningar eller annat trist.

Man kan lätt fastna i en viss sinnesstämning och om den inte är positiv, ja då vill vi ju inte stanna kvar i den...eller hur?

Min blogg är en vardagsblogg och ska så förbli. Jag tänker inte övergå till bara ytligheter som inte skildrar livet så som det är...no no.....men liiite glamour behöver vi bland förkylningarna så här års. Jag behöver det iallafall :)

Då provar vi...


Vissa saker får man aldrig nog av...oavsett ålder och vishet....eller trots att man kanske redan har tillräckligt??!!

En sådan sak är SMYCKEN för mig (kunde varit choklad om jag ändrat "har" i meningen ovan till "ätit").

Nu ska vi frossa i vackra bilder från Lily and Rose (by Zetterberg).
Vackra vintage-inspirerande smycken som inte kostar en förmögenhet.
Romantiska smycken helt enkelt. Jag har inte gillat den stilen tidigare men man kan ju ändra sig :) och det har jag nu gjort.

Dessa vackra smycken finns att köpa på nätet såklart, men även i de flesta smyckesbutiker skulle jag tro. Lyxxa och Rydbergs Ur har dem iallafall.


To die for :)

Roséfärgade örhänge med svagt färgad (alltså inte vit) swarovskikristall - Sofia Silk Rosé heter just denna modellen och kostar 395:-. Det är väl ändå ett ok pris för lite glamour!




Gillar man inte rosé så finns Lily and Rose smyckena i silverplätering också.



Kommer ni ihåg att blå detaljer i inredningen kommer bli stort 2017? Det gäller säker för smycken också. Tänk er dessa örhängen till en vit blus och blå jeans! I like :)


Denna kombinationen kan nog vara min favvo! Svårt att välja en :) Roséfärgad plätering och mörkgrå swarovskikristall. Är säkert ursnygg i silver också. Finns även i något ljusare sten som då heter smokey mauve och är väldigt fin.

Just detta armband går loss på en tusing...hmmm.... det svider ju men i födelsedagspresent kanske?
Ringen däremot kostar bara 295:-.




Det finns massor av stena i olika nyanser. Jag gillar mest de neutralare färgerna annars blir det för plottrigt. Visst är denna söt?

Lily and Rose

Ja...det får stå för kvällens glamour :)


Suck vad jag älskar smycken...Jag har ju trots allt jobbat i ca sex år i juvel branschen så det ligger mig varmt om hjärtat...blingblinget alltså :)

Nu tillbaka till vardagen!

Killarna är faktiskt lite småkrasslig än även om de kan gå i skolan. För att det inte ska bli alltför segdragna förkylningar så vilar de från träningarna. Hade gärna sett att de kommer igång ordentligt med fotbollen efter allt innesittande hela jullovet men det kommer. När väl fotbollssäsongen drar igång ordentligt så är det ju ingen rast och ingen ro! Kan faktiskt känna längtan efter matcherna :)

Fotbollsmamma....oh yes.

Sköt om er!

Kram
S

Av Sylvia - 17 januari 2017 19:47


Hejsan hejsan....

I eftermiddags när jag kom hem från jobb, lite lagom stelfrusen möttes jag av en hall full av skolväskor, jackor och skor. Musiken dunkade från Melvins rum. Jag kikade först in hos Olli och möttes av ett underbart leende. Nä...det var inte tillägnat mig....han pratade med någon kompis och spelade PS. Men jag fick SE det.

Fortsatte till Melvins rum och sa hej till honom och hans kompisar. Än är de inte några buttra tonåringar utan här inne leker fortfarande livet :)

Stängde dörren och fick någon timmes lyssnande till grabbarnas skönsång till Justin Bieber med flera.

Jag gick runt med ett leende länge. Hur underbar är inte deras energi? Och hur älskvärd är inte en leende tonåring. Små NU...jag fångar dem och bevarar dem i mitt hjärta.

Helt plötsligt var jag inte stelfrusen längre :)



Januari är en svår månad på många vis. Vad ska man blogga om när det händer i princip....ingenting? Det är inte ens tillräckligt med dagsljus för att ta bra foto inne och ute är allt grått och trist. Inspirationen flödar inte om man säger så.

Dessutom ser väderprognosen bister ut för oss som inte vill ha snö. Det ska snöa inatt och imorgon ska det bli plusgrader så det betyder äkta skånsk blaskvinter!

M E N

Vi har trots allt underbara dagar att se fram emot. Bara en sådan sak som att dagen blivit ca 20 minuter längre den senaste veckan!! Den vetskapen gjorde mig piggare och mycket gladare.

Det blir bättre för varje dag.

Jag får fortsätta att peppa mig och Er såklart med fler sommarbilder :)



HANG IN THERE PEOPLE!!!


Hur mår mina fina gulliganer idag då?

Jo det blev en kort "sjuka" här. Killarna ville till skolan idag och de är faktiskt mycket piggare. Starkt immunförsvar kanske...eller något?!
Jätteskönt iallafall. Förkylningen är kvar men den där tråkiga sjukdomskänsla verkar ha försvunnit.

Mina gourmander önskade fiskpinnar och makaroner till middag ikväll...är det ens mat?? Jag behagar mina älsklingar och tuggar snällt i mig "ickematen".

Nu blir det bildregn och sommarlängtan......


Längtar efter frukoststunderna på balkongen och myskvällarna där ute.


Strandhäng.....glada barn!


Kvällsbad och vackra solnedgångar!

Snart mina vänner....snart är vi där :)

STORA kramen från mig
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards