Sylvia

Alla inlägg under juni 2017

Av Sylvia - 17 juni 2017 14:39


Hej fina...

Helgen har rullat igång.....

Torsdagen avslutades på bästa sätt med mys hos mig.


Fyra dagar varannan vecka har jag och Jeppe tillsammans utan våra älskade barn. Den tiden ska räcka till att ta hand om varandra och vår kärlek och två hem med trädgårdsfix och mer därtill.


Vi gör det efter bästa förmåga och jag tycker vi lyckas bra! 

Denna torsdag stod det storhandling på min to-do-list inför att barnen skulle komma som igår, fredag.
Jag köpte med mig lite gott hem som en avrundning på denna fyradagarsperiod...



 


Sushi...jag älskar sushi! På Ica Maxi Råå har en liten sushi-delikatess öppnats upp där de står och gör sushibitar. Jättegoda!



 


Igår var det FREDAG   

Veckans bästa dag!!


Mina fina killar kom till mig igår! Mina sommarlovslediga älsklingar.


Självklart skulle det firas och det gjorde vi med taco och hemmagjord glass- och marängtårta. Pappa och Jeppe var med och firade dem.


Jag kom hem före killarna och först av oss alla....trodde jag....men någon hade kommit hem före mig....



 


En fredagsbukett och två glas rosévin stod i hallen på skänken när jag öppnade dörren. Jesper hade hunnit hem före mig....


  

Härligt att få komma hem till detta och börja helgen.



  


Taco är lite uttjatat MEN fortfarande väldigt gott och går alltid hem hos killarna.

Dagen till ära hade vi både tacoskal och tortillabröd.


Givetvis tittade vi på fotboll också!!!!


Sverige-England (U21)


 



Efter matchen drack vi kaffe och åt min glass- och marängtårta. Ljöjligt enkel att göra och löjligt god att äta.


RECEPT:


Köp färdig marängtårtbotten och lägg i en rund form med avtagbar kant. Vispa 2,5 dl vaniljvisp ganska hårt. Vispa ner bär av vallfri sort, ca 225 gram och lite socker på det om man gillar sött. Jag tog hallon denna gången. Häll ut smeten över marängbottnen och frys över natten. Tas fram 10-15 minuter innan den serveras.


Dekorera den eller ät den som den är!


Mmmm....sommar för mig.


Idag vaknade vi upp efter en härlig natts sömn och sovmorgon. Alltså ingen jobbig väkningssignal! Tack för det.




 


Melvin spelade på Rydebäcks A-plan kl 12:30 mot Höganäs. Förutom att jag och Jeppe tittade så kom pappa kom också. Mysigt!

En fin match med många mål till Fortunakillarna.


 


Eftermiddagen har vi spenderat på Gustavslund där jag, Jeppe och Melvin tog ett ryck och klippte häcken kring Jeppes radhus och tömde baksidan på trädgårdsmöbler eftersom det snart ska läggas trädäck där.


Nu sitter vi på balkongen och myser. Oliver hänger ute med kompisar och Melvin tar sig ett välförtjänt soffhäng med Chilla efter både match och trädgårdsarbete (som han i och för sig fick lite pengar för att utföra).


Min lilla elgrill ska snart värmas upp och kvällmaten göras. Jag njuter av familjelivet!


Kärlek till er

  

Kram

S





Av Sylvia - 14 juni 2017 22:12


Hej där...

Onsdag idag och en nästan helt vanlig dag glädjande nog med två bra besked.

1. Tidigare i år upptäcktes en vattenläcka i köksväggen på 4:e våningen rakt ovanför mig. Frågan var hur stor skadan blivit då det tydligen pågått i flera år. Men efter mätningar och lite olika besked konstaterade man idag att min lägenhet inte påverkats.

2. Pappa har sedan han fick sämre utlåtande efter röntgenundersökningen för sex veckor sedan gått och väntat på ytterligare en röntgenundersökning, något som bara skulle ta 2-3 veckor. Idag fick han äntligen en tid och det nästa vecka. Man tror ju inte att man varken kan bli glad eller lättad av att få en röntgentid men det kan jag tala om för er att DET kan man. Att höra pappas lite lugnare stämma i telefonen efter denna långa väntan betyder så mycket. Väntan är nog det värsta man kan genomlida när man har en cancersjukdom.

Glädje har olika skepnader!


Och nu till min gröna oas...

Ser ni min uteplats där bakom all grönska av vildvuxna buskar och ogräs?
Welcome to the jungle!

Min vision denna vår/sommar var ju att fixa till min uteplats. Gräva bort buskarna, lägga prydnadssten, sätta upp ett staket och piffa med lite krukor istället. Men även om detta inte behöver bli så kostsamt så får jag tänka om. I år blir det fem dagar i Smögen istället :) är man fotbollsmorsa så är man!

Jag och Jesper har iallafall försökt rensa bland allt grönt ikväll. Två timmar och några sopsäckar senare såg man knappt någon skillnad...haha...eller jo lite...



Det blir ytterligare ett ryck imorgon!

Kollade lite på nätet efter andra alternativ till att piffa här ute....



Kanske ska man ha två armeringsjärn där de två trädgårdshortensiorna kan klättra upp mot och på så vis skapa lite insynsskydd.

Jag får klura vidare...det är alltid lite kul att få fundera och planera!

Har ni tips får ni gärna höra av er :)


Här kommer en liten bild från familjen Lilja och deras utflykt till Liseberg igår...


Jag pratade med Melvin sent igårkväll när de skulle lämna Liseberg. Han var överlycklig efter en rolig dag som toppades med en vinst i chipshjulet :)

Härligt!

Kram
S

Av Sylvia - 13 juni 2017 21:58


Go'kväll...

Det är tisdag den 13:e juni och Helsingborgs grundskolor har haft skolavslutning idag. Det härliga sommarlovet har börjat!!!

Trots mina 43 år så kan jag fortfarande minnas känslan man hade när man stod där och sjöng "Den blomstertid nu kommer". Som förälder får man ju nu återuppleva känslan via sina barn.



I år började killarnas skolavslutning först kl 09:50. Lite synd! Melvin följde med bästa kompisen till Liseberg direkt efter avslutningen och Oliver ville hänga med sina kompisar så jag valde att jobba och spara semesterdagen jag annars fått ta ut till ett senare tillfälle tillsammans med barnen.

Kändes väldigt konstigt att inte vara med men så fick det vara i år!





Jag fick en bild på mina fina :)

Melvin slutar 5:an och Oliver slutar 8:an...galet!



Efter studenten i fredags och helgens alla fester så såg fontänen på Sankt Jörgens plats ut så här i måndags :)



Skummigt värre!!

Hoppas ni haft en fin dag :)

Kram
S

Av Sylvia - 12 juni 2017 21:16


Go'kväll....

Hänger i soffan hos Jeppe och gör absolut ingenting! Helgen är slut och en ny vecka har tagit vid.

Det är MÅNDAG!

Och vet ni vad det bästa med måndagkvällen är?




Det är ingen vanlig vecka som vi påbörjat. Imorgon är det ju skolavslutning och ett helt sommarlov ligger framför både Jeppes och mina barn.

Jag ser fram emot en lång och härlig sommar med kanonväder som bjuder in till många ljuvliga dagar vid stranden, spontana grillkvällar och långa ljusa sommarnätter.

Äntligen killar...imorgon är det skolavslutning. Det firar vi hos mig på fredag!
Längtar efter er.



Tio lååånga veckors ledighet :)





Jag ser fram emot sommaren och lite roliga happenings. Närmast till hands har vi midsommarafton med Jesper och alla barnen tillsammans med gamla goda vänner. Ska bli riktigt mysigt!

Sommaren bjuder även på fotboll (otippat) och i år är det både Gothia cup (Oliver) och Kalles kaviar cup (Melvin). I månadsskiftet kör vi till Smögen för fem roliga dagar med Melvins fotbollslag. Jag hoppas vi får fint väder så vi kan njuta till fullo.


Kram
S

Av Sylvia - 11 juni 2017 22:17


Hej fina...

En massa dagar sedan sist...sorry!!

Vissa veckor är det mer full rulle än andra och ibland blir tiden knapp OCH ibland känns det som om jag skriver om samma saker om och om igen. Fotbollsträningar, fotbollsmatcher, Chillapromenader och tvätt....typ!

Ja den där vardagen är inte alltid så glamorös :)



Helgen inleddes med en begravning i fredags då Jespers mormor efter 95 år (nästan 96) somnat in. En begravning är aldrig smärtfri och många känslor utspelade sig i mig när jag fick frågan om jag ville närvara. Begravningen av mamma känns fortfarande väldigt färsk och jag minns fortfarande allt kring hennes sista dag i livet och själva begravningen.

Det gör fortfarande ont!

Jespers mormor hade levt ett långt, bra och friskt liv och det var dags. Hon somnade in av ålderdom och det känns fint. Hon var klar med sitt liv och på något sätt blir det lättare att acceptera. Såklart inte mindre sorgligt. Saknaden efter en högt älskad och betydelsefull människa gör ont. Tänk så många minnen det måste finnas efter ett så långt och rikt liv.

Det blev en fin stund i kyrkan. Högtidligt och vackert om än med många tårar och känslor.

Efter begravningen hölls en fika i församlingshemmet innan jag åkte hem och packade för killarnas överlämning. Jag återvände sedan till Jespers föräldrar där resten av sällskapet samlats för att umgås, prata minnen och äta en gemensam middag.




Ingen helg utan fotboll......
Denna lördag spelade Sveriges U21 en träningsmatch på Nya Olympia mot Danmark inför EM.
Klart vi skulle se den! Jeppe hade fixat biljetter och jag, hans pappa, Anton och en kompis till Jeppe såg matchen. Skönt väder, trevligt sällskap, fin arena MEN en usel match. Grattis till vinsten Danmark. Sverige....nja...såååå tråkig fotboll!

Kvällen bestod av grillning och mys på baksidan hemma hos Jeppe. Jag glömde fota maten för jag var så hungriga och vräkte i mig utan att tänka på vare sig foto eller blogg!

Marinerad fläskytterfilé, mina potatisklyftor i ugn gjorda av både vanlig potatis och sötpotatis (Antons önskning), baconinlindad halloumi, majskolvar och vitlöksbröd....till detta olika kalla såser och grönsaker. Ja...ni hör ju själva....Mmm....gott!



Lite lupiner som vi plockat längs vägrenen efter några (olovliga stopp) prydde bordet!



En underbar kväll med tid för återhämtning efter en aktiv vecka med många funderingar, ett viktigt möte som efterlämnade vissa frågetecken och en känslosam fredag.




En nästintill perfekt lördagskväll. Såhär vill jag ha mina lördagar framöver, de enda som saknades var Oliver och Melvin.



Idag har vi sovit lääänge! Fixat på Jeppes baksida där vi klippt gräs, rensat bort en rabatt, räddat några smultronplantor och plocka bort stenplattor. Här ska det snart läggas trädäck och det kommer att bli en underbar liten oas med bubbelpool, solstolar, matplats och en hängmatta. Insynsskyddad, solig och som gjord för att få helt perfekt!! Längtar efter att få piffa :)

Invigningen av uteplatsen är redan skräddarsydd! Det ska klippas band, drickas bubbel OCH såklart badas i bubbel.

Hoppas ni haft en fin helg!


Tänk att nu närmar vi oss SOMMARLOV med stormsteg.

Kram
S

Av Sylvia - 6 juni 2017 21:16


Hej där....

Jag vaknade av väckarsignalen på min mobil klockan 07:15. Okristligt tidigt en röd dag enligt mig som helst inte vill ställa klockan alls en ledig dag!

Det är den 6:e juni och Sveriges nationaldag.

Det är en ny dag och solen skiner!


Jag och Melvin har spenderat dagen på Staffansvallen i Staffanstorp med Fortuna. Fotboll mot rasism - en cup som spelas i gruppspel på olika orter runt om i Skåne. Slutspelet kommer ske senare på Swedbank Stadion i Malmö och är tänkt att bli en stor familjedag.




Det blev en enormt blåsig dag då bollen stundtals rullade iväg av vinden. Killarna fick kämpa i motvind många halvlekar då bollen inte alltid gick som den var tänkt. Men de hade kul, både under och mellan matcherna. Två lag ställde Fortuna upp med och av totalt sex matcher fick vi se fem vinster. Resultat räknas dock inte utan man går vidare beroende på hur schysst spel man förde mot sina med- och motspelare och detta får vi alltså reda på senare.



Från kl 09:30 till kl 14:15 hängde vi alltså här. Oliver som lanat med kompisar inatt sov bort denna dagen (varför man nu vill spela på natten och sova på dagen?). Ikväll hade han fotbollsträning.

Jag och Melle körde direkt från Staffanstorp till Gustavslund där Alma, Anton och Jeppe väntade på oss. De hade bakat nutellabullar...magiskt goda.


Hela eftermiddagen har vi fikat, busat och skrattat. Som avslutning på denna, Sveriges nationaldag, grillade Jeppe goda hamburgare till oss (Vi fick med oss hem till Olli).


Mums!!

Nu är vi hemma alla tre tillsammans på Stationsgatan igen och vi är sååååå trötta.
Det var denna lediga dagen det!

Imorgon vankas det skola och jobb igen.

Fast imorgon är det ju lillördag och snart är det helg igen :)



Kram
S

Av Sylvia - 5 juni 2017 22:13


Hej där....

Vilken start det blev på denna veckan. Just nu är jag så trött och har precis landat i soffan för ikväll. Jag orkar inte ens tända TV:n...det enda ljud jag vill höra är fågelkvittret från min öppna balkongdörr.

Barnen sov imorse när jag smög iväg till jobb. Det var min tur att stå för frukosten till morgonmötet och det var då jag upptäckte att kontokortet inte låg i plånboken! Nä...för det låg ju såklart kvar i regnjackan från gårdagens blöta match på örby. Som tur är finns det ju swish så jag lånade en kollegas kort och kunde ändå bjuda på frulle!

Resten av dagen blev rörig och stressig. Tillträden, tidigarelagda deadlines av marknadsföringsmaterial pga av röd dag, massor av tillträdesbokningar osv. Juni kommer att bli en heeeelt galen tillträdesmånad och jag har aldrig haft så mycket att göra. Åt lunch framför datorn som är mer en vana nu!

Sprang till tåget för att hinna med det! Puh...jag hann!

Ringde bilverkstaden när jag kom hem och fick tid en timme senare för att byta vinterdäck mot sommardäck....bättre sent än aldrig och jag ska köra fram och tillbaka till Staffanstorp imorgon.
Hämtade däcken i huset och slet med dem från förrådet till bilen. Tryckte dessutom sedan in Oliver och hans TV+PS4 för att skjutsa hem sakerna till en kompis (de ska lana)!

Hungrig som en varg köpte jag mig en glass innan bilverkstan...


Blev ruinerad (och kanske även lurad) då jag bad dem kolla oljan (har aldrig gjort det) och det var absolut för lite...oljan kostade mer än däckbytet :(
Där rök mitt Olivträd som jag tänkt köpa till balkongen! Körde hem och bar däcken från bilen in till mitt källarförråd som givetvis fick stuvas om lite först...puh!

Lagade mat till grabbarna och körde sedan till Jeppe för att lämna Chilla hos honom. Det är nämligen cup för Melle imorgon i Staffanstorp och jag behövde hjälp med passning av henne. På tillbakavägen körde jag "inom" Vallåkra för att hämta upp fyra svettiga och illaluktande (förlåt...men fy f-n vad svettiga tonåringar och deras fotbollsskor kan stinka) men artiga killar från sin fotbollsträning!!


Tog tag i matsäcken inför cupen imorgon! Stekt ägg och bacon på smörgås...det är fina grejer det!!
Tänker inte lägga en krona på torra hamburgerbröd imorgon på cupen.


Kläder framtagna....


Ja....jag gillar ROSA!!!

Verkar jag tjurig.....JA....jag känner mig jäkligt tjurig!!!

Vissa dagar SUGER det att vara ensamstående. Det suger att få vända på varenda krona. Ja...och det suger att fara och flänga när man är så trött att det snurrar i huvudet.

Vissa dagar SUGER det att inte få ha en mamma som man kan ringa och söka pepp från. En mamma som just vet vad det innebär att vara mamma. Gud vad ledsamt det är. Ibland känner jag mig ensammast i världen (fast jag VET att jag inte är det). Jag vet också att det finns miljarder med folk som har det sämre än mig....jag försöker faktiskt vara tacksam.

Men idag vill jag bara ha min mamma.


Jag vill och BEHöVER en heltidstjänst och ja...idag är jag en tjurig liten tjej!


Så är det bara! 


Titta bara på min arm efter att ha släpat på en massa bildäck hit och dit....ont :(



Haha....visst är det S K I T S Y N D om mig????

Hur som helst går ju solen upp imorgon igen. Det kommer bli en alldeles strålande dag imorgon (nä....jag är faktiskt inte ironisk!) vid sidlinjen.

Kram
S

Av Sylvia - 4 juni 2017 17:35


Hej där....

Ett stilla vårregn strilar ner utanför fönstret och jag, Chilla och Melvin ligger nerbäddade i soffan och myser efter en blöt vistelse på örby. Fortuna mötte Röstånga i en tuff match där Fortuna inte riktigt hittade spelet och fick se sig besegrade. Jag var matchvärd (precis som i fredags på Ollis match) och var iklädd gul väst. Dagen till ära även regnrock, gummistövlar och en sylvester på huvudet...snyggt!

Nä...ingen bild på denna utstyrsel...haha!

Igår såg det lite annorlunda ut både på väderfronten, utstyrseln och stället vi befann oss på.


T R Ä D G Å R D S F E S T


Det var fest på Åldermansgatan hos vänner till Jesper! En fantastisk tillställning i en lummig trädgård med partytält och en egen tikibar!


I tikibaren fick man välja bland en massa olika mojitos! Det var drop-in mellan 16-18 och när alla gästerna anlänt kom grillen igång.

Vilken mysig miljö och så varma genuina människor...det kändes direkt att det skulle bli en lyckad fest.




En mycket trevlig pingstafton med god mat och dryck, nya bekantskaper, musikquiz och dans natten lång. Vilken sagolik tur med vädret om man ser till hur det blev idag!

Jag och Jesper cyklade både dit och sedan hem i försommarnattens mörker. Så härlig sommarkänsla det är när man kan cykla hem :)

Melvin och Chilla sov över hos Melker och Doris. Oliver klarade sig själv hemma i min lägenhet. Jag hade sett till att han hade gott att äta och dricka. Stora killen tyckte det var skönt att få ha lägenheten för sig själv.




Söndagsmorgonen blev lugn och stilla. Jag och Jesper som aldrig är barnfria på helgerna normalt sätt fick vår första söndagsfrukost tillsammans utan barn innan vi var tvungna att bege oss iväg på olika håll för idrottsliga arrangemang. Jag till örby för fotboll och Jeppe till Friabad för kiosktjänst hela långa dagen för OV beachhandboll.


100 F I N A dagar!

Igår när jag kom hem till Jesper och jag öppnade ytterdörren stod han precis i dörröppningen med en bukett rosor till mig. Vi hade vår hundrade dag tillsammans vilket jag inte hade koll på....men det hade alltså Jeppe! Ett sämre mottagande kan man ju få :)


Min fina Jesper!




Liiiite seg idag så nu ska jag njuta av 
söndagkvällen.

Puss & kram
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards