Sylvia

Alla inlägg den 14 augusti 2014

Av Sylvia - 14 augusti 2014 20:53

Döden gör att livet blir mer levande! Så är det verkligen...

Jag ser på detta på två olika sätt:

På det ena sättet får döden en att vakna till och tänka att man ska vara tacksam för att man är frisk, att man ska ta vara på tiden, på alla ögonblick, stora som små. Man vet ju aldrig hur snabbt saker och ting förändras.

Tänker jag på andra sättet så skrämmer det mig. Jag har blivit rädd för att någon mer ska tas ifrån mig. Livet har blivit skört. Döden har blivit verklig.

Jag har förlorat nära anhöriga tidigare. Som min älskade farmor och farfar. Det var grymt att förlora dem. Men kanske reagerar man ännu kraftigare nu för att man själv blivit äldre och livet ter sig inte längre lika oskuldsfullt.
Tror aldrig man blir rutinerad!

Idag har jag varit hemma hos pappa och träffat prästen som ska leda oss genom begravningen imorgon. Det var jobbigt, men jag tyckte om honom. Det känns viktigt att jag tyckte om honom, det är ändå MIN mamma han ska prata om.

Melvin och Oliver ska vara med på begravningen. De har kommit fram till det beslutet själv och jag är glad över att jag ska få ha dem nära just imorgon. För min del tror jag att barn behöver ta del av sorgen. Både att se andra sörja men även lära sig sörja själv. Det är inget farligt att se andra gråta och det är inte farligt att gråta själv. Tvärtom så tror jag att det är enormt viktigt att lära sig det. Att våga visa känslor! Kanske är det ovanligare att killar får lära sig det, men just därför vill jag att mina killar ska växa upp och våga visa sig svaga precis lika mycket som de ska våga visa sig starka och stå för vem de är.

Jag har börjat läsa en bok som heter "Döden är livsviktig". Tack för tipset Pernilla! En fin men gripande bok som bygger på föreläsningar av en psykolog som arbetat nära döende barn i femton år. Det känns bra att läsa den boken.

Jag har inte varit så flitig här på bloggen senaste tiden, men jag tror ni förstår.

Nu ska jag förbereda lite dukning eftersom vi ska hem till oss efter begravningen imorgon.

För att ni inte ska tro att jag flippat helt kommer här lite inredningsinspo från vårt lilla hem. En ny växt har flyttat in hos oss. Får ju hoppas att den överlever mina "gröna fingrar"!


Kram

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards