Sylvia

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Sylvia - 26 juli 2018 10:13

Hej fina...

Det blev en dag på stranden igår igen!

Jag fick som jag önskade i ett tidigare inlägg de där dagarna då man vaknar upp och ser att stranden är ett givet alternativ.

Oliver jobbar och jag är så stolt över hur han fixar det! Han ställer klockan själv och går upp och fixar frukost och tar sig till jobb utan ett knyst. Självklart...kanske några av er tycker...men i en värld av curlande trodde jag inte det!

Melvin och jag har våra morgonrutiner då vi myser med frukost på balkongen innan kompisarna lockar.

Ni som hänger med i modesvängarna vet att badtofflor är sommarens största accessoar!
Melvin är nog den enda som inte har några. Han håller snällt på att torka fötter och borsta bort sand för att kunna ta på strumpor och skor varje gång han är på stranden.

Jag frågade om han ville ha ett par och det ville han ju jättegärna! Helst Adidas.

Så efter middagen och när han gjorde sig iordning för fotbollsträning körde jag till Väla.

Haha...den tishan ville jag ha!

Något som bara skulle bli en snabb sväng tog en och en halv timme! De där jäkla tofflorna var ju slut i hans storlek i varje affär. Tillsist blev det ett par Nike. De var också i särklass de skönaste efter att ha provat runt lite.

Jag hittade ett par tofflor till mig också på rean. Störtsköna och halva priset... I like! Chilla fick ett gnagben och Oliver har beställt en keps (svindyr såklart) och jag är med på ett litet hörn på den.

Jag hann hem och se sista kvarten av träningen.

Oj vad varma killarna var efter ett 90-minuterspass. Första passet på ett bra tag och flåset måste tränas upp. Hela gänget inkl tränarna stack ner till bryggan för ett dopp.
Jag stack hem och bytte om och cyklade ner jag med.

M A G I S K T

Långt där ute på flotten var delar av gänget inkl Melvin.

Klockan var nästan 21 och det var 27 grader i luften och säkert 23 i vattnet.
Sååå skönt att bada!

Killarna skrattade och hade så kul!
Man blir så lycklig av att höra och se dem.

Sommaren 2018 den kommer vi att komma ihåg.

Av Sylvia - 24 juli 2018 20:16

Hej fina...

Sista semesterveckan för mig har tagit vid. Tänk att det redan gått två veckor!!

Ni vet att jag kysste grodan häromkvällen...

Kan ni gissa vem som satt och åt frukost med mig dagen efter?

En av mina prinsar...MellePelle!

Så mysigt att han också tycker att det är skönt att sitta på balkongen. Vi äter frukost, han kikar på paddan och jag löser korsord eller kollar i min mobil.

Eller bara är...

Hur mår ni i värmen?

Jag ska erkänna att det känns lite konstigt i kroppen och har gjort igår och idag. Jag är sååå trött och känner mig orkeslös och benen känns svullna och det kryper i dem och i händerna!

Jag ska dricka resorb (vätskeersättning) två gånger per dag nu och se om det hjälper.

Chilla mår inte så bra i hettan. Hon äter sämre och vill inte gå på våra promenader utan söker skugga under buskar och träd och lägger sig där. Hon flämtar för varje steg. När vi är inne ligger hon utslagen på golvet. Framåt kvällen piggnar hon till lite så då tar vi lite längre promenader.

Igår klippte jag hennes päls så kort som jag kunde med sax.

Igår började Oliver på sitt sommarjobb som han fått via kommunen. Han ska hjälpa till i köket på ett äldreboende och följa med på utflykter om det blir några.

Det hade gått bra och det har det gjort idag också. När jag vaknade klockan åtta hade han redan tagit bussen till jobb. Matlådan jag fixat hade han tänkt på att ta med sig.

Stora killen!! Tänk att man har en stor son som sommarjobbar och börjar gymnasiet till hösten. Mmm..det tål att upprepas för att det liksom ska sjunka in!

Carina kom med frukostbullar till mig och Melvin idag. Vi fikade länge på min balkong innan jag och Carina tog oss ner till Fortuna strand.

Vi kom ner ganska sent, klockan var efter lunch och stranden var proppfull.

Varmt som attans, närmare 30 grader och det fläktade knappt ens vid stranden.

Vi badade med glädje mer än en gång OCH låg kvar i vattnet varje gång...det vill säga inget snabbt dopp och upp igen. Så himla skönt.

Bra för två badkrukor som oss!

Ikväll är det slut på fotbollsuppehållet och Oliver är iväg och tränar. Imorgon är det Melvins tur. Nästa helg är det Eskilscupen och det är väl klokt att få lite boll i benen inför den.

Det innebär också att chansen att spontan-dra-iväg på någon semesteräventyr minskar än mer. Även om killarna inte varit så pigga på det ändå!

Men jag njuter av lata dagar, hettan och av att ha killarna hos mig. Men jag kan också erkänna att jag önskar att jag kunnat göra mer på semestern. Fått lite miljöombyte och mer semesterkänsla med killarna. Slippa tvätt, matlagning och tjat. Men som sagt...tack för att vädret är som det är och för att vi bor som vi bor. Det gör allt så mycket lättare.

Av Sylvia - 22 juli 2018 23:03

Gokväll...

Så var det söndag och vi har spenderat helgen i Halmstad hos storebror.

Jag, killarna, Chilla och pappa.

Vi körde i lördagsförmiddag och kom upp vid lunchtid. Min bil var fullpackad till bredden och höjden. Vi till och med tryckte in Olivers TV!

Efter en gemensam lunch (frukost för vissa) körde vi till stranden hela gänget.

Påarp hette stranden och det var najs att få prova ett nytt ställe. Jag till och med badade och tyckte att det var skönt!

Det var mysigt att hänga på stranden allihopa. Vi badade och solade. Killarna gick på krabbjakt och låg även och solade en stund.

På kvällen grillade Roger en massa gott till oss. Det var kött, kyckling och korv. Till det åt vi Teresas hemmagjorda färskpotatissallad och vitlökskräm.

Badmintonnätet spändes upp och vi vuxna började spela. En del tjoandes från oss lockade ut ungdomarna som också ville spela. En lång mysig kväll i uterummet tog vid innan vi bäddade kors och tvärs till oss alla.

Jag sov faktiskt gott trots att jag fick bädda med stolsdynor på golvet till mig och Chilla då vi inte hade lyckats få tag på rätt pump till luftmadrassen.

Vi åt frukost på altanen efterhand vi vaknade. Vissa tonåringar fick vi turas om att skaka liv i.

Efter frullen tog vi oss till östra strand och körde Go-cart. Jag kan upplysa er om att det INTE är att rekommendera att köra med strandtofflor!! Läskigt rent ut sagt.

Efter några svettiga varv på go-cartbanan slängde vi oss i vattnet då stranden låg precis intill nästan.

Jag badade igen!!

Trötta och nöjda tog vi oss tillbaka hem till Hägerströms för att äta rester från igår, ta en kopp kaffe, snicksnacka och packa ihop oss för hemfärd.

Vi kom hem till Rydebäck vid halv åtta ikväll efter att ha kört inom Olivers sommarjobb. Han börjar

klockan åtta imorgon och jag ville försäkra mig om att vi hittar dit. Han får skjuts första dagen sen tar han bussen.

Vi lämnar en supermysig helg bakom oss.
Underbara ungdomar och en glad pappa (morfar och farfar) gör mig glad och fylld av energi. Det har varit många goa skratt i helgen och nu kallar sängen.

Skönt att få sova i min säng!

Av Sylvia - 20 juli 2018 21:53

Go kväll på er...

Här kommer dagens andra blogginlägg!!

Ibland blir det inga och ibland (om än väldigt sällsynt) blir det två.

Jag berättade i förra inlägget om texten ovan som jag delade mest på skoj på min FB-sida igårkväll efter en lite småtjurig dag.

Imorse vaknade jag hyfsat tidigt och fixade till min frukostbricka för att inta balkongen. Halvvägs in på frullen fick jag följande sms....

Ingrid...goa fina Ingrid!

Jag kastade i mig frukosten, smög in till Melvin och väckte honom försiktigt för att tala om att jag stack iväg en stund och om det var ok?! Yrvaket tittade han på mig skakade jakande på huvudet. Frågan är om jag inte lika bra kunnat säga att jag skulle ta rymdraketen till Mars och leta efter gröna gubbar...han hade fortfarande skakat jakande helt yrvaken på huvudet.

Skrev en lapp till killarna och la i köket, kissade Chilla, borstade tänderna och sminkade mig i all hast. Håret var otvättat sedan dagar tillbaka men det gömde jag under en stråhatt. Fyrtio minuter senare satt jag i Ingrids bil.

Vi körde till Trelleborg!!

Här fanns en liten butik som visade sig vara en favorit för Ingrid. Hon vet vad jag gillar och ville visa denna lilla pärla för mig.

Så fina saker och nog gav det inspiration!
Glömde bara råna en bank på vägen...

Jag köpte en groda som jag ska kyssa ikväll och se om han förvandlas till min drömprins. En skål och två prydnadskulor åkte med ner i shoppingpåsen.

Vi tog oss en god fika inne i Trelleborg. Kunde inte låta bli att köpa med mig ett gott bröd hem till killarna.
En gigantisk tekaka med ost och sesamfrön.

Det fanns tydligen ett mycket trevligt ställe till som Ingrid ville visa mig.

Så på hemvägen körde vi inom Löddeköpinge och deras Plantskola. Oj...vad mysigt här var!

Skulle kunna tänka mig hus och trädgård igen, en oändligt stor och aldrig sinande plånbok...sen skulle jag åka hit och shoppa loss. Jag vill ha växthus som jag drömt om i decennier en pergola likaså. Alla dessa drömmar som jag haft sååå länge väcktes upp igen.

Jag nöjde mig med en vattenväxt för femton kronor. En jättefin vattenväxt faktiskt!

Vi kom hem vid tvåtiden igen och strax innan det hade jag fått sms från sönerna som undrade vart jag var!

Skönt ändå att de märkte att jag inte var hemma efter halva dagen!!

Ikväll har jag fixat iordning för min groda. Han har fått hedersplatsen...

Jag har gjort det romantiskt och fint med levande ljus och allt.

Är det ikväll det kommer att hända?

Jag ska kyssa grodan och jag lovar att ni är de första jag ska berätta för vad som än händer.

Trevlig fredag!

Av Sylvia - 20 juli 2018 16:25

Hej där...

Igår var solen framme igen när man steg upp. Tack!

Det visade sig blåsa ganska friskt så nä...stranden var inte ett självklart val. Vill så gärna hitta på något med killarna men de vill bara göra sitt och det involverar INTE mitt sällskap. Tror att de dessutom efter ett helt sommarlov (snart) är mättade på det fina vädret så de har inget sug efter bad och utflykter.

Men det har JAG!!!

Pappa kikade förbi på förmiddagen och var lika rastlös han.

Blir så kluven...

Tog en tur med Chilla och satte mig vid dammen och försökte resonera lite med mig själv! Jag borde kanske strunta i killarna och göra utflykter på egen hand? Jag vill ju nyttja min semester annars hade jag lika bra kunnat jobba. Det enda jag gör nu är att serva med frukost, lunch och middag. Skaka liv i sömndruckna zombies som sover bort dagarna och tvätta deras tvätt!

Men hur skulle det se ut...om jag bara stack iväg!?

Dessutom har jag en budget att hålla mig till och den vill jag inte slösa bara på mig själv.

Hm...satte mig i solen på gården och lyssnade på Sommarprat på P1 med Bianca Ingrosso. Då kom Melvin ut och föreslog minigolf...den lille gullungen försöker iallafall.

Ringde till pappa och frågade om han ville hänga på..och det ville han.

Råå har en minigolf med en mysig bistro. Passande nog heter stället Bistråå & minigolf.

Vi träffade på kusinerna Alvin och Elias som spelade med sin mamma.

Blir glad i hjärtat varje gång jag får träffa dem.

Efteråt åt vi middag på bistron som egentligen var fullbokad men vi fick hänga i baren.

En mysig eftermiddag och kväll blev det till slut. Resultatet på golfbanan behöver vi inte prata om men det är ändå av mindre betydelse!

Kvällen spenderade jag på balkongen med ett avbräck för Ernst på TV.

Oliver gav sig ut i sommarkvällen för att käka mat med kompisar i stan vilket jag blev så nojjig över. Klart att han måste få vidga sina vyer men efter de senaste skjutningarna i stan och allt skit som händer på knutpunkten är man OROLIG!

Vi gjorde en deal, som han levde upp till, och jag satt uppe till han var hemma igen.

(Jag säger bara...stackars den eller de som rör mina killar. Jag hade blivit livsfarlig!!)

Hittade texten ovan som passade min sinnesstämning igår! Delade den på FB utan någon speciell tanke...men i morse fick jag ett sms...

Berättar mer i nästa inlägg!

Av Sylvia - 18 juli 2018 22:52

Hej på er...

Jag VET att man inte ska klaga på sommaren 2018. Den kommer att gå till HISTORIEN som den varmaste och längsta sommaren MEN...

i lördags när jag tänkt strandhäng var det mulet. I söndags var det mulet fram till eftermiddagen. Igår var det mulet och idag!

Jag vill OCKSÅ vakna upp på min semester och inte behöva tänka på vädret! Bara förutsätta att det blir bra liksom.

Igår hade jag lite att fixa med här hemma. Saker som jag i och för sig lätt kunnat strunta i. Men jag fick tvättat, handlat mat och dammsugit. Baksidan av att ha semester på hemmaplan är att alla sådana saker måste göras. Även Chilla fick lite omsorg i form av en dusch.

På eftermiddagen fikade jag med pappa på uteplatsen.

Jag hade önskat mig en Hinza väska modell liten så för mina födelsedagspengar från i söndags körde jag till Royal Design och shoppade en sådan.

Dessa väskor är perfekta för stranden, picknickar och säkert mycket annat. Eftersom de är i plast är de stadiga att ställa fika i och de är perfekta för grusiga och våta badkläder. Det bara att skölja ur dem i duschen så blir de rena och fina igen. Jag har den vanliga storleken sedan några år tillbaka. Den lilla modellen, som jag köpte nu, är perfekt för cykelkorgen. Precis lagom för en kaffetermosmugg, vattenflaska och något lite att äta.

Det blev pengar över till ett ljusfat från House doctor också.

Supernöjd med mina inköp.

Nyduschad Chilla!
Hon tycker det är lite jobbigt i värmen. Det har ju varit ganska kvava dagar fastän solen inte varit framme.

Hon sov gott på balkongen efteråt!

Idag sov vi länge! Alldeles för länge!!

Vi kom inte för oss att göra något....eller rättare sagt vad jag än föreslog för killarna så var det antingen helt uppåt väggarna fel eller tråkigt. Själv hade de INGA idéer. Jag till och med föreslog något så galet som att köra till Göteborg och se på Gothia cup som pågår.

Suck!

Till sist fick jag med lillprinsen till Norra Hamnen i Helsingborg. Vi promenerade bland restaurangerna och Melvin fick välja hak.

Såklart inte utan mobil!

Vi åt på Timjan & Tång.

En Cesarsallad till mig och en pizza till Melle.

Inget ställe att rekommendera...mest för att personalen inte bjöd på ett enda leende. Maten var ok men inget wow.

Men vi hade det mysigt den lilla stunden jag fick låna min lillprins från kompisarna i speldatorn.

Tog med en halv pizza (Melvins leftover) till den stora pågadrullen som vägrade följa med.

Hoppas på en riktigt fin och solig dag imorgon!

Av Sylvia - 17 juli 2018 22:22

Gokväll...

Har ni haft en fin dag?

Det har varit så in i bombens varmt och kvavt trots att solen tvekat mest hela dagen och fast det till och med fallit några regndroppar.

Men nu till gårdagen...

Jenny kom med förslaget att köra till Malmö och Ribersborg strand.

Malmö stad anordnar diverse sportaktiviteter och vattenhinderbana vid T-bryggan. Aktiviteterna är gratis och har öppet varje dag nu i juli. En fin satsning för barn och ungdomar under en del av sommarlovet. Alla har inte möjlighet att komma iväg på aktiviteter som kostar.

Klart att vi ville hänga på!!
Bad på alla fyra att Oliver skulle hänga på och det fanns plats till kompisar åt honom

också....men nej...!

Så vi körde till Malmö strax före tio igår. Jag och Jenny och fem glada ungar.

Här simmar vårt gäng och en hel drös andra ut till hinderbanan. Alla fick flytväst på sig innan de simmade ut.

Stranden var full av andra aktiviteter om man ville ta en paus från vattenlek.

Detta var någon slags variant på fotboll!!

Härlig stämning!
Musiken, människorna och värmen.

Gillade konceptet jättemycket och hoppas att Helsingborgs kommun tar efter. Vi har både finare strand och vatten här tycker jag.
Det ger inte bara glädje åt så många utan även en del sommarjobb åt ungdomarna.

När alla badat klart och testat vad de ville testa drog vi oss från stranden till ett hamburgerhak som hette Surf Shack.

Därefter ville killarna till Emporia!!!

Tänk att killarna ville till ett shoppingcenter....självmant.

Kidz Brandstore lockade och det shoppades en del också. Himla kul att se dem prova kläder, hjälpa varandra att hitta snygga tröjor och byxor, rådfråga varandra om det satt bra osv.

De är så gulliga och fina!

Framåt seneftermiddagen körde vi hem, trötta och nöjda.

Glasstopp på taket på Emporia.
Typ HUNDRA grader varmt där uppe!

När vi kom hem till Rydebäck blev det ett dopp i poolen hos Liljas.

Till och med jag badade då det var 27 grader varmt i vattnet. Ljuvligt efter en lång, rolig och varm dag.

Idag har vi hållit oss hemmavid. Förutom en liten avstickare till Royal Design för min del...

Det berättar jag om imorgon.

Kramellikram

Av Sylvia - 17 juli 2018 10:25

Godmorgon...

Mmm...jag vet att klockan visar på förmiddag men för oss är det morgon och hos mig är det bara jag som är vaken!

Sommarlov & semester
U N D E R B A R T

Jag sitter på balkongen bland badhandukar och badkläder som hänger på tork och dricker mitt morgonkaffe och löser lite korsord.

I söndags firade jag och pappa våra födelsedagar...igen!

Storebror med familj kom ner från Halmstad och vi fick en riktigt mysig dag.
Jag hade dukat upp för fika i paviljongen på min gård.

Precis lagom till att vi fikat klart kom solen fram och vi tog oss en promenad ner till stranden.

Ett badsuget gäng!

Nja..alla badade inte men så är jag en badkruka och erkänner det.

Brossan var först i!

Tätt följd av grabbarna...

Melle voltar!

Glatt, vått och stojigt med många skratt innan vi traskade hemåt igen.

En viss final väntade på TV!

VM-finalen mellan Frankrike och Kroatien och har man följt VM hela sommaren kan man ju inte missa avslutningen.

Ett hungrigt gäng laddade i väntan på fotboll och käk.

Grannen levererade pizza och kebabtallrikar och kom till och med och knackade på med sin leverans.

Chilla och morfar!

Det blev vinst till Frankrike och nu är fotbolls-VM över för denna gången. Vilken fest det varit tack vare vårt svenska landslag.

Oskar och Melvin cyklade ner till bryggan efter matchen och tog ett kvällsdopp innan det var dags för kusinerna att köra hem till Halland igen.

En mysig dag och kväll!

Igår hade vi också en riktigt mysig dag...

Kikar nog in här igen senare idag och berättar om den.

Håll utkik!

S

Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...