Sylvia

Alla inlägg under januari 2018

Av Sylvia - 11 januari 2018 07:00


Morning finingar...


Rise and shine!


 


Jag var halvvägs in i ett inlägg till er här igår när det försvann! Svor en aning och började om men det blir aldrig bra att försöka skriva om det man skrivit så jag struntade i det helt enkelt.


Men så blir det ett morgoninlägg istället.


Igår var generellt en sådan dag då det mesta strulade. Inbokade möten som skulle bokas om vilket alltid blir en dominioeffekt då det är många parter inblandade, min växeltelefon kopplade fel, mailen bråkade...och lite annat. En bråkig dag alltså..det händer även på bästa jobbet :)


Detta tillsammans med att jag igår vaknade med huvudvärk och en ledsen känsla i kroppen blev ingen bra kombo men jag tog mig igenom dagen...som alltid.


 


Med risk för att bli tjatig....MEN ser ni mina liljor!! Helt fantastiska och än har inte alla knoppar slagit ut. Alltså man blir så glad av att komma hem och se denna blomsterprakt.


Igårkväll var jag på en jättebra föreläsning på skolan här i Rydebäck. Det handlade om ung livsstil och vad som är viktigt för våra ungdomar och vad vi kan göra för att hjälpa dem. Väldigt grundläggande information men SÅ viktigt. Bäst av allt var att våra ungdommar fått samma föreläsning tidigare under dagen. Det handlade om hur viktigt det är med sömn, rätt kost, motion och rutiner. Något som ungdomarna behöver höra från någon annan än oss pinsamma och tjatiga föräldrar som inte fattar någonting!!


Får ni möjlighet att gå på denna föreläsning så GöR det. Ni kan gå in och läsa på deras hemsida HÄR.


 


Ha nu en fin torsdag så hörs vi ikväll!


Kram 

S



Av Sylvia - 9 januari 2018 21:57


Hej fina...

Jag längtar efter att få sätta igång med mitt sovrum. Jag har planerat att sätta igång nästa helg jag är barnledig. Det vill säga att det är mindre än två veckor tills dess.

S P Ä N N A N D E


Jag har världens finaste säng redan så det är ju inte så mycket kvar att fixa.

Jag vill ha en rosa fondvägg.

Inte pastellrosa utan en mustigt mogen puderrosa nyans. Den ska inte vara på den väggen jag har sänggaveln utan motsatta väggen. Mot denna vägg ska jag ställa två Malmbyråer med vardera sex lådor. En av dessa byråer har jag redan.


Det kan bli fint!

Från mitt sovrum når man uteplatsen och idag hänger det en trasig mörkläggningsrullgardin från förra ägaren i den dörren.

Den ska bort!


En gardinstång och en rosa sammetsgardinlängd ska upp istället.


ROSA ROSA ROSA

Jag kan undra hur mycket färg som går åt...borde inte vara så mycket.

INKöPSLISTA

Färg
Malmbyrå
2 sänglampor
Tavellist
Taklampa
Klädställning

Tackar bästa jobbet för min julbonus som gör det möjligt att äntligen kunna färdigställa mitt sovrum så som jag tänkt det!

Nu blir det en kissrunda med min ludna prinsessa och därefter sängen.


Imorgon börjar mina älskade killar skolan igen. Hoppas de kan somna i tid i kväll efter ett långt härligt jullov med sena kvällar och många sköna sovmornar!


Kram
S

Av Sylvia - 8 januari 2018 21:13


Hej där...

Så var den här igen!

M Å N D A G

Jul- och nyårshelgen är över och även Trettonhelgen. Nu dröjer det ett tag till nästa gång man är lite långledig igen. Ända till påskhelgen för min del skulle jag tro.

Januari är ju ingen jättekul månad men vi går mot rätt tid. Den ljusa tiden!



Jag kom hem till den här nyutslagna skönheten efter jobb...

Liljor är fantastiska! De står länge och är så pampiga tycker jag. Man får bara passa sig för frömjölet som ger omöjliga fläckar. Jag brukar klippa bort pistillerna innan de börjar fälla frömjöl.


Nytt år och nyårslöften...eller?

Njae inte för mig. Däremot ska jag försöka göra en kraftansträngning med att bli av med sockerberoendet. Det är ingen ide att sätta upp mål som att sluta äta choklad för det klarar jag inte, men jag måste minska intaget.

Söndag till och torsdag kör jag från och med igår viktväktartänket och äter nyttigt. Började faktiskt lite direkt efter nyår men nu är det på allvar. Dessutom ska jag försöka röra på mig lite för välbefinnandet skull. Som jag skrev igår mår jag bra av att komma ut. Powerwalk är min grej och helt gratis :)




För att hjälpa till lite på traven ska jag prova hur det fungerar att dricka en dryck som ska öka förbränningen och göra gott för kroppen.
Inga konstigheter utan bara naturprodukter.


Koka 4 dl vatten
Hacka 3 tsk persilja och lägg i det heta vattnet. Låt det stå och dra 3-5 min. Sila bort persiljan, pressa i en halv citron och tillsätt 1 msk äppelcidervinäger.

Drick!

Jag har druckit detta varje dag sedan drygt en vecka tillbaka.

Persiljan innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler. Den hjälper kroppen att bli av med onödig vätska. Citron är bra på att spola gifter ur kroppen vilket underlättar förbränningen. Äppelcidervinäger ökar förbränningen och ger mättnadskänsla.

Värt att prova!


Ikväll ser jag på Tillsammans mot cancer. Det är jobbigt att se och höra dessa oerhört känslosamma livsöden och berättelser.

Jag tänkte först att jag inte skulle utsätta mig för det...men tänkte om. Så mycket sorg men också hopp. Tacksamhet till livet.

Vi behöver nog alla se detta så vi blir uppmärksammade på vad som egentligen är viktigt här i livet.

Ta hand om er!

Kram
S

Av Sylvia - 7 januari 2018 17:56


Hej fina ni...

Min helg har bestått av mycket frisk luft och många steg!

Nja...i fredags blev det mest soffmys med godispåsen i högsta hugg. Jag kan längta så efter en helt ensam kväll där jag bara får göra exakt det jag vill och njuta av det men i fredags kom jag inte till ro. Saknaden efter killarna kom direkt och la sig som en skugga över fredagskvällen. Det blir så ibland.


Igår vaknade jag med ett lite lättare sinne och efter en mysig start på dagen helt i min smak tog jag Chilla på en långpromenad. Ingen sol men vindstilla och väldigt skönt väder.


Varför är det så att man mår så mycket bättre av att komma ut och röra på sig?

Tankarna skingras och man blir gladare.


Det är något höga vattennivåer och man kunde verkligen se det vid bryggan. Kanske en synvilla men det såg ut som det var ytspänning på något vis!?


Geggigt, blött och grusigt! Ni kan ju gissa hur Chilla såg ut när vi kom hem!! Hon åkte direkt in i duschen. Jag körde ett 7-minuters workout innan jag också hoppade in i duschen och gjorde mig klar för kusinkalas i Halmstad.


Mina älskade killar och Papi hängde med.
Kusin Filip fyllde 17. Så ofattbart hur fort åren går! Så ofattbart att jag faktiskt tänkte helt fel och skrev grattis på 16-årsdagen på kortet!!

Som det kan bli...


Idag vaknade jag till solsken och minusgrader...underbart!

Ny promenad.


Vi promenerade i en timme igår och idag, i detta helt fantastiska väder blev det hela nittio minuter.


Resten av söndagen har det sett ut såhär....

Med gott samvete!


Helt ok söndag :)

Vi har laddat energi och är redo för årets första hela arbetsvecka.

Är ni?

Kram
S

Av Sylvia - 4 januari 2018 21:01


Hej fina ni....

Så har man jobbat idag! Det var trögt imorse att komma upp speciellt när två andra sov så gott. Fast vetskapen om att det bara är två dagars arbete och sedan helg igen underlättade betydligt. Dessutom är det ju alltid kul att träffa kollegorna igen.


Jag kom hem tjugo i fem och släppte in Chilla genom dörren och tog sedan bilen till Curla i Landskrona för att möta upp ett litet gäng. Kommer ni ihåg att Melvin var på ridkalas i slutet av förra året? I present la han och två andra kompisar ihop till en bowlingkväll med käk. Ikväll var det alltså dags att lösa in presenten.


Fyra killar, Adam som fyllt år och Melker, Nick och Melvin! De bowlade, spelade airhockey och basket i två och en halv timme med ett avbrott för lite mat och dryck. De hade verkligen kul. Vi mammor passade på att ha tjejkväll med prat och god mat i restaurangen en våning upp.


Jag valde en oumphhamburgare (vegetarisk) med surdegsbröd och syltad lök, pommes på sötpotatis och beasås. Supergod!

En trevlig kväll helt enkelt.


Idag är en speciell dag för det är Almas födelsedag. Tio hela år fyller hon just idag.

Man möter så många människor under sin levnad och vissa tar en plats i ens hjärta mer än andra.

Alma, du är definitivt en av dem som jag kommer att hålla kvar på en speciell plats i mitt.

Hoppas du blivit firad ordentligt idag.

GRATTIS PÅ 10-ÅRSDAGEN

Kram
S

Av Sylvia - 3 januari 2018 19:40


Hej där...

Jag är så nöjd med min sista lediga dag efter jul- och nyårshelgerna.
Sovmorgon fick jag och även om jag vaknade med huvudvärk så gav den med sig efter en lugn start framför nyhetsmorgon med gott kaffe och korsord.

Vädret var ju allt annat en mysigt men det visade bara att idag var det rätt dag att städa och fixa inomhus.


Julen har städats ut!

Trodde inte att jag skulle hinna allt idag men det gjorde jag. Det har varit ett litet projekt och något svettigt men nu är allt nerpackat i lådorna igen och i omgångar nerburna till källarförrådet. Ljusstakarna åkte med i bara farten och granen lika så.

Det har tagit hela dagen med ett avbrott för ett besök hos tandläkaren med Oliver på Råå. Vilket gav mig möjlighet att slinka inom Ica Maxi för att snabbt köpa några middagar och snittisar.


De hade fina liljor med många knoppar så det blev en bukett sådana.


Det har varit riktigt mysigt att fixa här hemma idag och härligt att höra killarna spela med vännerna. Älskar att höra deras skratt!


Några julblommor lever än och de får givetvis stå kvar tills de blommat klart.


I fredags köpte jag en bukett rosa tulpaner och de blommar än. Det blev därför ett rosa tema på soffbordet.


Nya glasunderlägg i rosa och guld från Mio.
Skulle faktiskt vilja ha två puderrosa kuddar till soffan för att få in lite mer färg i mitt hem. Det får vara om jag råkar snubbla på ett par på rea annars har jag andra prioriteringar för mitt hem, mer om det nedan.

Det känns verkligen helt underbart att allt är gjort. Nu väntar två dagars jobb sen är det helg igen och då ska jag bara njuta.


År 2018 börjar bra än så länge. Efter ett tråkigt slut på 2017 så känns det skönt med ett helt nytt år. Hoppas känslan håller i sig.


Nu en liten vädjan....

Jag vill ju väldigt gärna påbörja mitt sovrumsprojekt men hade behövt lite hjälp. Någon som har tid och lust att hjälpa mig få hem en MALM-byrå med sex lådor från Ikea OCH montera den? Byrån består av två paket som är ganska tunga och jag har ingen skruvdragare (och heller ingen vilja att montera själv)!

I utbyte bjuder jag på middag samt min nuvarande förvaringsmöbel (se nedan).

Någon som vill hjälpa mig?

Förvaringsmöbeln KALLAX från Ikea.



Kram
S

Av Sylvia - 2 januari 2018 18:39


Hej där...

Många av er har kanske börjat jobba idag?

Jag jobbade i mellandagarna och har därför tagit lite ledigt nu istället då killarna är hos mig.


Ledig MEN ingen sovmorgon...fotbollsmorsa ni vet :)

Klockan ringde kvart över sex!!
Det var samling i GA-hallen kvart i åtta för Helsingborgsmästerskapen.


Han till vänster är MIN!

Fyra matcher blev det innan det tog slut för killarna. Fint spel och bra matcher.


Vi kom hem vid tretiden efter ett stopp på drive-in-McD :)

Nu efter ett par timmar på sofflocket med lite småslumrande så börjar det rätta till sig igen.

Sovit dåligt inatt!



Imorgon ska jag börja plocka ner julen.
Kanske att adventsljusstakarna i fönsterna får stå kvar lite till men granen och tomtarna har gjort sitt för denna julen.

Hur gör ni...har ni börjat städa undan julen?

Kram
S

Av Sylvia - 1 januari 2018 18:06


Todelooo...

God fortsättning! Hur skönt är det inte med ett nytt fräscht år framför oss?



Jag, Melvin och Oliver firade in det nya året 2018 i Rydebäck hos familjen Lilja Johannesson. Chilla var såklart också med.

Vi hade en lugn och riktigt mysig kväll med god mat, sällskapsspel och fyrverkerier.

Det mest speciella med kvällen var att Oliver valde att stanna kvar med oss hela tiden. Det uppskattade jag väldigt mycket.



Det blev inte mycket fotografering men denna fantastiskt goda efterrätt avslutade vi nyårsmiddagen med.

Glace au four

Chilla tog smällande med ro och reagerade inte ett dugg. Hon och jag gick ut på en snabb kissrunda timmen före tolvslaget och många hade redan påbörjat fyrverkeriet då. Så tacksam för att hon inte är rädd och skänker såklart ett tanke till alla djur som är livrädda.


Luktade väldigt gott igår :)

Idag sov vi lääääänge!

Jag struttar fortfarande runt i nattlinnet men ska alldeles strax hoppa in i duschen.


Så här har det sett ut hos oss i stort sett hela dagen.

Vi MYSER av första dagen på 2018.

Hoppas ni hade en fin kväll igår.

Kram
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards