Sylvia

Alla inlägg under januari 2017

Av Sylvia - 4 januari 2017 20:12


Hej där...

Lillördag redan och bara en arbetsdag kvar sedan väntar tre lediga dagar igen.
Visst är det gött...det är bara att erkänna!

Det har varit full rulle på jobb med tillträden hela dagen. Kul! Man vet ju själv hur det kändes när man satt där och ska skrev under papperna och tog emot nycklarna. Nästa fredag är det exakt sju månader sedan jag fick nycklarna till min bostadsrätt.
Tiden den går!

Det är i de allra flesta fall en glädjens dag när det är tillträden och man känner av den härliga stämningen och givetvis vill vi ju förstärka den känslan hos våra kunder och det känns extra kul nu när kontoret har blivit ännu finare och ombonat. Tänk vad lite färg kan göra :)

Jag ska strax visa er vad jag har gjort med min nymålade vägg.....

Men först måste jag höja ett varningens finger. Speciellt nu när det är jullov och många barn och ungdomar är själv hemma och fixar i köket.


Igår kväll skulle vi mysa till det lite och killarna beställde popcorn. Jag stoppade in micropop-påsen som vanligt i micron och gick en sväng in i sovrummet för att göra något. Jag var inte borta många sekunder men när jag kommer ut i köket så ser jag hur det brinner i micron! Jag drog ut kontakten direkt och öppnade luckan och tog ut påsen som brann i ena änden. Jag kunde släcka lågorna i micropop-påsen ganska enkelt och glöden i micron också men stanken i lägenheten höll sig kvar resten av kvällen och den hemskt obehagliga känslan i mig. Tänk om jag inte sett att det brann så fort som jag gjorde? Det hade kunnat ta rejält med fyr i hela micron...och i köksfläkten intill...och ja...det hade kunnat sluta riktigt illa. Det gick upp för mig att jag varken har brandsläckare eller brandfilt...det måste jag såklart fixa!

Mikrovågsugnen åkte ut på balkongen inatt men jag har testat den idag och jag tror att den har klarat sig. Killarna har fått order om att inte använda micron när jag inte är hemma OCH vi är rörande överens om att aldrig mer göra micropopcorn i påse mer.

Jag ska införskaffa någon mackapär för popcorn!

Det finns ju sådana just för popcorn och de blir dessutom både nyttigare och billigare än micropop. Har ni tips på någon mackapär?
Kollade lite snabbt på nätet och såg att det finns en skål där man poppar kornen i direkt, dessutom ihopfällbart när man inte använder den. Kanske får bli en sådan?!


Hur som helst....

Vi hade otur....men det KAN ju hända (bevisligen) så lämna inte micron en sekund när ni poppar!!!

Nu till något roligare!

Min vägg.....


Efter jobb idag körde jag till Väla för att fixa present till kusinen som fyller 16 på fredag. När jag ändå var där ute så gick jag in och tittade på Lagerhaus för att spana in glasvaserna som jag sett på nätet. De var fina i verkligheten också så det blev en liten och en stor.

Tanken var att plocka undan julen lite till idag men eftersom jag är hopplös :) så var jag ju tvungen att fixa med väggen istället!! Alltså.....det var ju för det första mycket roligare än att packa ner tomtarna och jag ville ju inte vänta med att se om min bild i huvudet skulle stämma överens med verkligheten.


De små glasljuslyktorna hittade jag också på Lagerhaus.

I den stora vasen placerade jag en orkide och i den lilla en växt som jag tror heter hjärtan-på-tråd.. Jag blev super nöjd. Eftersom den kalkmålade väggen ska få komma fram vill jag ju inte ha någon prydnad som tar för mycket fokus. Det här blev perfekt. 


 



Jag är kanske hopplöst otålig - men nu är jag väldigt nöjd och glad!

Kram  

S

Av Sylvia - 3 januari 2017 18:51


Hello....

Många av er jobbade säkert redan igår men för mig var det årets första arbetsdag idag. Förutom att jag la mig i fosterställning imorse när klockan ringde och bad till högre makter om att klockan var fel, eller att jag tagit fel på dag och faktiskt inte alls behövde stiga upp så hade jag dessutom glömt ta ur linserna igår så mina ögon var helt ihopklibbade och röda!

Tjoho....liksom!!!

Som lök på laxen så regnade det hela vägen till jobb och jag hade glömt mössa och hade ingen hätta på jackan.

M E N....

Väl inne på kontoret, vårt fina nymålade kontor med väggar i fyra olika nyanser så blev man go och glad igen. Att vara på jobb gör mig glad. Att träffa arbetskamraterna igen efter några dagars ledighet känns alltid lika bra. Vi åt frukost och berättade om våra nyårsfiranden. Sen satte dagen igång. En hel del att fixa med men allt flöt på bra och jag lämnade kontoret i eftermiddags med en skön känsla.

Hem till mina gulliganer,
kompisar och skratt.


....och till denna rishögen!! Jisses vad den blivit tjurig.

Alla barr följde med på varje gren där jag drog av en kula. Tyvärr tog projektet sedan slut eftersom jag saknar en sekatör. Det får jag köpa mig en imorgon.

Sen ska åbäket ut! Jag som tänkt mig julgransplundring men det hade inte denna granen pallat. Det får vi ha på annat vis.




Så skönt det ska bli att städa bort julen. Lika kul och mysigt det är att ta fram alla julprydnader lika skönt är det att få bort allt. Om inte skönare!

Det blir att ta lite varje dag. Ingen stress, bara lite lugnt småplockande.
När allt är borta ska jag belöna mig med en bukett tulpaner. Älskar tulpaner! Ja igentligen alla snittblommor...


En sådan här bukett blir det nog i min Ernst-vas som jag fick på tjejfesten av Ingrid.

Fint eller hur?

Nu till något HELT annat :)

Jag har fått en fråga här på bloggen om vilka öronproppar jag använder. Jag skrev att jag sov mig igenom stormen Urd tack vare mina öronproppar. Jag skulle inte klara mig utan nu när jag vant mig vid att ha dem. Det är så fantastiskt skönt att stänga in sig i sin egen tysta lilla bubbla. Härligt att höra att det är fler än jag som använder öronproppar....har nästan känt att det är tantvarning på dem :)

Men för min del är valet enkelt - sova eller inte sova?

S O V A - såklart :)


Denna sorten använder jag...(från Apotek hjärtat)...




Jag sover med dem utan att bli besvärad i öronen eller tycker att det är obekvämt. Snöret hjälper dessutom till att hålla rätt på dem. Följ instruktionerna om hur man ska sätta i öronpropparna.

Nu ska vi äta fläskpannkaka (med kalkonbacon)! Back to basic och lite nyttigare mat igen. Frosseridagarna är slut och DET är lika välkommet som att julen åker ut.

Kram
S

Av Sylvia - 2 januari 2017 19:12


God fortsättning...

Jag hoppas ert nyårsfirande var till belåtenhet och att ni vaknade upp igår utan alltför kraftig huvudvärk :)

Min nyårsafton firades långt ut i skogen. Så långt ut att vi inte skymtade en enda raket vid tolvslaget mer än de vi själv fyrade iväg!

Haha...då är man verkligen off :)

Årets sista dag bjöd på trist, grått väder med duggregn men en stressfri dag innehållandes sovmorgon, skogspromenad.....


(Älskar dessa skogspromenader då Chilla kan springa helt fritt med sina kompisar!
Det är verkligen rogivande att vara ute så här.)


....god mat och massor av bubbel!

Till förrätt bjöd P på gratinerad hummer. Makalöst gott!


Och till huvudrätt åt vi fondue på kronhjort och kycklingfilé med goda såser och pommes.

Till efterrätt hade jag gjort vanilj- och chokladpannacotta med hallon och blåbär.

En fantastisk meny och massor med bubbel...och en ny upplevelse där vi hoppade in det nya året. Vi stod på stolarna och räknade ner till tolvslaget. Först därefter gick vi ut och sköt iväg några raketer.

N Y Å R S D A G E N

Ja....ingen av oss hoppade upp ur sängarna denna dag precis! Och ja....huvudet värkte något!! En kort promenad i skogen blev det på ren vilja och en liten tur med fyrhjulingen för att yngsta dottern önskade det...men annars höll vi oss till TV-soffan där vi såg Ivanhoe, Mama Mia och The Heat.

Idag har jag varit ledig. Till skillnad från vädret i helgen så vaknade vi till en solig dag med rimfrost på gräset.


Eftersom vi var mycket piggare idag blev det en lång runda i skogen innan jag packade ihop och lämnade skogen för denna gången.

En härlig helg!

Nu är killarna hos mig och vi ska njuta av varandra några dagar. Några jobbdagar blir det och på fredag blir det kusinkalas i Halmstad. Jullovet fortsätter för mina fina och jag ska påbörja nedplockning av julen. Jag har en väldigt torr gran här hemma :)

Mmmm.....så ser årets första vecka ut för vår del!

Kram
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Skapa flashcards