Sylvia

Alla inlägg under juli 2016

Av Sylvia - 14 juli 2016 22:10

Go'kväll

Här fortsätter semesterlunken med en slappedag. Vi sov så länge vi ville, åt frukost på balkongen vid lunchtid och vi har tagit dagen som den kommit.

Jag tror inte ni förstår hur mycket en stressfri morgon och dag betyder för mig. Då menar jag inte bara den tidsmässiga stressen utan den inre...den som gnager, tär och sliter på din själ. Den som fullständigt dränerar din energi och ork. Den som gör dig gråtfärdig från den ena minuten till den andra! Den som får dig att fundera på din existentiella mening.

Nu ska jag inte bli djupare...

Detta inlägget ska handla om något så väldigt ytligt som mitt brinnande intresse...

I N R E D N I N G

Nu ska jag visa er mina fynd från de småländska skogarna :)

Denna fina keramikljusstake köpte jag i en butik på Kosta outlet. Såg igår att den även fanns på Majas Cottage.

Den lilla ljusmanschetten i plåt med utstansat mönster tyckte jag passade så fint till.

Mitt ut i skogen körde vi förbi en skylt som sa att det låg ett loppisställe i närheten, det hette Stuff & Mind. Här hittade jag denna tvättkorgen som jag föll för och den tryckte vi in i baksätet med Chilla :)

Nu står den hos mig i Skåne :)

Funderade först på att jag skulle spraymåla den vit...men jag tror faktiskt jag låter den vara som den är!

Vidare genom Småland på vår hemfärd körde vi genom Älmhult. Vi stannade bara för att kissa Chilla och sträcka på benen. På en hörna låg en butik med diverse prylar och utanför hade de ett fyndbord. Där hittade jag ett helt underbart tvåvåningsfat i zink!

Det skrek "Köp mig!!!"

För bara 200 kronor blev det mitt. Det var bara ett sådant feelgoodmoment i hela mig. Jag är sååå glad för detta fat och jag visste direkt när jag såg det var jag skulle placera det hemma hos mig...

På köksön!

Oändliga användningsmöjligheter och DET älskar jag! Perfekt för prydnadssaker, kakor, frukt, blommor osv.

Bara fantasin som begränsar dig!

Dessa två lyktor från Majas Cottage följde med mig hem igår. De lyser fint här ikväll hos mig.

Nu ska ni få hjälpa mig med att avgöra en sak...

Den här spaljén hängde i fiket på Majas Cottage och det väckte en idé hos mig.

Min vägg ovanför soffan har stått tom och jag har inte känt för att hänga upp tavlor. Jag vill göra något annorlunda!

Spaljén tilltalar mig...

Idag har vi kört rundor på olika bygg- och trädgårdsställen för att hitta den rätta spaljén. På sjätte stället bestämde jag mig!

Har bara ställt den mot soffryggen nu och provhängt lite prylar för att känna in mig. Man kan variera prylarna på spaljén med allt från fotografier, blommor, ljuslyktor och annat. Man kan såklart säsongsvariera prylarna.

Jag är inte helt övertygad...

Är den för stor (fanns en betydligt mindre), ska spaljén vara i den stilen eller är det snyggare med ett zinkgaller? Blir det för plottrigt?

Gah....!!!

Jag brukar känna direkt om det är bra eller inte och jag föll för idén när jag såg den...men kanske inte hos mig?

HJÄLP MIG!!

Skriv HISS/DISS

Av Sylvia - 13 juli 2016 20:35

Hurra hurra hurra hurra
För min fina pappa idag!

Min pappa fyller 70 år idag.

Vi ska fira honom på lördag men jag ville så gärna gett honom en grattiskram på "riktiga" dagen. Men när jag, Chilla och D ringde på i förmiddags så hade han redan flytt fältet :)

Min pappa är en glad gubbe och kan bjuda på sig själv men att bli uppmärksammad vid speciella tillfällen är han lite obekväm med.

Han hade åkt till Lena och jag fick nöja mig med att gratulera via telefonen. Men jag vet att han får en fin och mysig dag ändå och vi barn får ju fira honom på lördag.

Han står framme på köksbordet hos mig idag iallafall :)

Vilken snygging till pappa man har!

Min lillebror är en kopia av honom :)

G R A T T I S till dig idag pappa!

Så vad har dagen bjudit på idag då?

Jo...Daniel körde mig till ett ställe jag drömt om att besöka l ä n g e...

MAJAS COTTAGE

Jag har följt butiken på avstånd via Facebook och instagram. En butik med lite ödmjukare framtoning än många andra inredningsbutiker.

Ni känner kanske till Majas Lyktor?

Kolla in deras hemsida www.majascottage.com

Köper ni en lykta så stödjer man barncancerfonden.

Min ekonomi är inte den bästa men väl här köper jag mer än gärna både en och två lyktor för detta ändamål.

Hela atmosfären här på Lorendals gård var magnifik. Vädret bidrog också med strålande sol.

Butiken var fantastisk OCH man kunde handla utan att känna sig rånad!

För att inte tala om deras café!

Jag som älskar att sitta ute när möjlighet ges valde att sitta inne i denna supermysiga miljö.

Daniel bjöd på lunch...

Utan honom hade min semestervecka sett betydligt torftigare ut kan jag säga!
Kaffet tog vi utomhus i solen!

Vi slet oss motvilligt därifrån och körde in till Malmö för att göra ett stopp på Delicato's outlet.

Ja ni hör ju själv hur onyttigt det blev!!

Nu är fikastunderna räddade resten av semestern :)

Alltså!!! Måste bara visa denna bilden... Hur gick det här till liksom. Vi var tvungna att stanna och fota!

Vi körde från Malmö och hamnade i Lomma. Vilken fin stad! Vi parkerade och gick i hamnen bland små fiskebodar som man inrett till olika mat- eller caféställen med små trivsamma uteserveringar vid varje bod. Vi tog vars en Lommaglass innan vi vände hemåt igen.

Ytterligare en mysig semesterdag med små stopp lite här och där.

Hoppas ni också haft en fin dag!

Jag längtar dock ihjäl mig efter mina pojkar! Det känns så otroligt konstigt att ha semester och veta att pojkarna är i huset själva om dagarna. Det är första hela sommaren som separerad (skild) och man får väl prova sig fram. Jag känner dock att jag går "lite i sönder" av att ha semester själv och inte vara med mina killar. Melvin ringer mig då och då och vill bara prata och när han hörde att jag och D var på utflykt undrade han om vi kom förbi på en fika!! Alltså - denna helt underbara unge.

Måtte det bli fredag snart!

Ni får hålla er till tåls med att få se mina inköp. Det kommer...

Av Sylvia - 13 juli 2016 10:04

Go'dagens!

Nu ska jag berätta om min födelsedagstripp med Daniel och Chilla.

Jag älskar att åka bil och gärna lite längre sträckor för då blir det ju verkligen en utflykt! Det har D snappat upp. Jag fick välja om det skulle gå söderut eller norrut, längs med kusten eller inåt landet. Bilturen i påskas gick ju söderut, till Österlen, så jag valde norrut och inåt landet! Sedan fanns det ju en lite luden varelse att ta hänsyn till...Chilla! Vi googlade hotell som tog emot hundar och ett av dem låg i Växjö. Växjö hade ju en del sevärdheter och ingen av oss hade varit där innan så Växjö blev det!

Första målet blev Kronobergs slottsruin vid Helgasjön.

Det låg oerhört vackert och vi hade solen med oss :)

Vi åt sen lunch på Ryttmästaregården intill. Supermysigt!

Nästa stopp blev Växjö Domkyrka.

Vacker och ståtlig pjäs får jag säga!

Intill låg Linneaparken där vi satte oss och lyssnade på repetitionerna inför Svensktoppen Nästa som skulle gå av stapeln senare på kvällen, med Mollie Lindén (Idol) som programledare.

Vi hade kört lite på vinst och förlust utan att kolla om det fanns lediga rum på hotellet. Men vi hade tur. Vi fick ett superfint rum på fjärde våningen Best Western hotel Royal corner.
det ingick tillgång till deras relaxavdelning med jacuzzi, simbassäng och gym. Vi njöt av bubbelpoolen innan kvällsmaten.

Jag har aldrig semestrat med Chilla på det viset och bott på hotell med henne. Men denna semestertripp anpassade vi efter henne. När vi kom upp på rummet låg där ett alldeles eget litet hundkit till Chilla :) en egen handduk, hundgodis och färgglada bajspåsar!

Chilla älskade sängen och sov gott hela natten kloss intill D!

Kvällsmat ute på stan!!

Efter hotellfrukosten - jag älskar hotellfrukostar - bestämde vi oss för dagens biltur.

Här har vi den största skillnaden mellan mig och D. Jag är planeringsmänniska in i minsta detalj och hade förmodligen gjort research och planerat bilturen innan vi ens påbörjade den. D är tvärtom! Vi kör och ser var vi hamnar. Väljer höger eller vänster när vi står vid vägskälet!

Vi lär av varandra :)

Det blev glasriket och turer in i de djupaste smålandsskogarna. Vi körde till och med vilse en gång och fick se de mest idylliska trähusen mitt ute i skogen.
Jag hade aldrig klarat av och bo så, men ack så vackert!

Vi stannade på loppisar när vi såg små skyltar som ledde oss in på slingriga grusvägar.

Denna tvättkorgen tog jag med mig hem :)

Jag gjorde fler små fynd som jag får visa er i ett annat inlägg.

Vi fick se en gammal maskin från slutet av 1800-talet som man använde till att rista i glas (eller i vax på glasen).

...och ännu mer glas!

Den här keramikfjärilen köpte D till mig på ett av ställena utan att jag såg det. Jag fick den på hemresan!

Fjärilar har sedan mammas bortgång fått en speciell innebörd för mig. Fjärilen symboliserar livet efter detta. Att själen får vandra vidare. En tröst när mamma gick bort. Jag hoppas och tror att hon finns på en annan plats utan smärta, där hon kan andas utan problem.

Vi har haft två fina dagar, fria från förpliktelser och krav.

Tack för utflykten Daniel!

Av Sylvia - 10 juli 2016 21:16

Helgen närmar sig sitt slut! Det är många timmar kvar på söndagen men när kvällen kommer börjar man ändå summera dagen.

Det göres bäst på min balkong :)

Idag är det 1 år sedan jag bröt upp och påbörjade en ny etapp på min resa genom livet.

Ett år sedan jag fick nycklarna till min lägenhet på Svartögatan.

Det var samma fredag som jag även gick på semester förra sommaren.

Det har hänt så mycket under detta år som passerat. Jag är fortfarande övertygad om att det var rätt beslut men jag ser det fortfarande som mitt livs största misslyckande. Jag är fortfarande trasig i mitt hjärta.

Kanske blir man aldrig hel igen?
Än gör det så ont.

Den svenska sommaren fortsätter visa sig från sin sämsta sida med regntunga moln. Tyvärr ser det ut att bli en repris på förra semestern.

Ledsamt!

Jag och Daniel stack ut på en liten utflykt till grannbyn, Glumslöv.

Hillesdal inredning & café

Det kändes enormt konstigt och lite sorgligt att besöka detta ställe som faktiskt varit en bostad till gamla vänner till mig. Vi har haft mamma/barnfrukostar här, firat midsommar här och haft parmiddagar.

Nu var ingenting sig likt!
I ett av barnrummen var det en klädesbutik.

I vardagsrummet hade man ingång och kassa.

I matsalsrummet café och kassa.

På ovanvåningen sittplatser för cafégästerna.

Likaså på uteplatsen....

....och i delar av trädgården. Barnens lekstuga stod kvar.

Ja...det kändes konstig! Som en stor jävla PUNKT efter en svunnen tid!

Jag vet inte om jag återvänder hit igen. Kanske, kanske inte.

Besöket präglade resten av eftermiddagen på något vis. Jag fick en olustig känsla i själen och ångest i mitt bröst. Den håller i sig än.

Jag hoppas det försvinner med nattsömnen.

Imorgon ska jag utnyttja min födelsedagspresent från Daniel. En biltur med eventuell övernattning. Vi får se om vi hittar ett hotell som tar emot hundar då Chilla får hänga på.

Trevlig söndag!

Av Sylvia - 9 juli 2016 18:55

Hej på er!

Befinner mig där jag nästan tillbringar all min tid när jag är hemma...på min balkong!

Tack vare att jag har tak över min balkong så blir det ju som ett litet uterum :)

Haha...jag har äntligen ett litet "uterum"! Det var inte så det såg ut i mina drömmar men ändå!

Pappa och hans nyfunna vän Lena har precis gått hem till pappa efter en spontanfika hos mig.

Tänk vad livet är fantastiskt ändå!

Vi måste alla gå vidare med våra liv och det enda som kan hindra dig är du själv och dina tankar. Vägen till målet är sällan rak och alla når inte ens dit men du kan påverka hur långt du kan komma. Ibland behöver man en liten "spark där bak", en hjälpande hand eller några peppande ord för att orka vidare. Men det är bara DU som gör dina EGNA val.

Att vara två underlättar livets resa såklart!

NU ÄR DET SEMESTER

Igår inledde jag min semester med en tjejmiddag hemma hos mig.

Det började för ett par veckor sedan med att en av tjejkompisarna hade en bag-in-box med rosévin som hon ville ha hjälp med att tömma :)
Vi bestämde dag och plats och igår var det dags.

Jag har ju ingen gubbe som behöver slängas ut, killarna skulle överlämnades till huset och min granne gör goda pizzor så valet av plats blev hos mig :)

Perfekt!

Med sig hade de fina blommor från Butik Linnea och presenter.

Fina Anna, Anna-Karin, Ulrika och Jenny!

Underbar blomsterbukett!!

Älskar presenter och blommor.

Den fina brödkniven och anteckningsblocket med små citat hade Jenny köpt i USA.

Vi åt pizza och drack rosčvin och prosecco kvällen lång. Jag kom i säng först klockan två!

Jag sov som en stock till klockan åtta, slötittade på mobilen en stund och somnade om.

Vet ni när jag vaknade sen????

KLOCKAN TOLV!!!!

Skönt :)

Kom upp till detta...

Haha...

Härligt!

Det blev kaffe på balkongen och lite korsord innan jag röjde upp.

En underbar dag idag. Jag ska bara njuta av mig själv och Chilla och möjligheten till att få varva ner.

Pappas och Lenas besök var bara en bonus.

Daniel är i Danmark på spelning, han spelar trummor om jag inte nämt det tidigare. Han befinner sig på danska Fyn närmare bestämt Glyngřre. Han åkte igår och kommer hem inatt.

Vi ska påbörja en gemensam semestervecka imorgon. Mysigt!

Ha en underbar lördag.

Av Sylvia - 7 juli 2016 23:50

TACK, TACK & TACK....

....alla ni underbara människor där ute som gratulerat mig idag!

Fina, fina ni :)

Jag bjöd på födelsedagsfika på jobbet (bakade här hemma igår).

Kladdkaka deluxe!

När jag kom hem möttes jag först av den finaste teckningen man kan få som mamma...

Strax därefter kom Oliver och hela kompisgänget. Oliver drog fram handen som han höll gömd bakom ryggen...

...i handen håller han två underbara, färgsprakande buketter med långa rosor.

En efter en går killarna förbi och gratulerar mig.

Melvin hade bett Oliver köpa blommor med sig hem till mig. De hade bestämt en summa och de betalade hälften var!

Behöver jag säga att denna gest berörde mig på allra djupaste sätt?

Rörd...JA!!

Älskar er vansinnigt mycket - Oliver & Melvin

Sen kom Daniel med en blomma, choklad, korsordstidningar och ett presentkort på Enkla Ting.

Och...

...en bilutflykt måndag-tisdag :)

Älskar att åka bil och se nya platser!

Vi åt tacos, jag, Daniel och killarna. Mysigt!

Resten av kvällen har bestått av mys i soffan med inslag av....fotboll såklart!

...och lite mer godsaker...

En lugn och stillsam födelsedag. När vi firar pappas 70-årsdag firar vi även mig på ett litet hörn :)

Återigen - TACK för alla gratulationer via Facebook och sms och kort.

Tacksam för att ha det viktigaste i livet. Vänner, kärlek och mina älskade killar.

Och Chilla såklart :)

Av Sylvia - 5 juli 2016 21:35

Hej där...

Jag ställer mig samma fråga som många andra så här års....

VAR ÄR SOMMAREN????

Mina semesterveckor förra sommaren regnade i princip bort.

LÅT DET INTE BLI SÅ IGEN!!!!

Vi hade bestämt oss för att grilla ikväll och oavsett väder kan vi ju faktiskt göra det på min balkong.

Melvin ville laga maten så eftersom vi hade all tid i världen så fick han det...

Han marinerade kyckling och klyftade potatis. Han fixade allt själv och var väldigt stolt över det.

Han dukade och åt som aldrig förr och var inte direkt blygsam när han konstaterade att det var det godaste han ätit :)

Olli min fina tonåring åt hos grannen (Primo) med sitt gäng!

Melvin rengjorde hamsterburen medan jag diskade undan efter maten. Sen löste jag korsord i hans säng medan han spelade PS4. Vi gör olika saker men njuter av varandras närvaro och samtalar då och då :)

Jag kommer att sitta bänkad på tisdagar framöver då det är Allsång på Skansen. Bra artister, allsång och bästa Sanna Nielsen....det är sommar det...trots mörka moln och regn!

Ha en go tisdag :)

Av Sylvia - 4 juli 2016 21:56

God afton...

I natt sov jag sååå gott!!
Med Melvin vid min sida men i min STORA underbara säng.

Måndag idag och bara fem arbetsdagar (fyra nu) kvar till semestern.

Känns overkligt!

Det känns också lite oroligt med tanke på vädret...

Idag hade vi lite extra förstärkning på jobb, Lykke, som hade sina husdjur med sig för de skulle ju såklart säga hej till Chilla :)

Chilla visste inte riktigt hur hon skulle ställa sig till detta lilla besök!

Haha...

Förutom att jag varit i djuraffären och fått klippt Chillas klor så har vi inte gjort många knop. Handlat lite mat och slängt sopor är väl det mest ansträngande sysslorna på hemmafronten. Skönt!

Nu myser jag på balkongen med ljus
och filt.

Jag har pratat med mina bröder och med pappa. Det närmar sig pappas 70-årsdag och det vill vi såklart uppmärksamma.

Pappa Lasse!

Jag ser upp till honom, han är en sann förebild. Han har jobbat och slitit i alla år, det har inte varit lätt många gånger. Han har varit ensam försörjare av en familj med tre barn. Det var deras gemensamma beslut att mamma skulle vara hemma med oss barn.

Jag är inte bortskämd med dyra presenter, kläder eller resor. Men kärleken fanns där alltid. Både mamma och pappa fanns där.

Han har varit den bästa pappan och den bästa äkta maken. Han stod pall under alla mammas svåra år fram till hennes sista andetag.

Pappa är min hjälte!

Det är klart vi ska fira honom :)

Planer smids....

S

Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...