Sylvia

Alla inlägg den 16 mars 2016

Av Sylvia - 16 mars 2016 20:48


Hej där...

Alla dagar är inte en dans på rosor, det ska gudarna veta!

Att ta hand om sina barn är den största och viktigaste uppgiften för en förälder. Men det är också den mest krävande och utmanande uppgift man kan ha.

Det finns säkert undantag (iallafall enligt vissa föräldrar) då just deras barn är de mest väluppfostrade och enastående i alla möjliga och omöjliga lägen. Grattis!!!

Haha...jag tror er ändå inte!


Igår var en prövningens dag och när man själv då har en mindre bra dag där hormonerna gör en instabil och totalt tillintetgör det lilla tålamod man har - då kan det bli KAOS!!

Läxor - jag hatar läxor! (Men säg det inte till barnen). Läxor är en konfliktstartare av den milde grad.

Det skrivs mycket om att man som förälder inte ska lämna över uppfostran av sina barn till skolan och lärarna. DET håller jag fullkomligt med om. Mina barn är mitt ansvar och jag gör mitt bästa för att lära dem rätt värderingar och peppa dem.


MEN när ska skolan sluta lägga skolarbetet utanför skoltid? Det är ok att de har några sidor som ska läsas, några glosor som ska tragglas ELLER om de av någon anledning inte hunnit klart med någon uppgift i skolan.

När barnen blir äldre så är det vissa saker man inte kan hjälpa till med på samma vis som en lärare. När det t ex är en inlämningsuppgift där det krävs kunskap som jag kanske inte har full koll på, eller kommer ihåg eller hinner sätta sig in i! Att eleven själv har ett ansvar är självklart, men när de kör helt fast då? Dessa uppgifter tycker jag ska göras i skolan där de har tillgång till material, bolla idéer och funderingar med skolkamrater och lärare.

Om det innebär längre skoldagar...ja då får det väl bli så!

Sen tycker jag att det borde ingå i lärarnas uppgift att lära ut studieteknik. Jag var en hejare på studieteknik och det är inte för inte som jag jobbar som koordinator idag MEN tror ni att en vresig tonåring tar emot råd, tips och instruktioner från mig???

Jag är ju den mest knasiga människan på jorden ;)

Grrr...


Så.. Det var det!!! Skönt att få gnälla av sig...

Idag har det varit en ny dag med nya möjligheter...och läxor.


Solen & våren som vi längtar!

58 dagar till flytt...


Kram
S

Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards