Sylvia

Alla inlägg den 23 mars 2015

Av Sylvia - 23 mars 2015 09:59

Idag är det en vecka sedan jag fick ta bort min högra äggledare och äggstock genom en bukoperation. I samband med den operationen kunde då läkaren konstatera det man misstänkte dvs att jag lider av den kroniska sjukdomen Endometrios.


Endometrios drabbar 10-15% av alla fertila kvinnor och är trots detta en väldigt okänd sjukdom. I Sverige innebär det att ca 200 000 kvinnor lider av denna sjukdommen, varav minst 10% är tonåringar. I genomsnitt tar det 7-8 år att komma fram till rätt diagnos. Detta vill jag hjälpa till att påskynda genom att sprida kunskap om Endometrios. Många söker hjälp för problem med magen gång på gång utan att få rätt hjälp. Som tonåring är det kanske ännu svårarare att stå på sig och fortsätta kräva utredning.


Jag hade själv väldiga problem med kraftiga blödningar och smärtor vid menstruation som tonåring. Orolig mage och buksmärtor. Fick stanna hemma från skolan och var sängliggande många gånger. Som 16-åring tog mamma mig till gynokologen och jag fick p-piller. Det hjälpte mig! Jag har fram till för 5 år sedan levt normalt med vanliga menssmärtor.


Problemen började 2010 när jag fick högt blodtryck pga inre stress, orsakat av olika händelser som pågick i mitt liv just där och då, och inte längre fick äta p-piller. Jag härdade ut ett år i taget och fick prova olika preventivmedel. Minipiller, kopparspiral och hormonspiral men inget hjälpte mot smärtor och blödningar. Samtidigt svullnade magen upp när jag åt och led av magkatarr och smärtor upp i ryggen. Jag levde i tron om att det var så här det skulle vara nu när jag inte kunde äta p-piller och att det inte vara något att göra åt det. Tillsist sökte jag hjälp hos min vårdcentral där de skickade mig på röntgen. Ingenting var fel på min magsäck, tarmar, njurar, ingen gallsten eller njursten, men de såg att jag hade två cystor på mina äggledare. I väntan på remiss till en gynokolog (den jag brukade gå till var omöjlig att få tag på) som min husläkare rekommenderade fick jag akut ont och åkte till gynakuten.


    Jag fick träffa en något stressad, men fantastisk barnmorska (i min ålder, kanske yngre) som sprang mellan gynakuten och förlossningen. Efter en ultraljudsundersökning och efter att hört mig berätta kort om mina symptom, direkt sa att hon trodde jag hade Endometrios. Ett ord och en sjukdom jag aldrig hört om tidigare. Efter en kvarts undersökning och samtal åkte jag hem med en väntan på operation. En månad efter det besöket opererades jag och fick min diagnos.


Vad är då Endometrios?


"Endometrios orsakas av att celler som liknar livmoderslemhinnan (endometriet) hamnar utanför livmodern och fastnar på fel ställen i kroppen, främst på organ i buken. Dessa endometriosceller börjar växa och orsakar inflammationer inne i buken vilket i sin tur kan leda till buksmärtor, ärrvävnad och sammanväxningar. Med tiden kapslas endometrioscellerna in av kroppens försvarsmekanismer och det bildas endometrioshärdar eller cystor.

De vanligaste platserna där endometrios hittas är äggstockar, äggledare, utanpå livmodern, området mellan livmoder och ändtarm (sk uterosacralligamenten), urinblåsa, bukhinna och tarmar. I sällsynta fall kan endometrios även hittas till exempel i lungorna. Det är vanligt att personen sökt hjälp hos flera olika läkare innan man får hjälp. Många kvinnor har felaktigt fått en eller båda diagnoserna urinvägsinfektion (UVI) eller känslig tarm (IBS). Vi som kan sjukdomen vet att det är vanligt med symptom som påminner om UVI och IBS när man har endometrios. Om endometrios upptäcks tidigt så kan de som drabbats snabbare få rätt hjälp vilket spar lidande och kanske också ger sjukdomen ett lindrigare förlopp."


Jag hade i väldigt många år (från jag var typ 20 år tills jag fick Oliver vid 29 års ålder) stora problem med återkommande urinvägsinfektioner (för det var det man trodde) och fick tillsist gå och skölja urinblåsan med silverkloridlösning i omgångar för att minska ärbildningen.


"En del kvinnor med endometrios har svårt att bli gravida. Med hjälp av till exempel in vitro fertilisering (IVF) får de flesta kvinnor med endometrios ändå de barn de önskar, och många blir gravida på egen hand." 


Jag hade problem med att behålla fostret när jag blev gravid första gångerna vilket resulterade i två missfall innan vi fick våra älskade pågar. En slump eller var det pga min sjukdom?


"Endometrios måste ha östrogen för att kunna växa och genom att minska eller ta bort östrogen i kroppen kan endometriosen lugnas ned. Detta kan ske med hjälp av olika hormonbehandlingar som alla innebär att menstruationsblödningarna helt upphör och att man inte har ägglossning. De vanligaste formerna av hormonbehandlingar är vanliga p-piller som tas utan uppehåll (det vill säga: man har inga blödningar) eller olika typer av progesteroner (det vill säga: gulkroppshormon; kallat gestagen i p-piller). En annan typ av hormonbehandling sker med så kallade GnRH-analoger som leder till ett konstgjort klimakterium vilket ibland kan ha god effekt."


"Om symtomen inte blir hanterbara med ovanstående behandlingar kan en operation bli nödvändig. Man går då in i buken, ofta genom en titthålsoperation (så kallad laparoskopi), för att kirurgiskt rensa undan endometrios med mera. Att kirurgiskt avlägsna endometrios löser dock sällan problemen på sikt. Ibland kan det bli aktuellt att ta bort äggstockar och livmoder (en så kallad hysterektomi) men det är ingen förstahandsåtgärd, allra helst då man är ung. En hysterektomi ger förbättring eller besvärsfrihet hos ungefär 80%; var femte kvinna blir inte bättre och i värsta fall sämre."



  Min högra äggledare och äggstock är nu borta. Där hade jag också en stor s.k chokladcysta som de tog bort. På min andra sida kunde läkaren konstatera att det fanns Endometrios men ingen cysta.     


Än finns det inget botemedel mot Endometrios. Men ju fortare man får diagnos desto snabbar kan man få hjälp för smärtan och hindra sjukdomen att sprida sig till övriga organ.


Informationen ovan är hämtad från Endometrios Föreningens hemsida. Vill ni läsa mer kan ni klicka här.


Tack för ordet :)


Kram Sylvia







Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Skapa flashcards