Sylvia

Alla inlägg den 8 juni 2012

Av Sylvia - 8 juni 2012 14:57

  Hej Nettan och alla ni andra  !! Här kommer lite recept....


VARM CHOKLADBAKELSE (6 st)


2 ägg

1 dl socker

100 g smör

0,25 dl mjölk

1 dl vetemjöl

0,5 dl kakao 


Rör ihop ägg och socker, det ska INTE bli luftigt. Smält smör och blanda med kall mjölk. Sikta mjöl och kakao över äggsmeten och tillsätt mjölk/smörblandningen. Blanda samman. Fördela smeten i silikonformarna. Göm gärna en chokladtryffel eller en ruta mörk choklad i mitten. Frys in tills de ska ätas. Kan därför förberedas långt innan de ska ätas.


Grädda bakelserna i 200 grader (varmluft) eller 225 grader (vanlig ugn) i ca 10-15 minuter. Man ser när de är färdiga när bakelserna precis börjar spricka i toppen. De ska vara kladdiga i mitten. Servera med varma bär eller annan frukt och glass.


HALLONMARÄNGTÅRTA (6-8 bitar)


2,5 dl vaniljvisp

225 djupfrysta hallon (något tinade)

2 tsk socker

Marängbotten (rund, finns 2-pack i affärerna)



Vispa vaniljvispen hårt. Vispa ner hallon och socker. Bred ut smeten på marängbotten som du lagt i en form med avtagbar kant. Frys in! Göres helst dagen innan den ska ätas. Servera med lösvispad grädde.





Av Sylvia - 8 juni 2012 12:52

   När man jobbar och står i så drömmer man om att få ha bara en dag till att få slappa i soffan och inte göra någonting! Visst känner ni igen er...?


  Har haft två dagar nu utan någon tid att passa. Igår vabbade jag med Melvin som länge klagat över huvudvärk och magont. Fick tid på vårdcentralen och han var både svullen i halsen och irriterad i öronen, en förklaring till att han hörde dåligt hos skolsköterskan antagligen! Huvudet och magen är förmodligen ytterliggare symptom på förkylningen. Han har dock inte klagat över varken hals eller öron och inte verkat förkyld! Det var ok att stoppa i honom iprén och låta allmäntillståndet styra skolagång mm. Jag har också huvudvärk som inte ger med sig och lite halsont och känner mig "skum"....så det är väl någon typ av virus som det brukar heta. Inte konstigt med tanke på detta   väder!


   Tillbaka till inledningen...en dag att bara slappa...! Igår bakade jag och Melvin hela förmiddagen. Fick äntligen möjlighet (eller rättare sagt tummarna loss) att prova min nya hushållsmaskin som fick ersätta farmors gamla i julas då den gav upp efter typ 40 år!! En väldigt liten och nätt sak som fungerade utmärkt. Så idag när Melvin åter piggnat till och absolut ville till skolan så kunde jag ju passat på att bara göra ingenting...hade behövt det pga förkylning och att jag känner av mitt blodtryck lite. Blev helt yr och konstig i måndags när jag var på Ikea så jag fick köra hem!!! Men jag kan inte bara göra ingenting!! Jag blir så fruktansvärt rastlös. Om det ändå bara varit fint väder så jag kunnat sola lite. Det blev bakning idag igen. Känns bra att ha fyllt frysen med två GI-bröd, två amerikanska banankakor, en hallon&maräng tårta och en chokladdessert som man förbereder i silikonformar (chokladsmet som man gömmer en bit mörk choklad i mitten) och sen fryser in. När det är dags att bjuda på dem sätter man bara in dem i ugnen! Supergott och enkelt. 


   Nämen oj...nu är ju klockan dags att hämta mina prisar-time! Trevlig helg mina vänner!


            Mums! Vill ni fika i sommar så vet ni vart ni ska gå   !


Presentation


Så kul att just Du tittar in här hos mig! Här kan du läsa om mig, mina älskade pojkar och allt som händer i vår lilla familj. Ett och ett annat inlägg lär handla om inredning då detta ligger mig varmt om hjärtat. Håll tillgodo...

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

F R Å G E S T U N D

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards